Zo zie ik het ook. Als ik al zo diep na moet denken over een scheiding voor ik ging trouwen, was ik nooit getrouwd. Wij zijn bewust getrouwd in gemeenschap van goederen. Even nieuwsgierig voor de mensen welke met huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Houden jullie elk jaar bij (en leggen dit ook vast) hoe de inkomsten verdeeld zijn, leningen, vermogen en wie wat gekocht heeft etc?
Zo is het voor ons ook. We hebben een samenlevingscontract en testament waarin we alles nauwkeurig hebben vastgelegd. Ik vind het heel geruststellend dat we dit hebben geregeld op een moment dat we elkaar heel lief vonden. Nu hoef ik hier niet meer over na te denken en hopelijk hebben we het nooit nodig.
In gemeenschap van goederen. Als we gaan scheiden mag hij de citruspers wel houden hoor, geen probleem!
Ik was ooit getrouwd in gemeenschap van goederen en zou dat nooit meer doen. De verdeling na de scheiding was verreweg van netjes. Ik had minder na het huwelijk dan ervoor en hij meer. Gewoon omdat hij niet veel meebracht het huwelijk in. Vond ik toen geen probleem maar als je dan uit elkaar gaat en hij door die gemeenschap van goederen ineens 5000 aan spullen kan bijschrijven en ik er veel op verlies is het ineens wel erg hard. Tijdens het huwelijk heeft hij ook niet altijd gewerkt helaas dus zijn bijdrage aan geld en spullen was miniem. Maar hij wilde wel alles hebben. Als ik nu nog zou trouwen dan gaat het automatisch onder huwelijkse voorwaarden en dat vind ik niet erg. Wij hebben al een samenlevings contract dus die word dan omgezet naar de huwelijkse voorwaarden. Zo hou ik altijd mijn zuur opgebouwde centjes
Mijn man en ik zijn 23 jaar bij elkaar en we zijn 16 jaar getrouwd. In gemeenschap van goederen. Wat van mij is, is van hem en omgekeerd. We zijn getrouwd met het idee dat het voor altijd is. Toen we trouwden hadden we allebei niks hahah dus ja. Misschien was het anders als de een groot vermogen heeft voor het huwelijk en de ander niks ofzo. We waren 22 en 25 toen we trouwden. Geld boeit ons ook niet zoveel. Hij verdient meer dan ik alleen al vanwege het feit dat ik parttime werk vanwege de kinderen. Moet ik dat in rekening gaan brengen bij hem? Tenslotte kan hij fulltime werken omdat ik voor de kinderen zorg. En als hij dan wat in het huishouden doet moet ik hem daar dan weer voor betalen enz. Zo willen wij niet leven. Ik heb vorig jaar een behoorlijke erfenis gehad, geen haar op mijn hoofd die dan denkt dat ik dat niet zou willen delen. En als we ooit zouden gaan scheiden dan zien we het dan wel weer. Dan zal alles door 2 gaan.
Ach kom op, tuurlijk trouwt niemand met die gedachte. Maar een scheiding is echt niet ondenkaar hoor. Of heb je de cijfers gemist? Dus Ja, dan ben ik liever goed voorbereid dan dat ik in de ellende kom mocht mijn huwelijk om welke reden dan ook toch eindigen.
Gemeenschap van goederen. We zijn samen met niets begonnen en wat van hem is, is van mij en andersom. We hebben financieel al behoorlijk wat shit meegemaakt en dat gunnen we elkaar niet nog eens. We zijn inmiddels 11 jaar samen en 7 jaar getrouwd.
@tuc, ik zie nu dat mijn reactie op jouw post er wat snauwerig staat. Was niet helemaal de bedoeling. Mag geen excuus zijn maar *ik is ongesteld*, sorry. Misschien niet een al te beste dag om me in discussies te gaan mengen
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Een jaar daarvoor is mijn man en eigen bedrijf gestart. Ik heb er wel eens over nagedacht om op huwelijkse voorwaarden te trouwen maar had geen zin in elk jaar naar de notaris met m'n bonnetjes e.d.. Daarbij kun je ook binnen gemeenschap van goederen met een eigen bedrijf zorgen dat bij scheiding dat de ander er geen aanspraak op kan maken. Moeten we ook nog regelen trouwens. We hebben het er wel eens over wat als we zouden scheiden, want uiteindelijk is dat altijd een optie. Tot nu toe heb ik altijd gezegd dat ik het bedrijf niet hoef. Ik werk er niet voor om dat op te bouwen. Als ik "mijn" helft op zou eisen zou dat alleen maar zijn om mijn man een hak te zetten.
Wij hebben een geregistreerd partnerschap en zijn geregistreerd onder partnervoorwaarden. Zelfde idee, maar een andere naam. Reden was vanwege een erfenis op advies van de notaris. De rest van onze bezittingen zijn gezamenlijk en we hoeven dus ook geen jaarlijkse balansen op te maken. Het gaat hier elk jaar om hetzelfde bedrag. Overigens zijn de regels veranderd. Schenkingen en erfenissen vallen sinds kort standaard buiten de gemeenschap van goederen.
Ik ben op dit vlak ook het meest a-romantische wezen ever. Voor mij is het ook gewoon een zakelijk overeenkomst, wat we gratis op woensdagochtend om 9 uur in onze spijkerbroek konden regelen.
Als de één een eigen bedrijf heeft lijkt het me toch wel slim om bijvoorbeeld het huis te beschermen door niet in gemeenschap van goederen te trouwen.
jep.. en erg fijn omdat je ex weigert te werken en jij dubbel ligt qua werk+kinderen.. Ben blij dat ik in de schuldhulptraject ben gekomen en nog 2 maandjes moet zwoegen, maar dan wel een super toekomst tegemoed (met een stabiele basis enz). ga met mijn kids, mijn super lieve vriend en onze aanstaande spruit samen .