Hoe begint dementie vaak?

Discussion in 'De lounge' started by Saja87, Apr 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Misschien een hele rare vraag maar ik heb dus echt geen idee hoe zoiets begint.

Mijn moeder loopt al een tijdje te mopperen op mijn vader dat hij heel moe is ( hij werkt niet meer ) En veel dingen vergeet.

Echter merk ik hier zelf weinig van maar dat kan misschien ook omdat ik hem niet zo veel spreek.

Daar in tegen spreek ik mijn moeder heel erg vaak ( elke dag ) en de laatste tijd verteld ze me wel 2 of 3 keer iets wat ze al verteld heeft.
    Of vraagt mij dingen die ze al gevraagd heeft of die ik al verteld heb.

Als ik dan zeg dat ze dat al gezegd/gevraagd heeft of ik het haar verteld heb dan verzint ze elke keer een smoesje als in de zin ja even kijken of jij het nog wel weet.
    Of ze is er heilig van overtuigd dat ik het écht niet gezegd heb.

Ik vind het lastig om daar "tegen" in te gaan en weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik moet doen:)
    En weet dus ook niet of dit met dementie te maken zou kunnen hebben:)

Dus hoop dat iemand me wat meer kan vertellen hier over.

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    dementie begint vaak met vergeetachtigheid. mensen vertellen 10x hetzelfde, zijn dingen kwijt, vergeten afspraken.
    Daarbij komt vaak ook achterdocht, facadegedrag..mensen proberen het te verbloemen. het invullen van gaten in het geheugen met verzonnen verhalen om maar niet door de mand te vallen. Het niet goed meer kunnen uitvoeren van dagelijkse handelingen zoals eten koken of zichzelf verzorgen. decorumverlies...Later komt desoriëntatie in plaats, tijd en persoon...halen dag/nachtritme door elkaar. Verdwalen in bekende omgeving...

Hoe oud is je moeder? Komt dementie voor bij haar ouders?
    Ik zou niet gelijk denken aan dementie, het kan ook een symptoom zijn van overspannenheid of depressie..dat vergeetachtigheid. wat vind je vader ervan, valt het hem ook op?

heb je al tegen je moeder gezegt dat je haar zo warrig vind? dat je je zorgen maakt, of het allemaal wel goed met haar gaat?

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mijn moeder is 52 en heeft hetzelfde als wat jij beschrijft :(
    Ook 100x hetzelfde vertellen en écht denken dat ze het nog niet tegen me heeft gezegd, en veel vergeten en niet weten waar ze het neer heeft gelegd etc

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Panter mijn moeder word 57 dit jaar.

En mijn opa was dement ( wel niet zo heel erg maar hij wist bijv al niet meer wie ik was )

Met mijn vader heb ik er nog niet over gesproken ( vind dat ook lastig is lang verhaal maar tis mijn stiefvader en heb wel goed contact met hem )
    Depressief is ze zeker weten niet en overspannen ook niet ( beide is ze al een keer geweest en dan kruipt ze echt stilletjes in een hoekje en doet niks meer )

Voorbeeld:

Pas geleden was ik bij haar ze heeft 2 hondjes die ging ze uitlaten ze pakt haar sleutels stopt ze in dr zak.
    Vervolgens staat ze bij de trap te zoeken naar dr sleutels die ze serieus een minuut er voor in dr jaszak heeft gestopt..
    En dat gebeurd dus heel vaak.

5. SeaShell

Offtopic; zie nu pas hoever je alweer bent in de zwangerschap, en wat leuk een broertje voor jullie knul! In je handtekening heb je double troule staan ipv double trouble :)

6. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,122
    0
    36
    Verzorgende in de thuiszorg
    België Arendonk
    Zoals panter zegt moet dit niet perse dementie zijn. Kan ook komen door stress, overbelasting, veel zorgen,....

7. SeaShell

Bij mijn moeder zijn die klachten na de chemo gekomen, kan het ook niet de oorzaak zijn van medicatie oid of slikt(e) ze niks?

