Wij hebben hier allerlei varianten, verschilt per dag per persoon hoe ik iemand begroet. Hetzelfde geldt voor de kinderen. Geen moetjes, niks geforceerd. Gewoon waar je je op dat moment prettig bij voelt.
Mijn kinderen ‘moeten’ van mij het bezoek begroeten. Maar hoe mogen ze zelf weten. Opa en oma geven ze meestal een knuffel, de meeste ooms en tantes krijgen een boks of high five bijvoorbeeld. Neefjes en nichtjes idem, sowieso begroeten, kan met woorden of met een boos, high five, knuffel ofzo. Ook ik vind het belangrijk dat ze zelf hun fysieke grenzen aangeven, dus verplicht kussen of knuffelen vind ik niks. Maar begroeten vind ik ook belangrijk, dus dat ‘moet’ wel, ieder op zijn eigen manier
Dit (maar andere taal). Maar ik ga niet per se naar ze toe om individueel te groeten ofzo, mijn schoonouders hebben rond de 40 (achter)kleinkinderen dus het is dan geen doen. Gelukkig zijn ze er nooit allemaal tegelijk. Mijn enige neefje aan mijn kant groette vaak niet, dat was véél te zwaar en moeilijk voor hem, iets met een democratische opvoeding ofzo.
Haha hier precies hetzelfde. Schoonouders probeer ik overigens altijd een beetje op afstand te houden, maar lukt niet altijd. Heb al aangegeven dat het zoenen voor mij niet hoeft, maar goed. Mijn jongste is ook een knuffelkont en knuffelt iedereen bij vertrek.
mijn 8 jarige wil graag knuffelen, en die krijgt ook een knuffel van zijn tante, of oom, of opa/oma. mijn 10 jarige hoeft niet perse te knuffelen., hij doet het wel als zijn tante hem een knuffel geeft, dan vind hij het verder ook prima, maar aan zijn oom geeft hij een box. of gewoon een hallo. Ons neefje van 6 geef ik een knuffel, een aai over zijn bol, een box, of alleen een hallo. net wat fijn voelt of wat voor hem uit komt. ze moeten bij ons ook wel even gedag zeggen, dus bij binnenkomst, en als we gaan.
Vooral respecteren wat de kinderen zelf fijn vinden. Mijn 9 jarige vind een kus geven niets, knuffelen alleen als het moet. De jongste is knuffeliger, maar dat kan ook veranderen. Ik zie ook verschillen tussen neefjes en nichtjes, een neefje van 19 geeft het liefste nog dikke knuffels aan opa en oma, maar die van 18 vindt een box genoeg. Ik geef ze meestal een high five of een box. Maar goed mijn kinderen zijn de jongste in de familie, toen mijn neefjes en nichtjes kleiner waren was het ook wel anders.
Van mijn nichtjes (15 en 19) krijg ik altijd een knuffel. Mijn neefje van 15 geef ik een box, die zit niet te wachten op een knuffel van zijn tante. En mijn neef van 21 geef ik vaak ook een box, maar laatst kreeg ik opeens een knuffel. Ik laat het meestal een beetje aan hun over. Ik heb ook nog jongere neefjes en nichtjes (< 8 jr) en die krijgen en geven dikke knuffels.
Overigens zie ik tussen man en zijn ouders of ik en mijn ouders ook veel verschil. Man geeft zijn moeder een hand en kus op de mond bij binnenkomst (vader was alleen hand, is inmiddels overleden). Als ik bij mn ouders binnen kom roep ik meer iets van "de gezelligheid is er weer!" Of alsxde kinderen mee zijn "filistijnen over u!". Man vindt zijn begroeting netjes, ik vind het juist afstandelijk als ik zijn ouders verplicht een hand moet geven (de kus ben ik gaan weigeren zodra ik durfde). Echt zo "op visite". Bij mijn ouders kom ik "thuis", ik kan op de bank ploffen terwijl ma bijvoorbeeld verder gaat was opvouwen. Als mijn zusjes met kind(eren) binnen komen gaat dat precies zo. Mijn ouders zijn ook niet zo van het knuffelen met ons. En waar ik ook nog aan moest denken. Onze oudste heeft ass waardoor knuffelen niet fijn was voor hem. Hand geven heeft hij ook een tijd vreselijk gevonden. Ik wilde die strijd niet elke keer dus toen werd het "begroeten moet, jij mag zeggen hoe". En nu reageert elk kind anders. De jongste wil bijvoorbeeld wel altijd mijn moeder een kus geven als ze weggaat. De oudste "doei", de meiden meer "tot de volgende keer". Leverde met mijn schoonvader wel regelmatig strijd op en ik moest niet raar denken. Ik vroeg gewoon na drammen om een kus of oudste dochter, waar het toen om ging, als ze 16 was ook gewoon moest doen wat dr vriendje wilde Maar dat is dan ineens anders. Tja, voor mij niet. Ik vind een kus intiem contact (als in Privé, niet persé seksueel) en daarin wil ik mijn kinderen leren hun grenzen te stellen
Ik zie mijn neefje en nichtjes erg vaak. Minimaal 1x per week soms vaker. Wij lopen gewoon in en uit bij elkaar. Als ik binnen kom komen ze soms een knuffel geven. Soms zijn ze lekker aan het spelen en kijken ze niet eens op. Ik zou het lekker los laten en gewoon ff hoi zeggen. Dat officiele begroeten met familie vind ik juist awkward. Doe dat met ouders en broer ook niet. Schoonouders wel maar zorgt juist voor meer afstand, dan ga je ook echt officieel op bezoek enzo.
