Hoe bepalen jullie een straf?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door GossipGirlxoxo, 9 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home

    Ik denk dat ie er een stuk verstandiger en zelfstandiger van word als ie zelf werk zoekt ipv dat jullie dat voor hem regelen met een “normaal”uurloon
    Dan ziet ie ook dat ie moet sparen voor al die dure spullen
     
    Zuul, Sado, rijo en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat heeft hij de afgelopen winter ook gedaan, bij 3 verschillende bezorgbedrijven.
     
  3. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    #43 sidmick, 10 sep 2022
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
    Sluit me hier volledig bij aan. Vooral veel in gesprek blijven en open blijven, roken, vapen maar ook lachgas ballonnen leven veel onder de jeugd. Voorlichten, praten werkt hier best. Dochter heeft ook weleens gevaped en gerookt. Geen vreemd gedrag voor een nieuwsgierige puber. Maar erover praten heeft haar wel iig erover laten denken. In het geval van TO zou ik me wel meer zorgen maken omdat daar al veel meer is voorgevallen. Dan nog denk ik niet dat je dat met heftige straffen oplost hoewel minder vrijheden geen kwaad kan. Ik zou een puber met dit gedrag bv niet de vrijheid geven op vakantie tot 5 uur op stap te gaan. De deal is hier je krijg vrijheid zolang je ons laat zien dat je die aankan, zo niet dan gaan de teugels strakker
     
    Ysabella, debq, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Even los van de rest. Dit hoor ik vaker, ook van
    leerlingen op school. En het is niet waar: er zit geen tabak in, maar wél nicotine.
    Het zou een ‘afbouwsigaret’ zijn voor mensen die willen stoppen, maar het ontwikkelt zich nu in rap tempo tot een ‘opbouw-sigaret’ voor jongeren…helaas.
     
    Saartje33 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat ligt er aan. Je hebt verschillende soorten
    Van 9 tot 0ml
    Mijn man rookt op 3 geloof ik. Misschien 6.
    Maar op 0 zit er dus geen nicotine meer in.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Er zijn meerdere onderzoeken al gaande en geweest naar de invloed van vapen. Hij is oud en wijs genoeg om dat, met wat context van jullie, te beoordelen.

    Je longen zijn simpelweg niet bedoeld om een gas te inhaleren wat er biologisch gezien niet in thuis hoort en vapen klinkt misschien onschuldig maar hoe t exact uitpakt op de middenlange en lange termijn is ook niet bekend.

    Het is minder schadelijk dan roken, maar dat maakt het nog niet onschadelijk. Het is dan nog niet dat je naast Tata Steel woont zeg maar, maar het is niet ondenkbaar dat er nog wat neveneffecten voorbij komen die helemaal niet zo denderend zijn.

    Ik zou er een wifi blokkade vanaf 1900 tot 0630 opzetten en mobiel internet uitschakelen indien mogelijk. Dan wel mobiel inleveren na 1900. Huiswerk moet hij dan maar genoteerd of gedaan hebben.

    En ja ik rook ook (pleisters hielden niet met die subtropische temperaturen). Vapen als methode om er af te komen overweeg ik vooralsnog niet eens. Je verruild de ene shit voor de andere en joost mag weten of dat dan "de verstandigere keuze" is. Met al die dropshipment bedrijfjes is de kwaliteit van vloeistoffen ook niet eens meer fatsoenlijk te bepalen. De meesten herkennen dropshipments niet eens als ze bestellen, vaak pas bij levering dat het opvalt. Je weet bij god niet wat je binnenkrijgt, voor t zelfde geld zit er een zooi zware metalen in. "Oeps verontreinigde batch". Amehoela dat je dat gaat horen.

    Dat geintje van zware metalen hebben we toch ook gezien met merkjassen die een bontje hadden? Menigeen wist niet eens dat t echt bont was, laat staan dat t vergeven was met zware metalen. Dat grapje staat echt niet op zichzelf.

    Nee zelfs als roker zou ik een ander leven voor mn kinderen willen wensen dan lurken aan een peuk of vape apparaat. Zelfs mn dochter van 5 ziet hoe rot t is om er vanaf te komen op een manier met nog een acceptabel humeur.

    En als t moeilijk is los te komen van de vriendendruk, dan roept ie gewoon dat hij merkt dat t op zn longen niet zo denderend vinden en zelf liever overslaat maar het hen prima gunt. Ben je nog geen lozer mee, je maakt gewoon een andere keuze om een verdraaid goede reden.
     
