Werken of thuis blijven

Discussie in 'De lounge' gestart door Vica86, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik zou graag willen weten wat jullie zouden doen in deze situatie.

Ik was van plan een BBL opleiding te gaan volgen. Verzorgende IG en dan voor 20 uur werken en 8 uur naar school.

Andere optie was 16 uur werken en 8 uur naar school.

Nou zit ik met het volgende. Ik krijg dan onregelmatigheidstoeslag maar dit gaat direct naar schulden en krijg ik dus niks van te zien. Echter kan dan achteraf mijn jaarinkomen verschillen en dan moeten we toeslagen terugbetalen en creeeren wij dus schulden.
    Hoeveel is afhankelijk van de hoogte van de onregelmatigheidstoeslag. Maar sparen kunnen we het niet.

Wij hebben het al niet breed en sparen is zowiezo al geen optie. Bezuinigen ook niet aangezien ik de auto echt nodig heb voor die baan.
    Dat inclusief de kosten voor de kinderopvang die de aankomende jaren zullen blijven stijgen en de toeslagen die de aankomende jaren juist gaan dalen zorgen ervoor dat we nu nog rond kunnen komen met die baan, maar vanaf 2012 dit heeel moeilijk gaat worden en dan ook nog eens het risico lopen op schulden eind van het jaar. We kunnen ook niet de toeslagen expres laag houden want dan komen we niet meer rond.

De andere optie is thuis blijven. Dit scheelt kosten voor de kinderopvang, toeslagen zijn uiteraard meer (al zullen die ook beetje bij beetje wat gaan dalen) maar vooral, we kunnen de auto de deur uit doen. Dit laatste scheelt ons een hele boel kosten en al met al zijn wij dan echt beter af als ik niet werk. Minder risico's op korte termijn (eerste paar jaar) en meer budget.

Ik wil zowiezo deze opleiding gaan doen, maar het maakt mij verder niet heel veel uit of dat nu is, over 2 jaar of over 4 jaar..

Wat zouden jullie doen als jullie dit zouden zien..
    De opleiding wil ik heeeeel graag doen, maar ik denk dat het ons de nek gaat kosten. En dat wil ik dus absoluut niet!!
    Zouden jullie dat risico nemen of toch voorlopig kiezen voor de 'veilige' optie om thuis te blijven. Als mijn vriend eens loonsverhoging zal gaan krijgen dan kunnen we weer gaan herberekenen wat dan de beste optie is.

Gevoelsmatig neig ik nu echt naar thuis blijven. Ookal wil ik die opleiding zo graag doen. Ik ben bang dat we dan in de knup gaan komen en die stress is voor niemand in het gezin goed natuurlijk..

Als jullie eerlijk zouden willen antwoorden zou ik dat heel fijn vinden.

2. joanita

joanita Fanatiek lid

7 okt 2008
    2.027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hier zitten we ook in de schulden..
    alles wat we verdienen gaan gelijk naar de schulde..

nu ga ik proberen om gastouder te worden...
    is misschien een idee voor jou ook???

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Misschien een gekke vraag en correct me if i'm wrong, maar geld verdienen en een opleiding volgen voor je toekomst is toch juist goed? Op die manier kom je toch juist eerder uit de schulden?

Of mis ik hier iets?

4. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    ts snap wat je bedoeld hier is t precies zo.. als je geld verdient kirjg je mnder toeslagen omdat je dan boven een bepaalde grens komt en ben je uiteindelijk voor nop aan t werk.. ik zou ervoor kiezen om over een paar jaar te gaan werken, als de andere schulden afbetaald zijn?

5. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    ze komt eerder uit de oude schulden maar creert weer nieuwe, waardoor ze dus voor nop gaat werken.. en ook nog eens de auto aan moet houden terwijl. als ze thuis blijft de auto weg kan en dat een hoop geld scheelt.

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou thuisblijven, zeker tot de kinderen wat groter zijn. Misschien heb je over een paar jaar een wat betere economische basis voor die opleiding, en je kinderen hebben in ieder geval die eerste belangrijke jaren hun moeder bij zich gehad :).

7. Zie het als een investering in jezelf. Er komen (nog) slechtere tijden aan. En dan een baan vinden zal niet makkelijk zijn.

Ik weet niet of je thuis een druk sociaal leven heb. Mijn ervaring is dat de muren op mij af kwamen.Weer gaan werken na 2 jaar thuis te zijn is voor mij en mijn dochter de allerbeste beslissing geweest !

8. Gibbie

Gibbie Actief lid

26 jun 2009
    191
    0
    0
    secretaresse
    Westland
    Ik snap jouw redenatie niet helemaal. 'mijn geld gaat naar de schulden, dus ik krijg er niks van te zien'. Jouw schuld wordt kleiner, dat krijg je ervan te zien. Dat is wel wat waard toch? Als ik schulden zou hebben, zou ik daar zo snel mogelijk van af willen. Zeker met kindjes thuis.
    En een diploma biedt weer meer mogelijkheden voor de toekomst, dus dat is ook heel verstandig om te doen.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Persoonlijk zou ik voor ontwikkeling en werk kiezen als ik schulden had. Ook als ik geen schulden had. ;)

10. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Het gastouderbureau waar ik zit heeft mij gezegd dat ik het niet hoef te proberen aangezien ik in een flat woon.

