Mijn jongste kan moeilijk kiezen. Ik vermoed dat ze, net als onze oudste dochter, erg van het wikken en wegen is . Nu heb ik hier in de avond veel last van. Ze heeft geen vaste knuffel, dus ze wil er altijd 1 kiezen (en kiest ook nooit 2 dagen achter elkaar dezelfde). We hebben een mand vol, dus de keuze is (te) reuze. En duurt het dus heel lang, bedenkt ze zich 4 keer. Ook als ze eenmaal in bed ligt, kan je soms opeens de lamp horen aan gaan dat ze toch een andere knuffel wil... Ik ben hier nogal klaar mee, met dit getreuzel, dus wil het graag 'verbeteren'. Mijn eerste ingeving is de keuze beperken, zodat het niet mee zo lang kan duren, door bijvoorbeeld nog maar 3 knuffels op haar kamer te laten. Maar... wat doe ik dan met die berg andere knuffels? In een doos op zolder? Wat zouden jullie doen? (en iemand gouden tip om kinderen te leren sneller te kiezen )
Je geeft de oplossing zelf al aan. Beperk de keuze. Ik zou zelfs maar uit twee knuffels laten kiezen. De berg knuffels kan je in de mand laten. Je kunt dan elke twee dagen andere knuffels eruit halen of zoiets.
7 knuffels uitkiezen, voor iedere dag 1? Je kunt ze dan naast elkaar zetten met de dagen erbij, kun je gelijk een beetje de dagen van de week leren.
Mijn dochter is ook een beetje zo. Ik begrens dit wel echt heel erg, want dan pas kan zij stoppen met denken en twijfelen. Ik merk dat het haar veel rustiger maakt wanneer ik hier 'streng' in ben. Ze stribbelt meestal even tegen maar maakt dan een duidelijke keuze. Te veel keuze is moeilijk behapbaar voor jonge kinderen denk ik, eigenlijk ook voor veel volwassenen
wat je al zegt; keuze beperken en na 2 weken ofzo wissel je de inhoud van de mand met de andere knuffels . Dan is het ook niet zo 'zonde'.
Inderdaad de keus beperken en dan ook de keuze niet meer laten veranderen. Hier mogen ze 1 knuffel mee naar bed maar als ze gekozen hebben, mogen ze die niet meer gaan omwisselen. Dan is het einde zoek. Mijn oudste kan ook zo eindeloos twijfelen over een keuze. Ik beperk dan wel (dus niet wat wil je op brood, maar wil je kip of kaas op brood) maar ik laat haar wel kiezen ipv het voor haar te kiezen (wat zij ook prima zou vinden in de meeste gevallen). Anders leert ze het nooit, denk ik
idd de keuze beperken. uit 2 dingen kiezen is vaak al erg moeilijk dus het word alleen maar moeilijker als ze nog meer keuze krijgen. en wat hierboven al gezegd werd wissel af en toe de knuffels zodat ze niet ergens liggen te verstoffen. en leren dat eenmaal gekozen is gekozen.
Gewoon alle knuffels in bed, doen ze hier ook Hier had onze jongste ook heel veel moeite met kiezen, mochten ze 2 snoepjes uit de snoeptrommel, kon ze echt heel lang over doen en als we dan weer naar school moesten stond ze nog steeds te twijfelen, drama's soms! Als ik er dan 3 pakte om uit te kiezen was het ook niet goed, want dat waren dan natuurlijk weer niet de goede. Vanaf dat ze 4 is (ze is nu bijna 6) gaat het een stuk beter gelukkig! Maar ze verzint nog steeds wel allemaal smoesjes om ons te roepen 's avonds.... we leggen haar zo vaak uit dat ze zelf de gordijnen een stukje open kan, zelf naar de badkamer kan om wat te drinken enz. Maar goed dat komt vast ook nog wel een keer goed