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Thanks! Ga het gelijk ff aanpassen:D

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja bloeddruk medicijnen meer niet eigenlijk.

Ook geen chemo gehad oid..
    Wel hormoon pillen moeten slikken maar daar is ze alweer een aantal jaar vanaf.

10. El1983

El1983 Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    3,561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Het kan inderdaad de eerste verschijnselen van demente zijn, kun je het misschien niet je bezorgheid ook uiten naar je vader? Want die zit nu de hele dag thuis en misschien is het hem ook opgevallen
    Hier heb je de site val alzheimer nederland je kunt daar een test in vullen
    Alzheimer-test

Hopelijk heb je hier iets aan,

Sterkte

11. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    ik werk met dementerenden, en zie ook steeds jongere mensen die dementeren. Het kan altijd zo zijn dat ze gaat dementeren, maar het hoeft niet.
    Hou het in de gaten, zijn er dingen ineens ook anders aan haar? bijv dat ze zichzelf altijd erg goed verzorgde en daar ineens geen interesse meer in heeft? Gedraagd ze zich, afgezien van de vergeetachtigheid ook anders?

Praat eens met je vader, ziet die het ook? Zien anderen in de omgeving het ook? Vraag haar eens hoe het komt dat ze zo warrig is, spreek je zorgen uit.
    Mochten jullie echt bang zijn dat er wat is, vraag via huisarts een verwijzing aan naar de geriater. Die kan haar testen op dementie. Op tijd de diagnose betekend op tijd de medicatie die helpt het geheugen te ondersteunen. Die medicatie heeft het meeste zin als daar vroeg mee gestart word.

Er zijn meer oorzaken van vergeetachtigheid:
    vit b12 tekort
    hersentumoren
    depressies
    overspannenheid
    overgangsklachten/hormoonschommelingen
    en nog wel een paar dingen op te noemen.

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nee afgezien van dat is ze gewoon de moeder die ik al die tijd heb gehad.
    Ziet er goed en verzorgd uit gaat nog steeds niet zonder make up de deur uit etc.

13. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Dan zou ik me nog niet teveel zorgen gaan maken. Vergeetachtigheid alleen is geen echt teken van dementie. Vaak gaat dat heel snel hand in hand met andere dingen zoals gedragsveranderingen, wanen, achterdocht en het ineens niet meer lukken van dingen zoals koken etc.

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Gelukkig maar!

Zijn toch de dingen die als eerste door je hoofd spoken!

15. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Tuurlijk, hou het wel in de gaten hoor. maar als het bij alleen vergeetachtigheid blijft en ze vergeet niet alles wat los en vast zit....dan is de kans groot dat het een andere oorzaak heeft dan dementie.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik haal dat soort stunts met sleutels in de zak seken en ze dan gaan zoeken al uit sinds mijn bevalling!
    Gezien haar leeftijd lijkt overgang me aannemelijker, of misschien ook het wennen aan het fulltime thuis zijn van je vader.
    Wel goed om e.e.a. te bespreken met je vader, om te kijken of hij zich ook zorgen maakt.

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

De overgang heeft ze al gehad.
    Dus die is het ook niet.

Maar hou het even in de gaten en als het erger word ga ik mn vader aanspreken.

Ga er na de reacties in ieder geval niet vanuit dat het dementie is.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overgang duurt vaak een jaar of 15 he!

19. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mn moeder was op dr 35e al in de overgang;)

20. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Snap dat je je zorgen maakt, maar ik denk niet dat je meteen aan dementie moet denken. Ik zou het een beetje in de gaten houden, en als het erger lijkt te worden en er komen andere dingen bij kijken (die anderen hierboven ook hebben genoemd) dan zou ik wel even langs de huisarts gaan.
    Al zal je moeder daar zelf niet echt om staan te springen natuurlijk. Meestal geven mensen niet snel toe dat ze dingen vergeten.

Sterkte!

Share This Page