verkleinwoorden 'ie' of 'je' bij je kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ellen291982, 7 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik zit Oei ik groei op tv te kijken en er was een stukje op over speelgoed testen. Dan testen een paar kinderen het speelgoed en leggen ze uit hoe de kinderen spelen met een bepaalde leeftijd.
    Nu was er een kindje dat ipv aapje, aapie zei. Dus met de ei.
    Emma doet dat ook altijd. Verkleinwoorden met je zijn bij Emma altijd ie.
    Vroeg me af of kinderen altijd 'ie' gebruiken op deze leeftijd (Emma is 27 maanden).

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Net hoe je het ze aanleert denk ik.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Lenn is wel een stuk jonger, maar die doet dat ook..
    Vissie, kippie, geitie etc.. i.p.v. VisJE, KipJE, GeitJE... Had er nog niet eens over nagedacht of dat bij de leeftijd hoort.. Denk het haast wel, want wij gebruiken gewoon JE achter het woord..

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij zeggen zelf altijd heel consequent "je" op het eind, maar Milan heeft echt heel lang alles(!!) met "ie" verkleint. En als het op "tje" eindigde, maakte hij er "tie" van. Ik denk zeker tot hij 2,5 was! Klonk wel heel grappig ;).

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Nee, ik gebruik eigenlijk zo min mogelijk verkleinwoorden, misschien komt het daardoor? dus gewoon bord, eend, hond, hand, voet enz

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hier is ook alles 'ie', terwijl wij dat zelf niet doen (oké, alleen bij kippie dan, omdat ik dat ook als koosnaampje voor hem gebruik).
    Ik vind het nu niet erg, maar ik hoop niet dat hij dat op zijn 18e nog doet... huissie en meissie etc. vind ik nogal aso klinken :D

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    De jongste doet dat ook. Net bij de bakker, KOEKIE. :D
    De oudste kwam net om een snoepie vragen, maar daar zeg ik gelijk iets van. Hoe ze er aan komt, geen flauw idee.

8. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, nee nu ik er overnadenk altijd je eigenlijk..

9. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    vind ik zo schattig klinken!!!

mn neefje is 1,5 jaar en doet dat ook!

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Lucas maakt er ook altijd standaard -ie van! Ik zeg dat nooit, altijd -je, maar hij dus wel. Grappig dat andere kinderen dat dus ook doen!

11. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Het is inderdaad denk ik ook wat het kind aangeleerd wordt.

Ik verklein geen woorden, bij mij is een schaap gewoon schaap etc., dus ze zeggen zelf ook schaap. Sinds ze naar school gaan, hoor ik ze meer verkleinwoorden gebruiken.

12. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Hier ook een -ie. Hottie is bijv hondje...

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet niet waar ze het gehoord heeft, maar m'n dochter is ruim 3 en weet echt wel dat het 'je' moet zijn, maar vind het leuk om 'ie' er achter te plakken. Ook bij niet verkleinwoorden eigenlijk... Ze doet het hier dus af en toe ook expres bij woorden als 'grote' - 'grotie' .... maar ach. Ik moet er gewoon geen aandacht aan besteden aangezien ze dondersgoed weet hoe het hoort ;)

14. Ellen291982

we leren het haar niet zo. als iets klein is is het bij ons je. dus poesje en geen poesie.
    Geen idee hoe ze erbij komt.

Net ook vraag ik zeg eens hondje dan zegt ze gewoon hondje.
    Ik begon over de apen in de apenheul (heeft veel indruk gemaakt) . dan zegt ze zelf apie en geen aapje.

Maak me er trouwens verder ook geen zorgen over, ze zegt het vanzelf wel goed ga ik vanuit. vind het ook wel schattig klinken haha! Maar zeg het zelf wel goed voor.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    -tekst dubbel-

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik corrigeer mijn echtgenoot vooral (Amsterdammer...) omdat ik wil dat mijn kinderen het juist aanleren. Als ik het hoor, dan corrigeer ik het dus ook bij mijn kinderen. Zoonlief heeft eigenlijk altijd een beetje van beide gebruikt.. hij weet hoe het hoort en weet dus ook wanneer hij het 'verkeerd' zegt.

17. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Alleen bij een koe omdat de vriend van m'n moeder Frans is en in het Frans zijn koeien je ballen. Dus tja, niet echt handig.
    Dus bij ons zijn koeien, koetjes.
    Verder leren we ze aan alles gewoon bij naam te noemen, dus voet, teen, enz. Geen je of tje erachter.

18. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Finn zegt ook altijd gewoon -je, behalve bij zn knuffelschaap...die heet Schaapie..

19. Ellen291982

Gebruiken sommigen van jullie dan nooit verder verkleinwoorden? je hebt van veel dingen toch ook kleine dingen?
    Emma heeft een zusje en geen zus bijvoorbeeld. Mijn moeder heeft 2 kleine honden dat is dan ook een hondje geen hond (een vriendin van me had een herder dat was idd een hond.
    Ook heeft ze bijv. Little people poppetjes die zijn klein en noem ik dan poppetje.
    Vraag het me gewoon af hoor, verder geen aanval ofzo

20. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hier gebruiken wij bijna geen verkleinwoorden. De woorden die hij verkleint spreekt hij correct uit.

Deel Deze Pagina