Inzichten nodig

Discussie in 'De lounge' gestart door Anan, 14 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    Heb getwijfeld dit te plaatsen maar ik weet het even niet meer. T is een heel verhaal dus ik probeer het punts gewijs op te schrijven. Als iemand weet hoe verder of er ervaring mee heeft dan zie ik tips graag tegemoet.

1. mijn vaders huis is sinds ik me kan heugen vol, vies, verouderd, verwaarloosd. Ik kom er al jaren niet meer aangezien het geen gezonde leef omgeving is. Daarnaast zakken vloeren door, structureel lekkage, badkamer kan al jaren niet gebruikt worden, bovenverdieping is niet veilig, geen warm water. We hebben al vaak het gesprek gehad over te koop zetten, verhuizen etc maar dat wilde hij absoluut niet en daar kwamen we niet mee verder.

2. hij heeft sinds jaren een lat relatie. Zinnia een typische hoarder. Elke ruimte in haar huis staat vol en inmiddels heeft ze ook bepaalde kamers bij mijn vader vol gestouwd met haar spul.

3. Ze hebben beiden geen vangnet. Mijn vader heeft de kinderen, zij heeft niemand. Volledig op elkaar aangewezen. Wij wonen op 1,5-2,5 auto afstand van mijn vader.

4. Op ongelukkige wijze zijn ze beide sinds vorige week ziek. Zij is aan de chemo voor kanker (slaapt in mijn vaders huis want kan niet bij haar eigen bed). Hij werd onwel en heeft een zeer zware operatie moeten ondergaan waarvan het de vraag is of hij er van hersteld.hij heeft voor de operatie gevraagd aan ons of wij op last wilden letten voor als hij de operatie niet zou overleven.

5. ik heb bij het ziekenhuis aangegeven dat hij eigenlijk niet naar huis terug kan onder deze omstandigheden. Maar een verpleeghuis voor altijd zou ook zijn dood worden. We worden tzt nog benaderd door iemand van het ziekenhuis of hij überhaupt voldoende opknapt om weer naar huis te kunnen.

7. ik heb bij hem aangegeven dat het zo niet langer kan en dat ik eigenlijk wil dat hij andere woonruimte krijgt. T is een wonder maar voor het eerst sinds 25 jaar gaf hij aan mee te willen werken en hulp te willen. Ik mocht ook de huisarts bellen voor hulp (echt een wonder!)

8. maar nu… de takketeef van een lat heeft tegen hem gezegd als hij naar een verpleeg huis moet dat zij stopt met de chemo omdat ze dan liever dood is (beste man ligt nog op ic). Ik heb aangeboden om ook haar huisarts te bellen voor hulp, wil ze niet hebben. Ze heeft geen hulp nodig (ik moet wel haar brood halen omdat ze niet de 100m naar de supermarkt kan lopen).

9. We hebben aangegeven dat als hij terug naar huis moet dat we dan drastisch moeten opruimen/schoonmaken om iig de beneden verdieping zo veilig mogelijk te krijgen. Daar staan dus haar spullen en zij wil ze niet verplaatsen (heeft ze ook niemand voor). Van haar mogen we daar pas aan de slag zodra zij hersteld is (traject chemo duurt 7 maanden, kan dus niet). Mijn vader wil dat ze graag blijft en hij heeft haar toestemming gegeven om haar spullen er neer te zetten en dat zij altijd in zijn huis is.

En nu? Wij moeten stappen gaan ondernemen voor hem maar zij blokkeert alles en zij is alles wat hij heeft en dat wil hij niet kwijt dus hij gaat nooit tegen haar zeggen dat ze haar spullen weg moet halen.

ben er naar van. Heeft iemand ideeen/ervaring?

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik weet niet om wat voor spullen het gaat maar misschien is er ruimte in de schuur of op zolder te maken?

Denk toch echt dat zn latrelatie weinig te willen heeft in deze situatie. Wel heel rot :(

zou het jullie zelf lukken om de boel op te ruimen?

3. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    zolder is er niet (en bovenverdieping kan je niet zijn want vloeren zakken door, t is niet veilig).

wij vinden idd dat zij weinig te willen heeft, maar t is wel mijn vaders huis dus als hij zegt dat ze er kan blijven dan weet ik niet wat wij kunnen.

Wij kunnen wel opruimen (gebed zonder end maar kan), maar alle gebreken kunnen wij ook niet verhelpen

4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Oh wat een ellende. Ik heb helemaal geen advies voor je maar wil je wel heel veel sterkte wensen!

Anan vindt dit leuk.
  5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    En aanvullend: voor zover wij weten heeft hij geen testament. Hoe werkt het mocht hij ooit overlijden. Wie bepaalt dan of wij als kinderen erfgenaam zijn? Moeten we ergens op wachten of kunnen wij dan gewoon in dat huis?

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Als het echt gevaarlijk is kan je ook de ggd/ gemeente inschakelen die gaan dan soms over op gedwongen opruimen omdat het dan gevaarlijk is om in te wonen en dan worden ook haar spullen weggehaald.
    Maar dat is denk ik wel last resort.
    En huisarts plus ziekenhuis om te kijken wat voor zorg is er nodig. Toch ooo wellicht het ziekenhuis die informatie ook geven en dat zij gesprek aangaan met beide. Om uit te leggen dat het gewoon niet goed zal gaan voor hun gezondheid?

Chillin, Syane, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Als zij niet getrouwd zijn kan je er gewoon in en moet zij eruit.

