zelf fruithapjes maken

Discussie in 'Voeding' gestart door karin361, 24 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karin361

karin361 Actief lid

1 sep 2010
    240
    0
    0
    opvoeden van men zoontje ;)
    vlak bij eindhoven
    robin is 3 maanden en ik wil als die 4 maanden is zelfgemaakte fruithapjes geven alleen hebben jullie lekkere recepten? ik hoor het graag van jullie

xxx

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83
    eerst zou ik gewoon beginnen met enkel appel of alleen peer ofzo niet mengen nog

daarna kun je gewoon banaan en appel mengen

of appel en peer etc

3. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83
    o en een liga erdoor heen was hier helemaal het einde

4. adi

adi Niet meer actief

Liga zou ik niet doen met 4mnd. Die v.a. 4mnd is gemaakt van erwten, soya en aardappel. Niet echt een combi die ik bij mijn peer zou eten.

(
    Ts, met 4mnd heb je geen recepten nodig, het is juist belangrijk om je jind smaken te leren kennen. Smaak van 1 soort fruit per keer. En zo kun je ook zien of hij erop reageert..

5. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik had hier laatst ook een topic over geopend en heb toen een tip gekregen dat er bij de Albert Heijn een boek te koop is dat opperdepop heet. Daar staan allemaal recepten in vanaf 6 maanden tot 4 jaar! Ik heb hem inmiddels ook gehaald en het is echt een aanrader! Voor de rest heb ik tot nu toe ook alleen maar pure dingen gegeven zoals wortel, bloemkool, mango, aardbeien, appel en peer.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad de eerste tijd iedere soort 2-3dgn achter elkaar geven ivm mogelijk reactie/ allergie.
    Opperdepop is inderdaad écht een aanrader en ik kook er nog regelmatig uit en we eten het zelf ook! Staat echt stap voor stap in beschreven wat je kan maken... al is dat wel vanaf 6 maanden..

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je begint toch met puur, als ze het snel oppakken en van alles lekker gaan vinden kun je met 5-6 maanden eens een mengseltje uit Opperdepop proberen.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Weten jullie of je verse fruithapjes kan invriezen of wordt dit echt derrie en waterig als je het weer gaat ontdooien?

10. lioness74

lioness74 Niet meer actief

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je ergens liga door gaat mikken leert je kind de smaak van liga kennen, niet de smaak van fruit of groente. Daarnaast is liga, ook de eerste stap, iets wat ik persoonlijk niet graag in een babymaagje zie.

Voor een kind van 4 maanden heb je geen recepten nodig. Gewoon als je perse al zo vroeg vast voedsel aanbieden wilt: één soort per maaltijd. En liefst ook aantal dagen hetzelfde aanbieden. En bij voorkeur niet met fruit beginnen, maar met groente, dat is veel milder.

Voor geschikte begingroente en -fruit kun je het beste even het voedselintroductieschema op borstvoeding.com raadplegen. Daar staat ook een heel duidelijke uitleg over het wat en hoe.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ja, Opperdepop is wel een fijn boek, maar ik zou inderdaad gewoon eerst met 1 fruit- of groentesoort beginnen en je kindje daar een paar dagen aan laten wennen.
    Ik heb ook wel eens fruithapjes ingevroren en dat bleef best goed, maar nooit banaan ofzo hoor, denk dat dat wel een bruine drap wordt.

13. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb maandag appel ingevroren in ijsblokzakje. geen probleem met ontdooien, was niet verder verkleurd dan tijdens het klaarmaken

14. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ben begonnen met peer, appel en meloen. Als je de peer en appel een paar minuutjes kookt voordat je gaat pureren, blijvenze na het invriezen hun mooie kleur houden. Banaan kan natuurlijk ook, maar dat deed ik iets later ivm verstopping.

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm nooit last van gehad. Maar ik stoomde het fruit eerst in een babycook en daarna vroor ik het in.

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn moeder maakte voor mijn zoon altijd heerlijke appelmoes: appels uit eigen tuin stuk koken, lekker grof houden met alleen een klein beetje kaneel. Dit is heel goed in te vriezen en ontdooit snel. Was hier ook populair met een beetje liga erdoor. Wij hebben redelijk vaak fruitprakjes met liga gegeven en nu eet onze zoon alle fruit uit het vuistje en dus zonder liga. Hij is dus niet zo gewend geraakt aan de liga dat hij fruit niet meer puur lust. Maar bij zo'n heel kleintje zou ik daar nog even mee wachten. Dan is fruitpuree alleen wel genoeg.

17. karin361

karin361 Actief lid

1 sep 2010
    240
    0
    0
    opvoeden van men zoontje ;)
    vlak bij eindhoven
    bedankt voor jullie reacties!

18. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik vries fruit wel in, vooral nu ze met 5 maanden nog maar zo weinig eet, dat ik het zonde vind om de rest weg te gooien.

Wat ik nog wel eens doe is een paar drupjes citroensap erdoor heen, zodat het niet verkleurd. Peer wil nog wel eens heel dun worden, nadat het ontdooit is, maar mijn dochter krijgt toch nutriton door de fles, dat het met een schepje nutriton een mooie dikte wordt. (Doe ik dat niet, dan komt het sowieso met dezelfde gang weer uit).

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :p
    Weggooien?
    Wat er over is eet je toch gewoon zelf op? Heb je zelf ook vers fruit.

20. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Dat dacht ik ook! Zo vries ik ook nooit fruit in. Nooit gedaan. Ik heb het altijd vers op de fruitschaal liggen. Wat er over is eet ik lekker zelf op!

Deel Deze Pagina