Heej hoi mama's, Hoe zit het ook weer met hapjes? Je begint met groenten geloof ik? En dan een paar dagen hetzelfde geven? En moet ik groenten als bloemkool vermijden? (vanwege nitraat). Wanneer kan ik fruit gaan geven? Afwisselen met groenten of eerst een paar weken groenten... Ik weet niet meer zo goed hoe dat bij mijn zoon ging Groetjes Vera
Bloemkool is juist een nitraat arme groente. Dat is imo de beste om mee te beginnen omdat het erg flauw van smaak is. Op internet heb je lijsten met wat wanneer mag.
Ik ben maandag begonnen. Ben begonnen met groente, 3 dagen hetzelfde. M. Eet maar een paar hapjes dus kan 3x uit een potje halen. Ga dat een maand doen en dan pas fruit of een pap fles erbij. Bloemkool mag volgens mij gewoon alleen andere kool soorten niet..
wij zijn vanuit een onderzoek begonnen met spinazie, broccoli, sperziebonen en bloemkool. Om de dag sperziebonen en dan wisselend de spinazie, broccoli en bloemkool
Wij zijn begonnen met groente. We gaven 3 lang dezelfde groente en ik gaf zoveel mogelijk vers. Pureerde de groente en deed het in een ijsblokjesvorm, de bevroren blokjes deed ik dan in een diepvrieszakje. Begonnen met 1 blokje en als dit opging bouwden we dit langzaam op. Na 3 dagen gaf ik dan weer 3 dagen lang een ander soort groente. Zo kan je kijken of je kindje niet reageert op bepaalde groente. Toen ik een stuk of 4-5 groentes had uitgeprobeerd (dan ben je toch wel 2-3 weken verder) ben ik in de ochtend begonnen met fruit. Nam ik een nieuw soort fruit, dan gaf ik 's avonds een bekende soort groente waarvan ik wist dat hij geen last kreeg. Met 6 maanden hadden we alle basis wel een beetje gelegd en gaf ik gewoon elke dag wat anders en ook nieuwe dingen dan geen 3 dagen meer. Wij zijn begonnen met deze groentes: sperziebonen, bloemkool, broccoli, sperziebonen, doperwten, worteltjes en potje olvarit bruine boon met appel viel ook erg in de smaak. Qua fruit begonnen met appel, banaan, peer, mango
Ik geef gewoon een keer per dag groente en een keer per dag fruit. Banaan, rode biet en pompoen vind hij lekker. Sperzieboon, appel, wortel en peer nog niet.
Hier een paar dagen achter elkaar dezelfde groente. Dit gepureerd en ingemaakt in ijsblok bakjes. Na een 3 dagen weer iets anders gedaan. Volgens mij zijn wij daarna ook snel begonnen met fruit op dezelfde manier. Inmaken in de diepvries. Vond het ideaal want minimale verspilling.
Je mag niet eerder dan 4 maanden, 17 weken, starten met bijvoeding. Alles tussen de 4 en 6 maanden is prima, er is zijn redelijk wat onderzoeken naar gedaan. Waarbij sommige aangeven het beter is met 4 maanden te starten en anderen juist bij 6 maanden. Vaak wordt geadviseerd eerst groente te geven en later fruit, groente wordt beter verdragen en fruit is zoeter (mogelijk wennen aan de zoete smaak). Het advies is om minimaal 3 dagen hetzelfde te geven en je doet dit iets opbouwend. Bloemkool mag, nitraatrijke groentes worden afgeraden. Als je een aantal groentes hebt gegeven en dit goed gaat kun je ook fruit gaan geven. Daarbij is het advies hetzelfde, maar er komt bij dat je beter niet op 1 dag en een nieuw soort fruit geeft en een nieuwe soort groente. Als er een reactie volgt weet je nl niet welke van de 2. Dus of nieuwe groente en bekend fruit of bekende groente en nieuw fruit. In het begin vooral pure groente/fruit geven voor de gewenning aan smaken en structuren. Als je potjes geeft even opletten hoelang deze open mogen zijn. Tot 6 maanden mag bijvoeding geen flesvervanging vervangen.