Mijn kant is wat minder knuffelig, dus gewoon hoi en een aai over hun hoofd. Zijn nog klein allemaal, tegen dat ze puber zijn alleen hoi denk ik. Bij man zijn ze extreem knuffelig en kusserig, dus daar geeft iedereen ongeacht de leeftijd een kus. Ik was net 2 weken samen met man toen ik meeging, maar later kwam door werk en iedereen al rond tafel zat (30mensen) naar een familiefeest en iedereen moest kussen, best Awkward
Mijn ouders en zus + zwager een kus (zo half op de wang) en een knuffel. Mijn ene neefje een knuffel en aai door z’n haar, mijn puber neef en nicht wisselt, soms een hand, soms een soort halve knuffel. Mijn jongste nichtje is erg verlegen, die verstopt zich meestal achter haar moeder en dan zwaai ik eventje om een hoekje Als ze gewend is, kletst ze je de oren van je hoofd, en bij afscheid dan wel een knuffel. Schoonzus + zwager en schoonouders zijn niet erg fysiek, dat is gewoon een ‘hee hoi, hoe gaat het?’. Ik ga niemand dwingen tot knuffelen en zoenen, vroeger deden tantes dat soms wel, vreselijk vond ik dat.
Ik zeg gewoon hoi en als er iemand jarig is krijgen ze een hand. Ben zelf niet zo knuffelig/kusserig, behalve naar m'n eigen kinderen.
Moet even denken, hoe ik het doe. Ik denk dat het afhangt van de afstand. Staan we dichtbij elkaar, dan een hoi en een hand op schouder. Staan we wat verder weg, dan even een hoi en een zwaai of zo. Ik vind in ieder geval dat fysiek contact niet de standaard moet zijn. Mijn sf houdt wel ontzettend van omarmen, kussen, enz, maar ik probeer afstand te houden als dat lukt. Ik had gehoopt dat corona eea zou veranderen, maar helaas. Het lastige vind ik wel dat zij hun kinderen wel opvoeden met iedereen even fysiek gedag zeggen, maar zij kunnen alleen niet verwachten dat ik mijn kinderen dat ook zo leer.
Ik heb alleen een neefje van 1,5 dus die geef ik een kusje en een knuffel. Mijn ouders en zus geven de jongens en mijn dochter ook een kus en een knuffel maar met name mijn middelste heeft hier een bloed hekel aan. Hij wil mensen niet knuffelen alleen mij en mijn man. En soms komt het voor dat hij loskomt tijdens visite en ineens bij iemand op schoot ziet en wel even wil knuffelen. Maar je moet hem juist laten. De kinderen van mijn beste vriendin zijn ok net neefjes en nichtjes maar wel wat ouder. Ik zeg altijd gewoon hoi, wel soms een aai of knuffel of soms zit er ook ineens een bij me op schoot. nu ik dit typ bedenk ik me dat ik er eigenlijk nooit zo over nadenk. Eigenlijk wel fijn. Ik doe gewoon wat dan goed lijkt. Enige wat ik dus altijd met wat lede ogen aan zie is dat er wat mensen zijn die de middelste toch perse willen knuffelen of kussen en hem dan in de weerstand zie gaan. Vind ik altijd een lastig iets. Hij is 6. Als ze jarig zijn geven we sowieso de jarige en ouders en broers en zus hand/kussen. Net wat passend is bij degene. Dat leer ik mijn kinderen wel (nou ja de bewust feliciteren en hand geven kussen hoeft niet) En sowieso zeg je even hallo bewust tegen visite en bewust dag (ook met vriendjes moeten ze van mij altijd even mee naaar de deur lopen) Wij zijn zelf wel knuffelig met de kids maar bijv de oudste merk ik nu al dat hij het ook zelf wil aangeven.
Dan zou ik hem helpen om zijn grenzen aan te geven. Door te zeggen dat hij dat niet fijn vindt. Kan soms lastig zijn, maar door hem bij je te hebben bij binnenkomst sta je er dichtbij en kun je er iets van zeggen.hij is nog zo jong om dan op zijn strepen te staan, daar zul je als ouders bij moeten helpen
Ik zeg gewoon gedag, ik ben niet van de knuffels, zoenen enz. Als het even kan, voorkom ik fysiek contact met de meeste mensen. Altijd zo geweest, met mijn gezin helemaal prima, met sommige familie oké, maar verder, laat maar.