Hoe bepalen jullie een straf?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door GossipGirlxoxo, 9 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat is zeker een wereld van verschil. Gamen trekt mijn zoon al een jaar of 2 niet echt meer. Heel soms met slecht weer wil hij nog wel eens fifa spelen op de PlayStation maar dat is zelden. Zijn wereldje bestaat uit winkelen, lunchen/uit eten met vrienden, bioscoopje, bowlen of zwembad in het weekend en nu heel veel sleutelen, hij wil die scooter aan de praat krijgen, en werken! Elk weekend klusje die hij kan pakken voor ons wil hij graag werken.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Toch is jouw zoon echt niet de uitzondering, tenminste, in onze omgeving doen alle 13/14 jarigen wat jij omschrijft.
     
    Damay77, Saartje33, cowgirl80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Dat is heel normaal voor die leeftijd
    als voorbeeld volgens mij halen de meeste 14 jarige broodjes bij de Lidl ipv ergens gaan zitten lunchen ☺️

    Maar als je kind veel meer geld krijgt en een scooter gaat het natuurlijk ook daar na leven en uitgeven
     
    Damay77, Saartje33, Nougat en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Haha yup. Vorig huis woonden we aan een druk fietspad. Elke dag zat de prullenbak die voor onze deur stond, prop vol. Zag je tientalle kinderen hun lunch erin mikken om vervolgens een zakje van jumbo uit hun tas te halen met een frikandelbroodje of saucijzenbroodje :roflmao:

    Mijn zoon appte vanmiddag of hij naar de mac mocht want hij had 2 tussenuren :rolleyes:
     
    Shay25, sidmick en Anna009 vinden dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier ook idd. Wat ts beschrijft als winkelen, uit eten, bios, zwembad etc, gebeurt hier echt een enkele keer. De meeste pubers hebben daar ook echt niet elke week geld voor. Dochter ging laatst met vriendinnen naar de kermis en was eigenlijk de enige die ook wat uit te geven had.
    Zoon heeft voor zijn doen een leuke spaarrekening nu. Heeft het hele jaar een krantenwijk gehad, samen met zijn vriendje een boot gekocht en die met winst weer verkocht na de zomer, maar dat wil hij echt niet allemaal uitgeven aan uitjes.
     
    Sado, Sophy, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Dit!
    Jullie blijven hem 'enablen' (ik weet even niet het nederlandse woord) of de weg voor hem vrijmaken.
    Wanneer mag hij zijn eigen weg volgen, zelf een scooter kopen van zijn verdiende geld (waar werkt hij dan voor?)

    Hij krijgt geen 14jarige salaris maar een volwassenen salaris maar hij is 14 en dat klopt niet. Zo werk je bepaalde acties echt in de hand en laten we wel wezen; als hij straks klaar is met zijn opleiding, gaat hij dat voor jullie werken of kennissen van jullie of gaat hij zelf een baan zoeken? Op eigen kracht.
    Als hij op zichzelf wilt, laat je hem dan in 1 van jullie huizen wonen tegen gereduceerde huurprijs of mag hij net als iedere jongeren tegen het probleem aanlopen, dat er weinig huizen beschikbaar zijn en hem het laten zelf oplossen.

    Hij is nu daar nog niet, het is wel het patroon wat ik lees in de topics die je opent. Ik bedoel het niet negatief maar opbouwend.
     
    Ysabella, Marti, Sado en 15 anderen vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hem voorzien;)

    @GossipGirlxoxo ik hoop wel dat je de reacties serieus neemt. Het is niet leuk om te horen, maar jullie scheppen alle mogelijkheden voor hem om zich met allerlei slechte zaken bezig te kunnen houden.
    Een 14 jarige jongen die zn vrije tijd doorbrengt met uit lunchen en winkelen is echt niet "normaal". Daarmee bedoel ik dat er zo maar een handjevol zijn. Ik denk ook dat je niet zaken voor hem kunt blijven regelen (scooter kopen)om hem zo van de straat te houden.
    Ik heb al eerder aangegeven dat ik hem even zou afsluiten van de geldstroom. Hou de NIBUD zakgeld normen aan, dat is 20-25 euro per maand. Werkt hij, dan is 3 euro per uur mooi op die leeftijd.
     
