Ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar gisteren heb ik te horen gekregen dat ik zeer waarschijnlijk een miskraam ga krijgen (hartslag van het kindje is veel te laag). Vanavond moet ik terug voor een echo om te kijken of het hartje al gestopt is. Nu heb ik gisteren al kort met de verloskundige besproken wat de vervolgstappen zijn. Ik heb 3 keuzes; afwachten totdat het vruchtje vanzelf komt, cytotec of curretage. Afwachten is voor mij geen optie en voor een curretage ben ik doodsbang (met name voor de narcose). Mijn voorkeur gaat dus uit naar cytotec. Wat is jullie ervaring met dit middel?
ik heb slechte ervaring met cytotec. ik vind het onverantwoord om t thuis te gebruiken. ik liep echt helemaal leeg en ben met de ambulance afgevoerd naar t zknhuis. ik wil je niet bang maken maar waarschuwen dat je echt heel veel bloedverlies kunt krijgen. ik ben uiteindelijk na bijna 5 mnd alsnog gecuretteerd omdat er placentavlokken zaten te woekeren waardoor mn hcg niet daalde. en die curettage is me onwijs meegevallen! ik heb t gewoon op de poli laten doen. met plaatselijke verdoving, dus niet onder narcose. ben liever bij als ze met me bezig zijn. ze doen t in mijn zknhuis ook niet onder narcose(LUMC) de verdovingsprikken in de baarmoeder waren vervelend maar daarna heb ik niks meer gevoeld. en kon daarna gewoon weer gelijk naar huis. dus ik hoop het nooit meer mee te maken, maar in dat geval zou ik gelijk voor curettage kiezen. ik hoop natuurlijk dat t bij jou gewoon goed is en je deze keuze helemaal niet hoeft te maken! sterkte!
Hmmm denk dat mijn reactie het er niet beter op gaat maken maar ik zou zeer zeker voor een curretage gaan. Hier ook cytotec gehad en t was een grote hel..... Ben begonnen met myfegine om baarmoedermond te openen en daarna cytotec... de eerste 2 rondes sloegen niet aan,... de gyn had gezegd dat ik in eerste instantie alleen menstruatiekrampjes zou voelen, maar helaas was ik gezegend met gewoon weeen. Heb daar 3 dagen mee rond gelopen voordat het vruchtje uiteindelijk er eens uit was. Bij controle daarna bleek dat de placentaresten er nog zaten en die moesten verwijderd worden gelijk met een goedaardige tumor die in de weg zat en eigenlijk de grootste dader van alles was. Dus alsnog curretage. Heerlijk onder narcose, niets gehoord of gezien, maar lekker pitten... vind narcose achteraf wel lekker Maar zag er in het begin ook enorm tegenop.
Ik heb ook een nare ervaring met Cytotec (deze keuze gemaakt omdat de miskraam niet vanzelf opgang kwam). Ik dacht alles te zijn verloren door de medicatie, maar na 3 dagen ineens erg ziek geworden. Ik had een behoorlijke ontsteking in mijn baarmoeder en er was nog iets achtergebleven. Met spoed alsnog gecurreteerd en heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen! Alle keuzes zijn niet leuk, maar als ik het van te voren had geweten had ik voor een curretage gekozen. Heel veel sterkte!
Ik heb 2x goede ervaringen met de cytotec. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de eerste keer vanuit het ziekenhuis de opdracht kreeg direct te komen als ik wee achtige krampen kreeg. Dat ook gedaan. Inderdaad behoorlijk wat bloedverlies gehad, ongeveer een liter. 2x dachten de gyn dat ik het thuis wel zou laten gebeuren, maar toen ben ik (gezien de reactie de 1e keer) op mijn strepen gaan staan en mocht inderdaad naar het ziekenhuis komen. 'soepel' verlopen, minimaal bloedverlies.
hier ook cytotec gehad. was wel verder in de zwangerschap(17 wk) en de cytotec deed zijn werk.. heb drie keer 2 tabletten gekregen en daarna kwam het al heel gauw opgang,ik moest wel in het ziekenhuis bevallen,gezien het termijn.(kreeg wel koorts van de pillen) daarna heb ik nog een curretage gehad omdat de placenta niet kwam.onder algehele narcose(LUMC) heb met de bevalling en curretage erg veel bloed verloren en kreeg ook ijzertabletten mee heel veel succes en sterkte! ik hoop dat het vals alarm is..