Anan vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wat een ellende, zou je hier een deskundig bureau voor kunnen inhuren? Ik moest weleens een huis verkoopklaar maken voor mijn vorige werkgever (een bank) en daar konden instanties voor worden ingeschakeld. Misschien is dat het oplossing voor nu, dat zijn huis in ieder geval leefbaar wordt. Lastig hoe met haar om te gaan, wellicht dit ook voor haar inschakelen, want dit is voor beide geen gezonde situatie. Maar dat zal niet zo eenvoudig zijn.

sterkte met deze situatie… lijkt mij heel lastig.

Anan vindt dit leuk.
  9. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Als zij echt een hoarder is (wat wel zo klinkt) heeft zij hier ook hulp bij nodig. Is niet zo maar even opgeruimd…… graag box huren op haar kosten misschien een mogelijkheid, als snelle oplossing? Inderdaad kan je het ook op brandveiligheid gooien. Vraag is of zo wel thuiszorg ect komt “als het niet veilig” is. Misschien die reden tegen haar zeggen dat hierdoor vader niet naar huis kan‍♀️ lastige situatie!

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.673
    113
    Vrouw
    Wat een vreselijke situatie.

Is een aanleunwoning een optie?
    Zelfstandig, zij kan blijven, en zorg in de buurt. Het lijkt me dat hij (en zij) ook voor thuiszorg in aanmerking komen?

Wat betreft spullen zou ik kijken of je (tijdelijk) een opslagruimte oid kan huren.

Sterkte met alles.

11. Mamavan123

Mamavan123 Bekend lid

20 apr 2023
    569
    486
    63
    Ik zou eens bellen met het via team in jouw gemeente (GGD). Deze zijn er om hulp te bieden in situaties waarbij de persoon zelf geen hulp wilt/niet ziet dat dit nodig is. Die kunnen eventueel helpen met de vriendin van je vader (en misschien ook wel je vader.)

Chillin, Zoe123 en DeeLighT vinden dit leuk.
  12. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.824
    113
    Als de loeren niet safe zijn wat doet al die di gen dan boven.
    Ik zou het op een kwaad manier gaan doen voor je aders veiligheid.
    Je moet niet willen dat hij straks onder de vloer ligt doordat boven naar beneden valt.
    Bel anders eens een inspectie misschien weten hun een weg.
    Of brandweer gemeente ggd etc.

Het is niet veilig en met alles wat boven staat hij brengt zichzelf maar ook anderen in gevaar bij brand die moeilijk geblust kan worden een vloer dat niet veel kan hebben etc.

Sterkte zeg en brood halen nee hoor je hebt andere dingen.
    Is je vader nog wel bekwaam.

13. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Melding maken bij GGD en/of OGGZ. Zij kunnen de situatie als beoordelen en passende hulp inschakelen, zodat jij soort van uit de 'strijd' kunt blijven.

Zuul, Chillin, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113

Heb ik over nagedacht maar gedwongen opruimen hebben we ons zelf mee want dan moeten we het alsnog zelf doen maar is hij wel dakloos in die periode.
    Ziekenhuis heb ik al gesproken (iig over de leef situatie en dat hij niet terug kan). Huisarts ga ik morgen bellen

15. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    thuiszorg komt er al, met ziekenhuis ook over gehad dat ik me verbaas dat zij hier geen melding over maken. Maar zolang het hoor thuis zorg veilig is om te werken kunnen ze niet zoveel werd aangegeven.
    Gesprek met haar over vader en dat zij thuiskomst dwarsboomt is geweest. Zij heeft aangegeven dat zij daar liever blijft zitten zoals het nu is dan dat wij het klaar maken voor de veiligheid van mijn vader (noem haar niet voor niks een takketeef)

16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    dat heb ik voorgesteld aan het ziekenhuis dat dat onze wens is. Maar t is nog afwachten of hij daar ‘slecht’ genoeg voor is. T is niet zomaar geregeld zullen we maar zeggen. Opslag box hebben we ook genoemd maar wij mogen niet aan haar spullen komen en zij kan het zelf niets t is echt een ongelukkige situatie

17. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    De lijntjes voor mijn vader ben ik idd mee bezig. Voor haar mag ik geen hulp inschakelen, dat wil ze niet heeft ze gezegd

18. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113

T staat niet boven. T staat in de oude schuur die eigenlijk als slaapkamer werd gebruikt (helemaal verbouwd). Wat dus nu niet meer als slaapkamer kan want haar spullen staan daar. Ze slapen beide in de woonkamer

19. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wat een moeilijke situatie zeg..
    Als deze dame zo lastig blijft doen, zou ik toch een melding maken wat al gezegd is. Heeft ze ook niet zoveel te willen!

Sterkte!

Zuul vindt dit leuk.
  20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ansich bij gedwongen hoef je dus zelf niets te doen, dat doet dan de gemeente/ggd met een specifiek team.
    Maar de ggd kan je ook inschakelen bij zogenaamde zorgmijders, zo kan je wellicht wat bereiken bij vriendin. Dat ze zogenaamd voor je vader komen maar dan uiteindelijk voor haar. Of nog zo’n worst case scenario veilig thuis, die gaan dan peilen of het thuis dan wel zo veilig is qua leefsituatie en als dit niet zo is dan worden er andere instanties bij betrokken en dan betekend dan ook meteen voor vriendin.

Zuul, Chillin en Anan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina