Hoe beginnen met kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sjapaz, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Hallo Teddy,

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag en beantwoorden, ik ben erg blij dat er iemand is waar je je even tot kan wenden met je vragen.

Ik heb voornamelijk een vraag over het kolven. Mijn dochter is morgen 5 weken oud. Sinds 2 dagen kolf ik 's avonds de laatste voeding en die krijgt ze dan meteen met het flesje, van mijn man. Zodat ze vast een beetje kan wennen aan het drinken uit een flesje. Ze doet dit meteen erg goed, heeft geen moment getwijfeld bij de eerste keer maar begon gelijk goed te drinken en heeft in 1 teug het flesje leeg gedronken.

Nu heb ik wel wat vragen met betrekking tot het kolven. Het zou prettig zijn als ik vaker nét even een keertje kan kolven wanneer er wat bijzonders is. Ze meld zich netjes om de 3 uur voor de voeding, soms iets langer. Nou wil ik inmiddels het 'gewone' leven weer een beetje op pakken en bijvoorbeeld weer naar mijn paard, maar merk dat dit toch vrij krap is tussen 2 voedingen in. Zou ik hier ook met kolven iets kunnen doen? En hoe moet ik dat dan aanpakken, wanneer moet ik kolven? Het gaat mij dus puur voor een enkele keer als er iets is waardoor het makkelijker is als er een flesje gegeven kan worden.

Moet ik dan kolven vlak voor ik weg ga? Als ik paard rij kan ik niet daar kolven op de normale voedingstijd. Maar als ik kolf vlak voor ik weg ga is het misschien vrij kort op de vorige voeding, en is er dus misschien nog niet voldoende melk gemaakt? Maar als ik daarna kolf dan is het weer kort op de eerste voeding die daarna is... ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.

Klein beetje extra informatie: Ik voed in principe 1 borst. Soms bied ik de tweede ook nog aan als ze daar behoefte aan lijkt te hebben, deze drinkt ze dan meestal heel kort, meer als toetje. Als ik nu 's avonds kolf dan kolf ik vaak uit de borst die aan de beurt is ongeveer 50/55ml en als ik de andere erbij kolf kan ik daar maar hoogstens 10 uit krijgen, ook al is het voor die borst ook al 3 uur na de vorige voeding. Aan deze 60/65 ml lijkt ze prima genoeg te hebben. (Het leek mij vrij weinig, maar ze drinkt al weken maar 1 borst en was als kool gegroeid bij de weging afgelopen maandag)

Kort samengevat vraag ik me dus af wanneer ik moet kolven als ik weg wil, en hoe dat dan uitkomt met de volgende voeding.

Alvast bedankt! Groetjes Karlijn

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Karlijn,

In principe kolf je op het moment dat je anders zou voeden, maar een uurtje eerder of later kan ook. Na 1 uur is je melk voor ca. 50% weer aangevuld. Na 2 uur bijna 80%. Een keer wat minder kolven is niet erg, dat kan je later wel weer bij kolven. Probeer er maar een beetje mee te spelen. Je kunt ook 1 borst voeden en de andere kolven. Zoals je ziet zijn er vele opties. Aan jou om uit te vogelen wat bij jou in deze situatie het beste werkt.

Als aanvulling nog dit artikel Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Afkolven van moedermelk

Deel Deze Pagina