Hier twee keer cytotec gebruikt, heeft zijn werk gedaan. Hoewel het de eerste keer wel lang duurde voordat het losliet. De voorschriften in gebruik waren bij beide keren (van verschillende gyns) wel heel uiteenlopend. De tweede keer heb ik veel meer tabletjes gekregen, de eerste keer maar twee. De eerste keer is het maar de vraag of de pillen nog hebben bijgedragen en dat was wel de meest heftige mk. Bij veel bloedverlies moet je inderdaad aan de bel trekken, maar misschien kan dat ook gebeuren als het spontaan gebeurt? Niet gekozen voor een curretage ivm het (overigens kleine) risico op vruchtbaarheidsproblemen. Sterkte, hoop dat je alsnog verrast wordt door een goede afloop...
heb er helaas slechte ervaringen mee en zou het als het ooit nodig is, niet weer gebruiken 2 x een kuur van 8 tbl gehad en gister met spoed opgenomen in het ziekenhuis. de eerste kuur kreeg ik alleen vreselijke krampen van, 2 dagen op bed gelegen, kon niet lopen etc van de pijn. 2e kuur deed eerst niets tot gisteravond.. heel hevig bloedverlies wat niet meer ophield dus opgenomen in ziekenhuis waar bleek dat ondanks het vloeien er nog steeds erg rommelig was in mijn baarmoeder vanmo dus spoedcurretage gehad onder algehele narcose zal een volgende keer direct voor een curretage kiezen die tabletten wil ik nooit meer!
Ik heb geen ervaring met de pillen maar ben er als de dood voor. Heb al zoveel gruwel verhalen gehoord, ik durf het niet. De kans is procentueel ook vrij groot om alsnog een curettage te moeten nadien omdat niet alles los laat (ik dacht iets van 30 of 40 procent). Heb zelf 2 keer een curettage gehad (en hoogst waarschijnlijk over een goede week de 3e ) en dat is me 'goed' bevallen. Na enkele uren al weer thuis. Ook het herstel viel me alles mee (op enkel wat paracetamolletjes). Emotioneel is het natuurlijk wel enorm zwaar, ik vind het ergste dat ik de vruchtjes niet heb kunnen zien... Mijn cyclus was nadien snel weer op orde en na de 2e curettage raakte ik die ronde nog zwanger van mijn dochter. Maar hopelijk maak je je nu druk om niets. Hou je ons op de hoogte? Sterkte.
Die pillen werden bij mij een bloedbad (sorry kan het niet anders noemen ). Vreselijk, helemaal toen bleek dat er nog steeds resten in mijn bm zaten en alsnog gecurreteerd moest worden. Maar goed ik hoop niet dat je hoeft te kiezen, Sterkte meid!
Ik heb goede ervaring met cytotec. 's Avonds 4 tabletten ingebracht, sloeg direct aan en kreeg gelijk die nacht al flinke krampen. Ik heb de volgende dag nog een keer 4 tabletten gehaald (op eigen verzoek, ik had het idee dat er nog niet genoeg 'los' was gekomen en wilde curettage voorkomen). Bij controle bleek dat het meeste weg was, maar nog niet alles. Nog 1 keer 4 tabletten gehad en moest na 2 a 3 weken terugkomen, of eerder als ik koorts kreeg of het idee had dat het niet goed ging. Na 3 weken weer op controle en nog steeds niet alles weg, maar gyn verwacht dat alles met een volgende menstruatie mee gaat komen. Omdat ik verder geen klachten heb wil hij liever dat mijn lijf het zelf op probeert te lossen. Na 3 maanden nog een keer controle en mocht het dan echt nog niet schoon zijn, evt alsnog curettage. Dat moet ik nog afwachten omdat die 3 maanden nog niet voorbij zijn. Maar ben nu net ongesteld geworden, dus hopelijk ruimt mijn lijf het nu zelf op. Vind dit persoonlijk wel een prettige manier, ook omdat curettage de nodige risico's met zich meebrengt. Dus als het niet nodig is, liever niet. Ik moet overigens wel zeggen dat ik best een beetje schrik van de verhalen hierboven! Had ik die gelezen voor ik moest kiezen, dan had ik denk ik wel aangedrongen op curettage. Maar ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen. Probeer je liever eerst cytotec, zou ik dat doen en je lijf goed in de gaten houden. Als je koorts krijgt, of het ook maar een heel klein beetje wantrouwt, gelijk bellen! Hoe dan ook, sterkte!
