Kan ik met zes/zeven mnd de voeding van 16 uur afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door prettymum, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ervaren bv moeders, ik ben even benieuwd naar jullie mening. Mijn zoon eet met zijn zes mnd al redelijk goed. Brood, fruit en groente (met pasta/rijst/aardappel) tot zover. Ik oefen regelmatig met een broodkorst of laat hem zelf groente en fruit afhappen. Ik geef hem daarna nog wel een prakje, en geef hem eten tot hij zelf zijn mond dichthoudt of wegdraait.

Ik werk op een kdv en kan daar ook zelf op verzoek voeden. Nu er steeds meer vast voedsel in gaat, oa een fruithap om half tien, wil hij meestal pas rond half 1 weer drinken. Dan wat brood erbij en om 16 uur weer voeden.

Thuis krijgt hij rond half zes dan alweer groenten, van mijn man of van mij.

Omdat ik de ene keer van half acht tot vijf werk en de andere van negen tot zes (en ik ook vrije dagen heb en dan dus flexibel ben), kan ik slecht een ritme vinden. Elke keer loopt het weer anders en ik heb nu het gevoel dat ik de hele dag druk ben er eten in te krijgen.

Geven we te laat groente dan is hij te moe, maar na de voeding om 16 uur heeft hij weer weinig honger.

Nu wil ik gaan oefenen met yoghurt. Als hij van alles echt voldoende eet, zou ik dan het volgende willen doen:

- (vroeg) ontbijt met bv als hij wakker wordt
    - dan een boterham met evt bv als ik laat begin en met thee als ik vroeg
    begin (van papa dus)
    - 10 uur fruit
    - 12.30 bv, dan een broodje
    - en dan ipv bv om 16 uur yoghurt? (maar hoeveel dan? Want yoghurt
    mag met zes mnd 'met mate', begrijp ik)
    - 17.30 groente van mij of papa
    - bv als toetje (ben uiterlijk 18:15 thuis)

Bv voor het slapengaan en 's nachts blijf ik dan gewoon op verzoek doen.

Hoe denken jullie verder over extra water/thee? Lijkt me op zich niet nodig aangezien fruit en yoghurt veel vocht bevatten.

Uiteraard ga ik hier dan langzaam naartoe werken. Het lijkt me fijn om minder vaak te hoeven voeden en me meer op mijn werk te kunnen richten. En straks als ik geen kolfrecht meer heb kan ik dan volstaan met een keer voeden of kolven in mijn pauze.

Alvast bedankt!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het verder goed gaat zou ik gewoon borst geven als het kan, het liefst in combinatie met vast voedsel, dus als voorafje en/of toetje. En komt het niet uit dan geef je niet. Dus de ene dag om vier uur borst en de andere dag om vier uur yoghurt, en dan bij het warme eten horst, net naar wat op die dag het beste uitkomt.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben rond 9 maanden de overdagvoedingen gaan afbouwen. Dat ging prima. Met 12 maanden gaf ik alleen ochtend, avond en nachtvoeding(en). Na 12m ook gestopt met nachtvoedingen.

Dat ging prima.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

6/7 maand en al yoghurt geven? Nee, zou 'k niet doen. Heb je geen melk in de vriezer?
    Met 9 maanden yoghurt geven is vroeg genoeg.

5. prettymum

prettymum Niet meer actief

Tsja, ik denk er zo over na omdat de cbarts de laatste keer adviseerde om elke dag yoghurt als toetje te geven. Aangezien ik dat er na de groente niet meer in krijg dacht ik eraan dit rond vier uur te doen. Maar dan krijgt hij ook bv, dus wordt het in plaats daarvan.

Ik heb überhaupt nog geen yoghurt gegeven aangezien de andere hapjes ook al best veel zijn.

Misschien is het advies van Dirksmama voor mij wel een goeie, gewoon lekker zelf voeden en als ik er een keer niet ben oefenen met yoghurt of een fles.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap het niet: waarom wil je yoghurt gaan geven dan als je zelf kan en wilt voeden? Omdat een of andere arts, die zo te horen helemaal niet voedingskundig is, dat zegt?
    Koemelk is voor kalfjes en aangezuurde koemelk is voor euh .... Iig niet voor baby's waarvoor moedermelk voorhanden is van een mama die nog heel graag voedt, want dat lees ik in je verhaal!
    Skip het hele yoghurt-idee, lekker doorgaan met voeden en bijvoeden, dat doe je hartstikke goed!;)

Deel Deze Pagina