Ook heb ik geen opleiding hiervoor.

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Met de schulden ben ik zowiezo 3 jaar bezig ongeacht wat ik aflos. Dat is ook niet af te lossen met een baan binnen die 3 jaar.

En natuurlijk is die opleiding bedoeld voor mijn toekomst. Die opleiding ga ik ook zeker doen, alleen twijfel ik of dit wel het beste moment is.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Oh en niet onbelangrijk.. Ik heb nog altijd de mogelijkheid een andere opleiding te doen in eigen tempo en in de avonduren.. Deze is al betaald door instanties. Het is niet de richting van mijn dromen maar zal wel voor een betere toekomst kunnen zorgen en dan de zorgopleiding doen als de kids ouder zijn.

13. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik ken zelf die situatie niet en kan ook moeilijk doorrekenen wat het allemaal voor jou zou betekenen als je het helemaal uitrekent. Maar persoonlijk zou ik toch snel weer eenopleiding/werk willen. Ik heb de ervaring dat je moeilijker aan de slag komt naarmate je langer uit het arbeidsproces bent en ik zou de mogelijkheid aangrijpen om mezelf verder te ontwikkelen om in de toekomst een betere baan te kunnen krijgen.

Volgens mij betaal je kdv naar inkomen. Dus als dat nu laag is (en laag blijft) betaal je relatief weinig. Daar zou ik het niet voor laten.

14. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Dat klinkt best oke... dan heb je ook geen groot gat in je cv.

15. Samm

Samm Lid

15 jan 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

ik weet niet hoe oud je bent en of je nog recht op studiefinanciering hebt, maar dan zou je ook gewoon de bol variant kunnen doen?

dan krijg je studiefinanciering, ligt eraan hoeveel je vriend verdient hoeveel, maar als dat minimaal is krijg jij rond de 1000 euro. en je het wordt niet als inkomen gerekend bij de toeslagen.

ik weet niet of dat allemaal een optie is hoor maar dat is wat ik doe :)

16. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Als ik het goed begrijp zit je in de schuldsanering (omdat je drie jaar aflost, ongeacht hoeveel dat is?)

Als ik in die situatie zat had ik al lang gewerkt en ik vind dit een hele mooie kans. Het is een investering, iets wat je er straks van weerhoud om opnieuw in zo'n situatie te belanden. Ik zou zeggen, grijp die kans!

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Rond de 1000 euro lijkt mij sterk.. Ik kan enkel mbo opleidingen doen.. Mijn zusje kreeg toen rond de 350 euro en mijn ouders verdienden echt het minimum.

Ik ben trouwens 24.

18. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja de schuldsarnering. Maar je weet dan ook dat je eruit gegooid wordt als je nieuwe schulden maakt? En dat risico loop ik heel erg met de toeslagen icm onregelmatigheidstoeslag.

En de dikgedrukte zin snap ik niet helemaal.

Op dit moment zit ik tusen die 2 banen in (voor een heeele korte periode) maar ik heb gewoon gewerkt hoor..

19. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Het is heel moeilijk om me in jou situatie te verplaatsen ook omdat ik hem niet helemaal ken. Maar ik zou ook voor de opleiding en werken gaan.
    Het kan toch niet zo zijn dat dit niets positiefs oplevert? Inderdaad je ziet (voorlopig) niets van dit geld terug, maar je kan wel actief meewerken om je schuld te verkleinen. De schulden die je crieeert zijn die niet vele malen kleiner dan de schulden die je hebt? En kan je die nieuwe schulden straks niet beter aflossen met een goede opleiding etc.?
    Krijg je bij je nieuwe werkgever geen kilometervergoeding om je autokosten voor een deel te dekken?
    Ook ben ik altijd van mening geweest dat je vooral moet doen wat je leuk vind. Het is ook belangrijk om goed in je vel te blijven zitten.
    Zo heb ik eens ontslag genomen bij een ontzettend goed betalende werkgever om vervolgens dik 800 euro netto minder te gaan verdienen. Alleen maar omdat ik gelukkiger van dat werk werd..

Heel veel succes! En wat je ook kiest ik hoop dat je er met heel je hart achter kan staan straks!

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Het is trouwens niet zo dat ik echt perse thuis wil blijven hoor.. Maar het moet gewoon haalbaar zijn om de opleiding te doen.

Tijdens de opleiding verdien ik het minimum.. Na die tijd zou er geen probleem meer zijn..

Wat betreft de toeslagen voor het kdv gaat echt niet meer op met de bezuinigingen hoor. De max prijs voor de toeslag per uur blijft staan terwijl de kosten per uur van de opvang wel gewoon omhoog zullen gaan. We gaan dus zowiezo meer inleveren en dat soort bezuinigingen gaan door tot 2015..

Deel Deze Pagina