ik ben morgen 35 weken zwanger. NAV de groeiecho vandaag, is mijn baby nu 3,5 kilo. Ze, het is een meisje, wordt op 9 pond geschat bij de bevalling over 5 weken, als het niet meer is..... Ik ben nu serieus angstig voor de bevalling. Mijn eerste was 4235 Gr en 55 cm bij 40 +3. Dat werd een spoedks ivm aangezicht/voorhoofdligging. Heftige ervaring was dat. De gyn heeft gezegd dat ik nu moet nadenken over weer opnieuw een ks.... Wat zouden jullie doen?? Eerder inleiden (was een optie), KS gepland, of toch wachten en vaginaal proberen te bevallen? Ik krijg nu geen groeiecho’s meer, heeft namelijk geen zin. Volgende week moet ik het laten weten. Ben inmiddels al wel 25+ kilo aangekomen, hou vocht vast, zelfs in mn oogleden, ik ben het dan ook echt zat. Ik hoor graag jullie mening!
Ik heb geen idee wanneer ze dat dan zouden doen. Het overviel me nogal. Ik heb een erg moeilijke zwangerschap gehad tot dusver.... inleiden hoor zoveel slechte verhalen over, ben erg bang voor de pijn.
ik zou ook gaan voor eerder inleiden. hier 3x ingeleid waarbij de laatste alleen het breken van de vliezen voldoende was en mijn lichaam het toen vanzelf overnam. dus geen infuus gehad. keizersnede toch vaak langer herstel en aangezien je nog een kindje hebt rondlopen...
Bij mij is de eerste ook een spoedkeizersnede geworden na een hele dag weeën en maar 3cm ontsluiting na 15 uur, wel ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging. De 2de werd bij mij ook erg groot geschat, ik heb toen gekozen voor een geplande keizersnede. Zag enorm op tegen nog een keer een moeizame bevalling en nog een klein trauma van de eerste dus bij mij was de keuze snel gemaakt. Ze is uiteindelijk met 38.1 gehaald en was 52 cm en 4100 gram. Ik zou dus eerder neigen naar geplande keizersnede ipv inleiden.
Ok. Fijn om ervaringen te lezen.... het is toch moeilijk om een keus te maken als je toch niet weet wat je te wachten staat? Mag je bij inleiden bijv nog wel in bad weeen opvangen?
Zelf heb ik weinig met groeiecho's. Onze oudste werd door de vk (met alleen handen meten) op groot geschat, ze wilde me echt niet voorbij de 40.0 laten lopen. De echo in het ziekenhuis zei dat het een ukkie was. Dus ik werd weer naar huis gestuurd met de mededeling dat het nergens op sloeg dat de vk hem groot schatte. Hij werd geboren met 40.0 en was bijna 8 pond, en heel erg lang. Die 8 pond vond ik niet echt zwaar, hij was wel erg lang, dus de vk had toch gelijk De derde was ruim 8 pond, maar was er toch een stuk sneller, ondanks dat hij schuin lag, en ik dus wel erg veel moeite ervoor moest doen. Dus zelf zou ik het gewoon afwachten, misschien wel kijken of je met 40.0 ingeleid kunt worden, maar eerder of een geplande ks zou ik persoonlijk niet zo snel doen. maar dat komt ook doordat ik een ks doodeng zou vinden, en bevallen zag ik nooit zo erg tegenop.
Ik zou absoluut niet laten inleiden, maar de bevalling afwachten en natuurlijk proberen. Wel in overleg met de verloskundige dat we meteen voor een spoedkeizersnede naar het ziekenhuis gaan als zij of ik het niet meer vertrouw. Maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring en is volgens mij echt heel persoonlijk. Misschien kun je voor jezelf drie lijstjes maken met wat voor jou de voor- en nadelen zijn en dat wat voor jou belangrijk voelt? Bij mij is het allerbelangrijkste bijvoorbeeld dat ik mijn lichaam de kans wil geven het zelf te doen. Dat heeft heel veel emotioneel belang bij mij en daar heb ik een heel sterk gevoel over. Maar bij jou kan het net zijn dat je het heel zwaar zou vinden om weer een spoedkeizersnede te krijgen, dan heeft dat veel meer belang en komt het dus hoger op het lijstje. Het lijkt me echt zo'n persoonlijke beslissing!
Als ik je verhaal lees zijn de opties: inleiden met 37 weken, dan is ze nog niet zo groot. Je kunt overwegen om dit gelijk met ruggeprik te doen. Of anders geplande keizersnede. Het kan helpen om je de opties echt voor te stellen, dus doe alsof je een afspraak hebt voor inleiden c.q. keizersnede en kijk hoe je je daarbij voelt. Als je week van opluchting wordt bij een keizersnede weet je genoeg.
Ik zou direct kiezen voor eerder inleiden. Hier was mijn zoon 9 pond en 57 cm lang en dat was uiteindelijk een horror bevalling. Ze hebben hun excuses ook aangeboden en ik word ( als ik überhaupt nog een keer zwanger zou willen worden) bij 38 weken ingeleid. Ik zou dus voor de veiligheid van jullie beiden kiezen.
Naar mijn ervaring zou ik ook zeggen voor eerder inleiden of een geplande ks. Mijn eerste woog 10 pond en ik wilde het bij de 2e perse weer proberen. Het werd een ramp, Wat uiteindelijk toch weer uitliep op een ks.
De hele zwangerschap ben ik al bezig met het natuurlijk willen bevallen, de vorige was echt traumatisch en door de spoedks heeft het me veel moeite gekost om me aan mijn zoon te hechten. (Bizarre ligging, huilbaby, niet kunnen drinken, hoog blok bij ok, ICSI heeft ook z’n sporen nagelaten) Klinkt misschien raar, maar door de vele complicaties heb ik echt een trauma aan de bevalling overgehouden. Het had ook anders kunnen aflopen. Gelukkig heeft de gyn ingegrepen toen. Ik wil kost wat het kost een nieuwe spoedks voorkomen. Verder ben ik dus bang bij afwachten, dat het weer in een spoedks eindigt, maar ik wil ook graag mn lijf de kans geven om het zelf te doen. Ik neig dus naar inleiden om de ervaring te hebben ‘zelf mijn kind op de wereld te zetten’.
Heftig zeg! Ik snap het helemaal.... heeft mij 5 jaar gekost om opnieuw zwanger te willen worden überhaupt.
Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang. Mijn tip zou dan zijn om alles goed op papier te hebben en iemand te hebben die voor je opkomt. Mij hebben ze uiteindelijk weer veel te lang laten wachten, waardoor het na heel lange tijd alsnog weer een spoedks werd en het echt traumatisch was.
Idd. Inleiden met goede pijnbestrijding bijvoorbeeld? Zelf dacht ik iets van 38 weken? Als ik daar al keus in zou hebben....
Persoonlijk zou ik minimaal willen wachten tot 39 weken omdat dat beter is voor het kindje. Maar idd inleiding met goede pijnbestrijding en eventueel tijdig ingrijpen wanneer het niet goed gaat. En probeer over die tijdsduur ook duidelijk afspraken te maken en over de ruggenprik. Zo zou ik ook een ruggenprik kunnen krijgen, maar bleek dit ineens toch niet mogelijk te zijn ivm een tekort aan anethesisten in het weekend. Tja, bevallen doe je nu eenmaal meestal niet gepland.
Hier ingeleid en viel echt reuze mee en was doodsbang... Echt waar, het was de beste van de 3! Overigens hier ook een flinke dame... 4130 gr bij 38+3.... Is er gewoon uitgekomen