Hoi dames, Als je pas begint met groente geven, hoe lang houd jij het aan met een soort? Een paar keer per dag proberen of is 1x genoeg? Ik ben namelijk 2dgn. geleden begonnen met worteltjes. Eerste 3 happen ging hij van kokhalzen , voor de rest ging het op zich wel goed maar wel met vieze gezichten!
Ik ben begonnen met 1x per dag (als wij ook aten) een groentehapje aan te bieden. Zodra ze ging kokhalsen stopte ik ermee. Drie dagen achter elkaar bood ik hetzelfde aan (worteltjes, boontjes etc.) Dan een dag geen groentehap om wat rust in te bouwen en dan weer 3 dagen een andere soort groente. In het begin at ze maar een paar hapjes maar al snel werd dat steeds meer. Toen ze 3 verschillende groentes goed at, zijn we begonnen met sochtends fruit te introduceren. Dat deed ik op dezelfde manier als met de groente. Nu eet ze iedere dag een flinke fruithap en savonds groentehap.
Ik begon ook met 3/4 dagen hetzelfde. Altijd op hetzelfde tijdstip, 1 x per dag. Ze moeten ook aan dat moment wennen, dus houd dat vast. Kokhalzen was voor ons een teken om te stoppen. In het begin is dat heel snel, want ze kennen het niet. Bij ons ging het al na 2 dagen veel beter. Als een paar groenten idd goed gaan, kun je uitbreiden. Wij deden dat door aardappel toe te voegen en verschillende groenten te mengen. Fruithapje deden wij pas, toen groenten 3 weken echt goed gingen. Na een week ging fruit goed, en toen zijn we ook met pap begonnen. Dat heeft hij dus pas sinds een week. Succes!
Ik wil beginnen met groente deze week. Maar als je dus 3 dagen hetzelfde geeft, bijv. courgette, dan snijd je dus gewoon een stuk van de courgette en die ga je stomen? En de volgende dag snijd je weer een stuk eraf en stoom je die gaar? En op de 3e dag het laatste stukje... Blijft de courgette (als die gesneden is) wel goed in de koelkast? Of droogt hij dan uit...
Ik ben begonnen met groenten ,a la rapley ,gedurende 3 dagen aan te bieden. Daarna pakte ik een andere groente. Ik bood het elke keer rond het zelfde tijdstip aan. Jelte had ook een khr werd met 8 maanden langzaam minder en na 9 maanden was het over.
Ben vandaag ook begonnen met groente a la rapley, courgette! Mijn ventje is donderdag 6 maand! Haha, er ging bijna niks in..die stukjes werden met een vies gezicht weer uitgespuugd! Ik denk dat hij 2/3 stukjes heeft gehad, daarmee bedoel ik: doorgeslikt! Wel een super leuk filmpje krijg je hiervan!
Hoi marsab, Hier ging het precies zo. Je moet idd wel een beetje geduld hebben met rapley,want je laat je kind bepalen wat en hoeveel hij/zij eet. Ook is de oog/hand coordinatie nog niet optimaal, het duurt gewoon even voordat ze het echt goed opppikken. Jelte ging hier echt goed eten met 9 maand. Voor die tijd was het meestal niks in de maag, of een paar muizenhapjes. Maar ik heb nu wel een kind wat alles lust en vlees/vis en pasta's na eigenlijk alles mee-eet wat de pot schaft. En dat vind ik een heel groot voordeel van rapley. Bovendien scheelt het weer potjeskosten. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind, het is allemaal vers en je kind leert heel goed structuur en smaak herkennen.
hmm mja.. hier word het toch echt een combi van eten dat met lepeltjes gaat.. en dingen die ze met dr handjes kan eten. vind het toch wel belangrijk dat ze hetzelfde gaat eten als wij.. en dat kan nou eenmaal niet altijd met handjes al was het maar omdat wij vaak rijst eten enige wat ik me afvraag... isi het handiger om vanaf het begin groente te mengen met aardappels/rijst of beter eerst enkel groente.. en dan pas later aardappel/rijst toevoegen?
Hier ging rijst heel efficient met de vingers. Maar goed, zelf eet ik ook wel eens nasi gewoon met de hand.
hmm ik eet hooguit dat soort dingen met de hand als ik in een specifiek landgebonden restaurant zit zegmaar.. zo'n land waar dat normaal is *grin* maar persoonlijk eet ik het liever met de zeer hollandse vork. (kennelijk een familieafwijking.. want ondanks dat mijn opa indo is.. eet ook die zn rijst gewoon enkel met een vork )
@dirksmama: hij lust dan ook niets wat indo's normaal gesproken typisch genoeg eten op nasi na ofzo hij is hollandser dan de meeste hollanders wat eten betreft