ogentest CB

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Danoek, Apr 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Vandaag voor de 2e keer een ogentest bij het CB gehad en weet even niet meer hoe nu verder.
    2 maand geleden kon Wesley met 1 oog de figuurtjes niet lezen volgens het CB. Vandaag wederom niet. Met beide ogen moest hij de grote figuren zeggen, dat was geen probleem, maar met het brilletje op moet hij de kleinste figuurjes oplezen en dan zegt hij dat hij het niet weet. Nu wisten ze zelf niet of hij nog een keer moest komen of direct naar de oogarts, maar ze hebben toch een afpraak voor over 2 maanden gemaakt. Volgens CB kan hij het niet zien en volgens mijn vriend (die mee was, ik moest werken) kan hij het waarschijnlijk wel maar geven ze hem geen tijd om te kijken.
    Nu zou ik zelf wel graag een second opinion willen, maar zou niet weten waar en hoe. Graag jullie meningen please

2. Alita

Alita Niet meer actief

Hmmm het cb geeft toch zeker wel genoeg tijd om te kijken? Ik bedoel hoe lang moet je wachten dan...je zite het of je ziet het niet...toch?

Maar ik ging naar de HA hoor...die kan ook eens kijken en anders een verwijziging geven voor een oogarts. Misschien is er niks aan de hand maar dit zou ik gelijk gaan uitzoeken eigenlijk...

Maar in het cb boekje staan de figuren toch ook...oefen je wel eens met hem hiermee?

3. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    bij kleinste twijfel zou ik naar een oogarts gaan.want ze meten de ogen door het pupilen openen (druppels in de ogen)en kijken met een apparaat. dan weet je zeker. en ze kunnen zien of er iets anders aan de hand is.

4. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    nee heb niet met hem geoefend. Ik wist niet eens dat ze daar in stonden. Het boekje heb ik alleen de eerste half jaar ofzo gebruikt, daarna is het in de kast beland.
    Maar doet de huiarts het wel? ik had het idee dat je dat alleen bij he CB kon doen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Heb je zelf het idee dat hij wél goed ziet?
    Stoot hij zich vaak, kan hij dingen inschatten oid? Lijkt me dat je toch wel iets merkt als hij echt niet goed kan zien..

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier mocht onze dochter de ogentest proberen toen ze 3 was, maar hij 'moest' pas echt gedaan worden met 4 hier (of was het 3,5? hmm twijfel). Heb toen wel geoefend, want met 3 jaar had ze van sommige plaatjes echt geen idee wat het was (zag ze dus wel, maar wist gewoon echt niet wat het was). Bij 4 jaar geen probleem meer gehad, maar wat een plaatjes zeg.. De meeste echt uit het jaar 0.. Een schoen die niet op een schoen lijkt, kerk? of was het een ouderwetse loper en nog meer haha. Mogen ze wel eens wat updaten ;)

Maar als je zelf het idee heb dat er echt niets aan zijn ogen mankeert mogelijk eens kijken of het bij de huisarts ook kan, of dat je oefent met de plaatjes en wie weet gaat het dan wel goed. Geloof dat mijn moeder zo'n 15 jaar terug wel 3x met m'n zusje naar het CB is geweest; ze had er gewoon geen zin in, maar zag prima. Zei alleen gewoon niets :p

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat bedoel je met een second opinion? Het CB is namelijk geen 'opinion'... die signaleren alleen maar. Als je zeker wilt weten of er niets aan de hand is vraag je om een verwijzing naar de oogarts. Dit is wel heel verstandig om te doen want op deze leeftijd valt er door middel van training nog wel iets aan ogen te doen.
    Ik zou dus niet over 2 maanden weer terug gaan maar gewoon via de HA een verwijzing vragen voor de oogarts. Behalve als de HA helemaal niets constateerd.

Je zoontje krijgt voldoende tijd om te kijken, het gaat namelijk om zien. Als hij de bovenste rijen wel direct kan zeggen dan zou hij niet meer tijd nodig moeten hebben voor de onderste rijen. En het is nu twee maanden achter elkaar geconstateerd. Laat je verwijzen.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hallo

De ogentest met 3 jaar ging hier ook niet vlekkeloos. Eerst rechteroog afgedekt; ging prima. Linkeroog afgedekt kwam ze tot de op 3 na onderste rij. Ik denk dat ze toen gewoon geen zin meer had. Volgens hun protocol moet je na 2 maanden weer proberen. Maar wij mogen als onze 2e is geboren dat doen als we dan de 1e keer naar het cb gaan.

En met 3 jaar en 9 maanden krijgen ze dezelfde test weer.

9. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    4,378
    0
    0
    Ik zou wel een verwijsbrief vragen aan de huisarts voor de oogarts. Hier had mijn oudste dochter wel degelijk een brilletje nodig en kwam er dankzij deze test uit!

10. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Wij hebben een notoire CBtestweigeraar :D alles wat ze aan hem vragen doet ie niet of pas als we thuis zijn. Na 2 pogingen voor de ogentest ( hij zette elke keer het brilletje af want "dan zie ikke beter") hebben we een verwijzing gekregen voor de oogarts ivm luie ogen bij pa en ma.

Zoals reeds gedacht heeft zoonlief geen problemen en dat wisten we ook wel hij herkent elk automerk van 5 km afstand :p

Oh ja als je naar de oogarts gaat hou er dan rekening mee dat de ogen worden gedruppeld, dit prikt en je ziet wazig de rest vd dag.

11. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik zou contact opnemen met je ha en dat een doorverwijzing vragen voor een oogarts. Ons zoontje deed het ook niet goed met dat brilletje op. Hij bleek inderdaad minder te zien met dat oog.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Wij zijn met onze dochter ook naar de oogarts verwezen.

Maar bij haar was het achteraf gewoon omdat ze geen zin had om het goed te zeggen.

Maar laten nakijken kan nooit kwaad.

13. Alita

Alita Niet meer actief

je moet het boekje ook eens doorlezen dan had je het gezien:p
    Misschien herkende hij niet wat het was? Maar met hert andere oog wist hij het wel zei je he;)

Ja maar toch kun je eens bij je HA langsgaan om een verwijziging..

14. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    De plaatjes zijn inderdaad uit het jaar 0, dus kan me wel voorstellen dat hij niet weet wat het is.
    Hij stoot zich niet en ziet volgens mij wel goed. Maar ik heb hier ook bambino loco en een soortgelijk spel en dan valt het me op dat hij de kleine verschillen in een plaatje niet ziet. En dat ligt volgens mij wel aan zijn ogen. Ik weet het zelf gewoon niet, dus daarom had ik ook even jullie mening nodig.
    Ik zal vanmiddag eens met hem de (ouderwetse)plaatjes bekijken en kijken hoe hij reageert. Mocht ik daarna nog twijfels hebben, dan ga ik even langs de HA voor een test en eventueel een doorverwijzing.

Ik vind het trouwens raar dat zodra het brilletje opgezet wordt dat hij dan gelijk de kleinste rij moet opnoemen en dat ze dan niet even halverwege beginnen bij de iets grotere plaatjes.
    Doordat mijn vriend sinds een jaar brildragend is (en onze moeders zijn ook brildragend) vind het CB ook dat er dus een grote kans is dat zijn ogen toch niet goed genoeg zien.

15. Alita

Alita Niet meer actief

Jij weet het beste wat je moet doen...alleen moet je niet bang zijn om maar een oogarts te gaan...tenminste die indruk krijg ik. Als je het gewoon even laat nakijken weet je toch waar je aan toe bent gelijk....

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

uiteindelijk maakt het niet uit hoe je die plaatjes noemt

ze mogen ze eerst "oplezen" vanaf papier zodat de arts weet hoe hij alle plaatjes noemt.
    dus niet-weten-hoe-het-heet is geen probleem

wij hadden er een hert tussen zitten (off. een hond)
    no problem.

en na laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft kan nooit kwaad toch?

17. Alita

Alita Niet meer actief

Ja je merkt het ook wel vindt ik..of je kind het gewoon niet kan zien of even niet weet wat het is...

18. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Helaas was ik er beide keren niet bij, dus kan er niet over oordelen. Mijn vriend was er wel bij en hij zegt dat hij prima kan zien, maar dat het CB hem geen tijd gunt om een plaatje te bekijken.

19. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Hier was het heel duidelijk dat hij het écht niet kon zien. Hij heeft de test ook 2 keer gedaan en bij 1 oog zei hij steeds dat hij het niet kon zien. Soms ging hij toch raden, maar ik zei tegen hem dat hij gewoon mag zeggen als hij het niet kon zien.

Uiteindelijk naar de oogarts en daar bleek idd dat hij een luie oog had. Na een paar weken met een pleister op, moest hij weer die test doen en kon hij makkelijk de plaatjes zien.

Dus ik zou zeggen, ga gewoon naar de oogarts, als er niks aan de hand is, dan zeggen ze dat ook. En dat schijnt ook vaker te gebeuren dat kinderen het bij de CB niet goed doen en waar later blijkt dat er niks aan de hand is.

20. Skye

Skye Niet meer actief

Kan toch nooit kwaad om een verwijzing naar de oogarts te vragen. Ik zit ieder jaar bij de oogarts met Kyra. Ik ben scheel geboren, 3x geopereerd, nog af en toe lui oog, manlief heeft ook een lui oog gehad. Wij zijn naar onze huisarts gegaan, en gezegd dat we een verwijzing wilden voor de oogarts. Elk jaar krijgen we een oproep voor controle van haar ogen, tot nu toe was elke keer alles goed, maar ze willen het gewoon goed in de gaten houden. Nou, dat is toch super dat je weet waar je aan toe bent.

Share This Page