    Zuul en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Op het flesje vulling staat 0% nicotine. Maar alsnog wil ik het niet hebben! Hij is te jong, het is niet nodig en hij staat er nog mee voor schut ook!
     
  8. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Lastig...

    Wat ik nu bedenk is dat ik hem denk ik zou verplichten een 'werkstuk' te maken met documentatie erbij waarom vapen zonder nicotine ook gevaarlijk/ slecht voor je longen is.
    Laat hem maar zelf inlezen en inzien dat dat niet zonder risico is.

    Persoonlijk denk ik dat een maand huisarrest teveel is, en ook het doel wat voorbij gaat...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.528
    113
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/wat-voor-werk-13-of-14-jaar
    Kijk even hier meid hij mag alleen lichte werk doen.
    En nog wat dingen (dat je niet de inspectie krijgt)

    Ik ga nu even los.
    Wat ik gelezen heb (nu en eerder) is het een jongen die graag mee loopt, en niet zijn eigen grenzen kan aan geven, of durft.
    Hij verdiend tonnen vergeleken met zijn leeftijd genoten dus je moet dan wel aanzien hebben.
    En hierin gaat het mis.
    Ik denk dat hij maar in moet gaan zien dat geld niet aan een boom groeit.
    Laat het zoals het is maar ga niet meer omhoog voor heel wat jaar.
    Of geef hem tot zoveel per maand en gooi de rest aan de kant voor later.
    Is er iets stuk laat hem daar maar naar toe sparen hard ja nodig echt wel.

    Hij heeft nu aanzien in zijn club vrienden ook neppe vrienden die weten dat hij het wel kan.
    Dus door hem te beschermen zou ik geld in perken en duidelijke regels geven.
    Kleed geld is niet ook nog meer bij leggen voor die ene pak, omdat hij die wil.
    Ook uit geld dit is het en meer niet.

    Grenzen moet er zijn ook als het allemaal heel makkelijk kan.

    Dus gaf je hem 100 voor kleding geef je hem nu 150 en daar mag hij het mee doen.
    Ook met uit geld iets meer maar dus geen vrij geld meer.
    Wil hij een spelletje mag hij zich verantwoorden waarom.

    Dus met andere woorden geen hem die grens dit is het wil je meer mag je vertellen waarom.
    En de rest lekker appart.
     
    NiVa0230 en Roanna vinden dit leuk.
  10. Dandee

    Dandee Lid

    19 apr 2022
    24
    16
    3
    Ik ben het er wel mee eens dat hij een luxe leventje heeft, maar als je het als ouder ook goed hebt snap ik dat ook wel.
    Maar, hierdoor heeft hij wel een andere levensstijl dan de gemiddelde 14 jarige.
    Als ik onze puber zie, baantje waarbij het uurloon zo'n 4.50 is, kleedgeld van 50 pm en zakgeld is 30 pm.
     
  11. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wat is het doel van deze straf? Wil je dat je zoon de juiste keuzes maakt uit angst voor straf of liever omdat hij goed voor zichzelf wil zorgen?
    Ik zou het gesprek aangaan over de diepere laag: Waarom kiest hij hiervoor? Wat levert het hem op? Waarom denkt hij dit nodig te hebben.
    Verder zou ik hem meenemen naar de huisarts en dit voorleggen. Daar krijgt hij vast haarfijn uitgelegd welke nadelige effecten vapen op je gezondheid heeft.
    Vervolgens moet hij zelf de keuze maken. Je kunt hem niet 24/7 controleren, aan het werk zetten of in de gaten houden.

    En verder: een uurloon van 12,50 netto is idioot veel en verre van realistisch. Daar zou de gemiddelde 14-jarige rare dingen van gaan doen denk ik. Om maar niet te spreken over welke 'vrienden' je hiermee aantrekt. In mijn ogen is de boel aardig uit balans.
     
    Saartje33, NiVa0230, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het is toch normaal dat je op die leeftijd dingen uitprobeert? Ik rookte toen al. Dan kun je beter vapen.

    OT wat al gezegd is, ga in gesprek. Door verbieden en straffen kom je verder van elkaar te staan. Probeer juist een open houding aan te nemen zodat hij er over wil praten. Je kunt ook uitleggen dat je zo heftig reageerde omdat je van hem houdt en je wil dat hij gezond blijft enz.

    Wat wil je met straffen bereiken?
    Dat hij alles stiekem gaat doen?
     
  13. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik denk trouwens dat zijn inkomsten los hiervan staan, hij is een puber. Er word nu gedaan doordat hij (misschien, to geeft aan dat dat voor de sector dus niet zo is) meer dan de gemiddelde puber verdient dat direct in de hand werkt dat hij domme keuzes maakt nu o_O Maw, alleen als je als puber financieel goed zit doe je domme dingen...

    Volgens mij is dat eerder terug te voeren op het feit dat hij puber is :|
     
    sidmick en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Het is zeker terug te voeren op het feitdat hij puber is, maar het feit dat hij heel veel geld tot zijn beschikking heeft, verergert het probleem wel. Hij heeft ook echt de middelen om dingen ruimschoots “uit te proberen” en mogelijk trekt dat ook de verkeerde vrienden aan.
    Ik maakte vroeger als puber ook domme plannen, maar ik had geen geld om ze uit te voeren;)
     
    Amaranthas, Kolibrie2, Saartje33 en 12 anderen vinden dit leuk.
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Tuurlijk staat financieel goed zitten als puber nier gelijk met domme dingen doen.

    Maar sommige andere pubers hebben feilloos in de gaten dat er iemand is die a- makkelijk te beïnvloeden is en b- de financiële mogelijkheden heeft die hun niet hebben en maken daar , zonder schaamte, misbruik van.
     
    Saartje33, Sado en Jo79 vinden dit leuk.
  16. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hey @GossipGirlxoxo ! Je topic schoot me ineens te binnen (las een artikel over vapende jeugd)

    Hoe is het nu?
     
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik durf het niet hardop te zeggen maar het gaat heel erg goed. Op zijn verzoek is hij naar een andere school gegaan. Vmbo-k richting bouw. Hij vind het geweldig. Wil loodgieter worden (ziet de uurlonen van nu ;)). Schoolwerk is zo makkelijk dat hij geen huiswerk heeft omdat hij alles in de klas af krijgt. En ik heb een heel vrolijk kind dat ik niet meer betrapt heb op vapen. Wel hebben we een scooter voor hem gekocht. 1 die het niet doet, maar waar hij flink aan moet sleutelen om aan de praat te krijgen. Dit houd hem van de straat en hij lijkt er een passie in gevonden te hebben. Niet helemaal pedagogisch verantwoord een scooter voor een 14 jarige maar het lijkt te werken, hij distantieerd zich van de foute vrienden.
     
    Vulpen, Kolibrie2, juf1987 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hè, dat is fijn om te horen!
    Blijkbaar is lekker met de handen bezig zijn voor hem een geweldige uitlaatklep. Maar voor je daar achter bent ...

    Je schrijft dat hij zich distantieert van de foute vrienden, naar hij heeft hopelijk nog wel gewone vrienden over? :)
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ja gelukkig wel, hij is veel met ons neefje en een van onze werknemers en zijn broertje. Wel allemaal wat ouder dan hem (tussen 17 en 19) maar van deze drie weten wij dat ze geen ellende uithalen en vooral gezellig zijn. Die drie vinden sleutelen aan scooters ook erg leuk dus ze zijn vaak in de avond in onze werkplaats aan het klussen samen.
     
    Saartje33, Indiana en Felice vinden dit leuk.
  20. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik lees net dit hele topic door. Verbaas mij over het mega verschil tussen jouw 14jarige en mijn 13jarige. Mega loon, hij krijgt zelfs meer dan ik:eek: en een scooter op deze leeftijd. Ok hij doet het niet, maar toch :rolleyes:

    En bedoel het niet als kritiek hoor. Iedereen zijn eigen regels en opvoeding:thumup: Verbaas mij alleen over het mega verschil in hoe 'ver' ze in het leven zijn en die van mij daar nog lang niet in de buurt komt van zo'n levensstijl :p die is alleen nog maar bezig met zn mobieltje, switch en heeft 2x een folderwijkje gelopen vind het wel weer prima zo. Enige waar die zich druk om maakt is wanneer hij zn volgende Donald Duckje in de bus krijgt :roflmao:
     
    brownielover, Saartje33, Nougat en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina