Spijt of geen spijt van thuisbevalling eerste kindje?

Discussie in 'De bevalling' gestart door brocante, 14 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Over plusminus 15 weken is het zover! Ik heb altijd thuis willen bevallen. In het ziekenhuis voel ik mijzelf niet op mijn gemak. Thuis voel ik mijzelf veel veiliger. We wonen 15 minuten van het ziekenhuis af, mocht het nodig zijn dan zijn we er zo.
    Helaas blijkt iedereen in mijn omgeving de behoefte te voelen om hun drama-bevallingen te vertellen. Hoognodige ruggenprikken, totaal uitscheuren, vacuümpompen enzovoorts...
    Daarbij krijg ik met regelmaat te horen dat ik heeel goed moet nadenken over een thuisbevalling.
    Dit maakt mij sinds een week zo onzeker. Wat als ik de pijn inderdaad niet aan kan?

    Hebben jullie bij een bevalling van het eerste kindje spijt van een thuisbevalling of juist niet?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik heb de hele zwangerschap geroepen dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen.
    Het is zeker 25 minuten rijden, en weet ik veel hoeveel moeten alsnog tijdens de bevalling naar het ziekenhuis.

    Maar toen het eenmaal zover was, wilde ik me niet eens meer omdraaien in bed, laat staan m'n bed af, de auto in en naar het ziekenhuis.
    Dus thuis gebleven. Vk vond het allemaal prima, er was geen reden om die kant op te gaan. Dus is ze alles gaan klaar zetten.
    Ik ging nog even lekker onder de douche, man heeft het bed op klossen gezet, want die stond niet eens omhoog.

    Ontsluiting ging wel redelijk snel voor een eerste, binnen 8 uur volledige ontsluiting.
    Persfase heeft wel 100 minuten geduurd en uiteindelijk met knip en expressie op buik is zoon geboren.
    Zoon z'n hartslag bleef gelukkig heel goed, maar hij lag met z'n hoofd een beetje scheef.
    Ik denk dat in het ziekenhuis er was ingegrepen en de vacuümpomp erop gezet was. Nu gelukkig niet.

    Ik heb geen seconde spijt van het feit dat ik thuis ben gebleven en wil nu ook thuis bevallen.

    Ik heb weinig pijn ervaren, heb de gehele bevalling als een gezellige avond/nacht ervaren. Ook geen moment gedacht pijnstilling te willen.
     
    LA1991, Loraintje en brocante vinden dit leuk.
  3. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik ben vier maal over thuis bevallen. Geen seconde spijt. Ik voel mij ook niet op mijn gemak/veilig in het ziekenhuis.
     
    brocante vindt dit leuk.
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben nu ook thuis bevallen, vond het veel fijner dan in het ziekenhuis (eerste). Je hebt je vertrouwde omgeving, hoeft niet met pijn in de auto en je hebt de verloskundige bij je ipv (al snel bij een complicatie) artsen die wat minder persoonlijk werken.

    Bij deze bevalling viel wel de hartslag van mijn zoontje weg en bleek door navelstreng te zijn die om zijn nek zat. Verloskundige greep heel adequaat in door snel knip te zetten.

    De bevalling is een natuurlijk proces, wees juistblij dat het bij jou niet (zoals het er nu voor staat) gemedicaliseerd wordt. Word je echt niet blij van!

    En qua pijn: als blijkt dat de pijn heftig wordt terwijl ontsluiting niet opschiet ben je snel in het ziekenhuis :)
     
    brocante vindt dit leuk.
  5. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb wel een beetje spijt dat we het thuis geprobeerd hebben. Het heeft thuis heel lang geduurd, na 15 uur kwam de verloskundige pas en zat ik op 4 cm ontsluiting, toen hebben ze de vliezen gebroken. Na een uur zat ik op 5 cm en trok ik het niet meer. Toen ik in het ziekenhuis aankwam (15min rijden) zat ik al op 7 cm ontsluiting en kreeg ik dus geen ruggenprik meer. Helaas toen heel lang weeen en persweeen gehad omdat dochter een sterrenkijker was, zonder pijnstilling.. Uiteindelijk een spoedkeizersnede.
    Ik zou dus nooit meer kiezen voor thuis (mag ik nu ook niet meer ;) ) gezien de pijnstilling die thuis niet voor handen is en de kwetsbaarheid bij complicaties.
    Echter is mijn buurvrouw en mijn nichtje al 2 keer thuis bevallen zonder problemen, echter hadden zij wel beide super snelle bevallingen, maar het kan dus zeker!
     
    brocante vindt dit leuk.
  6. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Eerste kindje in het ziekenhuis, voor mn tweede is het plan thuis te bevallen. Ik vond het heel jammer dat ik de eerste keer in het zk moest bevallen in ieder geval, ook omdat het door mijn leeftijd kwam (erg jong) en ik het met gemak thuis had kunnen doen!
     
    brocante vindt dit leuk.
  7. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier 3x thuis bevallen. Zou echt voor geen goud anders willen. Dit was prachtig. 2e was sterrenkijker en wat pittiger tijdens het persen maar alles goed verlopen en ook hier kijk ik prettig op terug. Nare verhalen hoor je altijd het langst en je bent zo in het ziekenhuis mocht je het niet vol kunnen houden oid. Thuis is er geen pijn medicatie dus ik ben van mening dat je dan langer vol houd. Succes en volg je gevoel.
     
    brocante vindt dit leuk.
  8. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik ben 2x thuis bevallen en ga het deze keer weer proberen. Ik voel me thuis het fijnst.

    Heb deze keer wel getwijfeld omdat vooral mijn 2e bevalling erg heftig was en ik bijna met de ambulance ben afgevoerd. Maar het is goed afgelopen en ik hoop nu op een relaxte bevalling:Dbevalling

    Oh bij mn eerste bevalling viel de hartslag van zoon steeds weg tijdens het persen. Maar de verloskundige heeft snel ingegrepen en is allemaal goed gegaan!
     
    brocante vindt dit leuk.
  9. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.308
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik ben 2x thuis bevallen en zou het zo nog een keer doen. Ik vond het heerlijk om in mijn eigen omgeving te zijn.

    Hoefde bij de bevalling van de jongste, de oudste ook niet wakker te maken. Had uiteraard wel een vluchttasje voor hem klaar staan voor het geval dat.

    In mijn omgeving ben ik de enige die thuis bevallen is.
     
    brocante vindt dit leuk.
  10. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen dames! Stelt mij enorm gerust. :)
     
  11. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Hier ook een fijne thuisbevalling gehad. Lekker in mijn eigen bed, na de bevalling onder eigen douche kunnen, niet direct daarna in de auto moeten met de baby, etc. Ik vond het heel fijn, maar ik had ook een makkelijke bevalling dat zal ook wel schelen.

    Tweede overigens in het ziekenhuis bevallen. Toen daar bleek dat alles oke was met de kleine als nog bevallen met eigen verloskundige. Wat ik daar erg fijn vond was de wc met met vaginale douchefunctie :D nadeel: de hele bevalling duurde 90 minuten, maar daarna nog 3,5 uur moeten wachten voor we naar huis konden (temperatuur checks, ziekenhuis protocol). En dan midden in de nacht in de winter de kou in met de kleine, toen verlangde ik echt naar mijn eigen bed.
    Ik kon me in het ziekenhuis overigens ook prima ontspannen, maar toch anders doordat het minder eigen is.
     
    brocante vindt dit leuk.
  12. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nee thuis bevallen was top! De eerste wilde ik perse poliklinisch bevallen maar het ging zo snel dat het thuis bevallen werd. En dat was zon fijne ervaring dat ik de tweede bewust thuis bevallen ben. Wat ook top was.

    Dus ik ben voor thuis bevallen!
     
    Elisabetta en brocante vinden dit leuk.
  13. Elisabetta

    Elisabetta Fanatiek lid

    3 apr 2017
    1.462
    412
    83
    Je kunt thuis ook heel veilig bevallen. Duizenden vrouwen zijn je voorgegaan! Laat je niet bangmaken door verhalen van anderen want elke bevalling is weer anders. Hier een prima thuisbevalling gehad zonder gekke dingen. Ik vond het heerlijk om thuis in mijn vertrouwde omgeving te zijn. De volgende bevalling doe ik heel graag weer thuis. Vertrouw op je eigen lichaam en op de verloskundige.
     
    Hopsatee en brocante vinden dit leuk.
  14. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.886
    113
    Ik kon helaas geen thuisbevalling doen ivm stuitligging maar ik wilde ook heeeeel graag thuis bevallen!
    Wat ik je wel kan vertellen is dat mijn moeder met veel succes twee thuisbevallingen heeft gedaan.
    Alles wordt zo gemedicaliseerd tegenwoordig, vroeger bevielen heel veel vrouwen thuis.
    Als jij thuis wilt bevallen, lekker doen! Zoals je zegt: binnen een kwartier ben je in het ZH en de anesthesist is ook echt niet binnen een kwartier paraat hoor!
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  15. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Laat je niet gek maken door anderen hoor. Van de eerste ben ik bijna thuis bevallen. Op het allerlaatst ben ik toch nog naar het ziekenhuis gebracht met de ambulance, maar ik zou het zo nog een keer doen. Vandaar dat ik met de tweede ook gewoon weer thuis ben begonnen en deze is wel thuis geboren. Dat was echt heel fijn. Je hoeft niet meer met de kleine in auto, etc.

    Na de eerste waren ook een aantal mensen van mening dat het verstandiger zou zijn om in het ziekenhuis te bevallen van tweede. Maar zolang je verloskundige zegt dat het ook thuis kan zou ik daarvoor gaan.
     
  16. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Voor mezelf zou ik het liefst thuis zijn bevallen. Ik vond het niet heel prettig in het ziekenhuis en had ook niet het idee dat er beter voor me gezorgd werd ofzo. Pijnstilling kreeg ik niet, want er werd ontkend dat ik al aan het bevallen was... Er werd niet echt goed geluisterd en standaard protocollen werden gevolgd. Ik snap je dus heel goed dat je thuis wilt bevallen. Dit waren trouwens wel 2 medische bevallingen. Ik denk dat ik het fijner zou vinden met mijn verloskundige in het ziekenhuis...
    Voor mezelf zou ik dus ook een volgende keer thuis willen bevallen, maar....goede vrienden van mij zijn in het ziekenhuis bevallen en hun dochtertje moest meteen gereanimeerd worden en aan de beademing. Zij heeft het overleefd en er niks aan overgehouden, ze kon meteen naar de Nicu. En dat is voor mij een reden om het wel te doen. Ik realiseer me dat ik me dan laat leiden door angst, maar angst dat ik mijn kind de beste zorg misschien laat mislopen. Want het duurt natuurlijk echt wel even voordat je een ambulance bij je thuis hebt en hier stond gewoon een crashcart klaar. Ook bij mijn bevallingen...
    Mocht er een derde komen kies ik denk ik toch weer voor ziekenhuis, hoewel de kans ook heel groot is dat ik geen keuze heb.
    Mijn vriendin wilde thuis bevallen, maar was heeeeeeel blij achteraf dat ze in het ziekenhuis was. Dit is misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar wel iets om mee te nemen misschien. Wat kies je voor jezelf en wat voor je kind. Hoewel dus je kindje ook weer minder kans heeft op infecties en ziekten als je thuis bevalt... dus dat is ook niet zo zwart wit...
     
  17. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij de eerste wilde ik ook een thuisbevalling. Hij kwam alleen 1 dag te vroeg, dus dat werd het ziekenhuis.
    Nummer 2 & 3 zijn wel thuis geboren.
    Ik vond het zalig, lekker je eigen spullen en niet pasbevallen in de auto hoeven.

    Verloskundigen zijn echt wel uitgerust op noodsituaties. Ze kunnen reanimeren en ze hebben een beademingsset bij zich. En als ze het niet zien zitten zullen ze je echt wel naar het ziekenhuis sturen.
    Zij willen ook het beste voor moeder en kind!

    Als jij je er fijn bij voelt zou ik het gewoon proberen!
     
  18. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Ik ben 2x thuis bevallen en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Lekker in mijn eigen vertrouwde omgeving en na de bevalling in alle rust bijkomen zonder eerst nog op en neer te moeten. Het ziekenhuis is hier 5 minuten vandaan, dus mocht er iets gebeuren dan was ik er zo.
    Ik wil dan ook deze keer gewoon weer thuis bevallen, vind echt niks zo fijner dan dat!
     
  19. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Overigens (na reacties lezend) heeft de verloskundige ook zuurstof bij zich en kan beademen. En de verloskundige is opgeleid te reanimeren mocht dat nodig zijn!
     
  20. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Hier bij allebei thuis bevallen en voor de derde staat het ook weer op de planning.

    Ik denk dat een voorspoedige bevalling staat of valt met hoe goed je je kunt ontspannen. Dus kies voor de plek waar jij je het meest prettig voelt. In mijn geval was dat thuis. Wij wonen ook op 15 min rijden van het ziekenhuis, dus voor mijn gevoel hadden we dat achter de hand in geval van nood.

    De begeleiding van de vk thuis vond ik heel fijn, en vooral het hebben van mijn eigen spulletjes. Ik wilde bijv ineens andere kleren aan een een bepaalde handdoek (ja, dat zullen de hormonen wel geweest zijn ;)). Thuis kon m’n man die gewoon pakken. En dan heel fijn mijn eigen douche, wc, bed, etc.

    Overigens heb ik me geen moment onzeker gevoeld toen de bevalling begon. De vk gaf me zoveel vertrouwen dat ik het goed aankon.

    Veel succes met je keuze!
     

Deel Deze Pagina