ik heb er slechte en een goede ervaringen mee, de eerste keer ben ik gewoon lettelijk in het diepe gegooid pillen mee gekregen maar geen zo werkt het en wanneer bellen met als gevolg koorts,weeen, flauwvallen, heel veel stolsels en bloed verlies zo erg dat ik bijna geen bloed meer in mijn lijf had de 2de keer ging het gelukkig wat beter wel veel pijn en angst gehad en ook nog even op de hap geweest voor controle aangezien het op een geven moment stagneerde door dat dus een stolsel bleef hangen maar toen dat opgelost was ging het snel weer beter
Ik heb vorige week 8 tabletten cytotec gekregen. De eerste nacht veel krampen en vermoed dat toen het vruchtzakje is gelost. Verder niet veel last meer van gehad. Bloedverlies en af en toe een steekje in m'n BM. Vandaag terug op controle geweest en het is nog niet 100% in orde. Moet nu dus terug 2 dagen 2 tabletjes opsteken. Hij heeft ook weefsel uit m'n BM gehaald om te laten nakijken wat het juist is wat er nog in zit. Mag volgende week bellen voor de uitslag. Maar eigenlijk sta ik niet negatief tegenover de tabletjes. Gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt. Elk lichaam is ook anders he! Veel sterkte moest het toch geen positief nieuws zijn dat je gekregen hebt.
Cytotec was voor mij de hel. Nog nooit heb ik zo afgezien. Bloedverlies niet normaal zoveel ( had op een gegeven moment handdoeken nodig als verband) en ven uiteindelijk 3 weken later alsnog gecuretteerd. Ondanks dat ik Asherman aan de curettage heb overgehouden raad ik je absoluut geen cytotec aan. Ik vind zowieso dat ze dit niet thuis moeten laten doen maar in het ziekenhuis. Heel veel sterkte z
Wennekej: Hoe heb je de asherman opgemerkt? Is het behandeld of ben je met asherman zwanger geworden van je dochter? Dit is het enige waarom ik curettage ook wat eng vind. Je hoort het toch best geregeld...
Ik heb 4 MK gehad, 2x op de natuurlijke manier en 2x met Cytotec. Cytotec werkt bij mij het zelfde als een natuurlijke MK, namelijk met flinke weeën en veel bloed verlies. Het is behoorlijk zwaar, maar het is wel nodig om je baarmoeder schoon te maken. Persoonlijk ben ik ervoor om de natuur zijn werk te laten doen, alleen dan met een beetje hulp van Cytotec omdat het erg lang kan duren voordat je lichaam het zelf afstoot. Curettage is toch een operatie waar de nodige risico's aanzitten, daar ken ik ook zat gruwel verhalen van. Maar laat je niet afschrikken wat hier allemaal geschreven wordt, ga op je gevoel af. En hopelijk is het niet nodig omdat het hartje nog steeds en beter klopt.
Ik heb er wel een "goede" ervaring mee, ik had van mezelf al veel bloed en stolsels verloren en erge buikkrampen gehad. Maar om de rest schoon te maken heb ik nog cytotec ingebracht gekregen en al snel kwam de rest van het bloed en de krampen, de volgende keer dat ik op controle kwam en ik een echo kreeg was het leeg. Hoefde gelukkig niet gecuretteerd te worden.
Ik menstrueerde niet meer. 4 maanden na de curretage heb ik een hysteroscopie geëist omdat ze mij niet serieus namen. Het bleek wel zo te zijn. Ben in Hoofddorp geholpen. Een jaar na mijn mk was ik weer zwanger. Het komt niet vaak voor (5%ongeveer) maar de gyns wuiven het te snel weg omdat ze er veel te weinig van weten.
Het moeilijke is dat je niet kunt bepalen of de miskramen van degenen met gruwelverhalen niet minstens zo gruwelijk waren geweest zonder deze pillen? Zelf heb ik namelijk 2 vriendinnen die door een "natuurlijke" miskraam bijna het loodje hebben gelegd doordat ze veel te veel bloed verloren. Als zij Cytotec hadden genomen hadden ze ws deze pillen de schuld gegeven van het bloedbad. Het ene lijf reageert nou eenmaal anders op een mk dan het andere en dan kan het per mk ook nog verschillen. Zelf was ik ook niet happig op een narcose, maar wilde toch een curettage. Maar omdat ik dan nog 2 weken had moeten wachten heb ik toch maar de Cytotec genomen. Een paar uur later verloor ik het vruchtje, nog een dagje beetje naweeen, maar bleek wel schoon. Was achteraf heel blij dat mijn lijf het zelf had opgeruimd ondanks dat het in die paar uur wel een beetje een mini bevalling was. Mij heeft het in ieder geval ook wel geholpen met afsluiten. Volg je gevoel, want het is allemaal al shit genoeg. Heel veel sterkte met wat je ook gaat doen...
ze hebben mij totaal 2x een cytotec kuur meegegeven, er gebeurde helemaal niets en moest alsnog gecuretteerd worden. Toen nog 2x cytotec voor restweefsel, weer niets. Het enige effect bij mij was dat ik aan de diarree ging.