ja wij ook, hebben inderdaad alles met elkaar opgebouwd ik ken mijn man al vanaf mijn 17de, en mochten we ooit scheiden, dan is de verdeling van de materiele zaken voor mij echt niet zo belangrijk, en dan gaat dat dus door de helft. ik snap het wel dat dames (of hun partner) die een erfenis hebben of vermogend zijn of met een Eigen bedrijf dat je bepaalde zaken wilt scheiden, en dat lijkt me ook logisch. maar voor ons was en is dat niet aan de orde.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd met uitsluiting van erfenissen en schenkingen omdat daar bij ons een te groot verschil ligt. Dat is ook iets wat je zou kunnen overwegen hè. Mijn man heeft nu trouwens ook net een bedrijf opgericht. Waarom is dat voor jou een reden om op huwelijkse voorwaarden trouwen? Want als je een BV opgericht, dan ben je ook niet hoofdelijk aansprakelijk hè
Op huwelijkse voorwaarden. Ik ben zelf opgeleid tot notaris en fiscalist, dus ik ken alle ins en outs. Onze huwelijkse voorwaarden zijn zo opgesteld dat bij overlijden we doen alsof we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, maar bij echtscheiding niet. Mij gaat het trouwens ook met name om faillissement en andere onverwachte wendingen, je kunt het maar beter goed geregeld hebben. Dan kun je achteraf alsnog je geld verdelen als je toch graag alles 50/50 wilt doen. Ik verwacht zelf misschien (al hoop en verwacht ik dat mijn ouders het zelf opmaken) een erfenis van +/- 1 miljoen euro, dan vind ik het ook prettig dat dat niet meteen in de gemeenschap valt. Over faillissementen trouwens: als je in gemeenschap v goederen bent gehuwd, dan kan een schuldeiser dus alles wat gemeenschappelijk is opeisen. Bij huwelijkse voorwaarden alleen het vermogen van de man. Ook al ga je dus helemaal niet scheiden, dan heb je tenminste samen nog ''jouw deel'' bij een eventueel faillissement.
Ja, zo zie ik het ook. Het gezin is als het ware ons gezamenlijk project en het goed daarvan laten lopen is het gezamenlijk doel. Daar halen wij ons geluk uit. Laat ik daar even bij zeggen dat een andere kijk daarop helemaal prima is en wat mij betreft niet beter of slechter. Er zullen vast mensen zijn die carrière belangrijk vinden, misschien één van beiden, misschien jullie allebei. Dan maak je natuurlijk een hele andere afweging en dat is prima. En als je een eigen bedrijf hebt o.i.d. dan lijkt het me ook logisch om het één en ander te beschermen (zoals het huis). Wij zijn niet naïef, wij maken keuzes die bij ons passen en een ander mag dat voor zichzelf bepalen.
We zijn geregistreerd partners in gemeenschap van goederen. Gewoon lekker naïef en er van uit gegaan dat we beide ons verstand gebruiken mochten we uit elkaar gaan.
Ik dacht dat dus ook altijd hè dat de verdeling vd materiële zaken niet belangrijk zouden zijn. Nou, dream on... Wat kunnen mensen dan verschrikkelijk hels worden. Ook jij! Ik heb echt met m’n oren staan klapperen. Maar ik besef ook dat mensen die dit niet meegemaakt hebben en al lang bij elkaar zijn zich dit niet kunnen voorstellen. Ik hoop ook dat je je dit nooit kunt voorstellen! Maar geloof alleen niet dat je hetzelfde blijft als nu bij een scheiding. Hate to say; told you soooooo....
Gemeenschap van goederen. Een hele bewuste keuze. Wat mij betreft trouw je niet met het idee om te gaan scheiden. Ik kan me wel voorstellen dat als je een eigen bedrijf hebt, je dit misschien beter kunt scheiden.
Dat zal bij ons bijzonder weinig zijn. Bij mijn man zijn het meer manuren dan materiaal en dus daadwerkelijk geld.
Klopt wat je zegt hoor. Zoals de situatie toen was en momenteel is maakt het idd niet uit voor jou. Maar ik persoonlijk hou ook graag rekening met de toekomst. Ook ik ben getrouwd in de veronderstelling dat we samen oud worden en kan me op dit moment echt niet voorstellen dat we ooit zullen gaan scheiden. Maar ik kan niet in de toekomst kijken. Ik weet niet wat er allemaal op ons pad gaat komen. Erfenissen, eigen onderneming, schulden (hopelijk niet!)..wie zal het zeggen? En mocht er, ondanks al onze goede voornemens, toch ooit een einde aan het huwelijk komen, zal dat op een vriendschappelijke manier gaan of wordt het een vechtsheiding wat eea moeilijker zal gaan maken? Geen idee. Wat nu op dit moment nog niet is kan wel een keer (onverwachts) komen. En misschien komt het ook wel niet, ook fijn maar hoe dan ook, ik persoonlijk vind het fijn om dat op deze manier geregeld te hebben. Wit niet zeggen dat ik stellen die wel in geemeeschap van goederen trouwen stom vind. Als het voor die stellen goed voelt dan vooral doen! Het zou alleen niet mijn manier zijn.
In jouw geval vind ik dus heel verstandig. Ik denk overigens dat stiekem toch best veel vrouwen er wel wat bekaaid vanaf komen als ze uit elKaar gaan. Gemiddeld genomen werken vrouwen nou eenmaal minder dan mannen, maar zorgen ze meer voor de kinderen. En daar wordt denk ik niet iedereen voor gecompenseerd bij een breuk of scheiding
Ik ben getrouwd geweest in gemeenschap van goederen. Maar als ik ooit opnieuw ga trouwen, dan worden het huwelijkse voorwaarden. Ik vind het heel leuk hoor de ‘ik verwacht niet dat ik ga scheiden’ etc gedachtes. Maar dat verwachten weinig mensen, en toch gebeurd het. Het is heel leuk om zo in het leven te staan, maar slim is het niet. En de veronderstelling dat iedereen wel redelijk zal blijven mocht het zover komen. Sorry, dat is echt heel naïef.
wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Ik begrijp de aversie er tegen ook helemaal niet eigenlijk. Ik heb niks en dat mag hij allemaal hebben Er komt geen erfenis en waarschijnlijk ook geen eigen bedrijf. Maar gelukkig hebben we het wel gedaan, ook een kleine BKRregistratie kan voor problemen zorgen, en anders hadden we ons huis niet kunnen kopen.
Precies dit. Mijn ouders zijn vroeger om die reden getrouwd. Ook wel een beetje uit liefde hoop ik. Maar inderdaad, onder huwelijkse voorwaarden is in vele gevallen ook om je gezin te beschermen bij eventueel failliet gaan.