    Sado, Saartje33, Nougat en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Hier appen mijn kinderen ( 16 en 13) ook om zoiets te vragen, stel ik zeer op prijs, vaak is het antwoord ja, soms nee ( met reden) en dat wordt ook geaccepteerd.

    En hier zelfs tussen de kinderen een groot verschil, 16 jarige zit het liefst thuis formule 1 te spelen ( heeft gespaard voor stuur en pedalen)

    13 jarige is het liefst aan het winkelen, tiktokken en gaat volgende maand voor het eerst naar de discotheek ( speciale teenageparty voor 12 tot 15 jarigen van 20 tot 24 uur)
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik snap jullie denkwijze helemaal. Maar ik denk tegelijkertijd niet dat jullie beseffen in wat voor kringen hij zich voor de zomer bevond. Volgens de wijkagent zaten daar jongens tussen die zo laag ontwikkeld zijn dat ze voor €1000 een liquidatie plegen. Het is hier in de buurt plofkraak na plofkraak en het verbaast me niets als deze groep daar verantwoordelijk voor is. Door voor hem een scooter te kopen houden we hem daar bij weg. Hij heeft nu een groep om zich heen die intresse heeft in sleutelen en niet in het overvallen van tankstations en juweliers. Daar wil ik hem koste wat het kost vandasn houden. En dat hebben we verboden maar je kan er niet 24/7 boven op zitten hoe graag je ook wil. betreft het salaris. Dat is echt marktconform in onze branche. Dat verdient een stagiaire ook. Het grootste deel staat ook op zijn spaarrekening en hij gebruikt geld daarvan voor het aanschaffen van onderdelen voor het aan de praat krijgen van zijn scooter. Dat ding is zo oud dat het wel een jaar of 1,5 duurt voor hij überhaupt zal starten. Wij zien een ander kind dan voor de zomer met leukere vrienden en veel minder spanning en stress. Naar ons idee werkt deze aanpak dus wel. Het enige waar ik van baal is de overstap van school maar moet je een kind pushen zijn havo of vwo te halen omdat hij het kan als hij elke dag met tegenzin naar school gaat en nu al weet dat hij heel graag bouwvakker wil worden? Hij komt nu weer blij thuis, is gezelliger tegen ons. We weten waar hij is (in de werkplaats sleutelen aan zijn scooter). En wie weet is de aanpak niet de juiste, de tijd zal het leren, maar 1 ding is zeker we zijn van die etters af waar we hem ver vandaan willen hebben.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    afhankelijk van wat hij wil gaat hij inderdaad bij ons werken. En dat is geen dienst naar hem toe, personeel is hard te vinden en zolang hij zijn werk goed doet verdienen wij geld aan hem en helpt hij ons uit de brand, en ja als hij op zichzelf wil dan mag hij een huis van ons betrekken of verkopen om zelf wat anders te kopen. Dat is altijd ons doel geweest, daar werken we ons voor uit de naad om dat onze kinderen als start mee te kunnen geven. Daar zie ik geen negatieve kanten van. Zou jij het niet zo doen als je de mogelijkheid had? Van het geld wat hij deze zomer verdient heeft gaat een groot deel nu naar zijn spaarrekening en is hij aan het sparen voor zijn rijbewijs en auto. Natuurlijk koopt hij ook mooie spullen ervan, werken Moet ook beloond worden en hij moet het gevoel hebben waarvoor hij het doet! En eerlijk hij is nooit te lui geweest om te werken. Toen hij 13 was deed hij al bezorg werk. En ik als moeder heb hem in de avond liever binnen dan op de fiets voor €5 per uur met alle risico’s op de weg en heb hem dan liever op zaterdag aan het werk (waar hij echt een vak leert) voor €12,50 per uur. En nogmaals die €12,50 is geen vriendendienst voor hem, wij verdienen velen malen meer geld aan hem dan hij van ons krijgt. Hij verdient het minst in het hele bedrijf en dat is logisch want hij moet nog heel veel leren. Dat zal ook niet stijgen aan de hand van leeftijd maar aan de hand van vakkennis en inzet.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zoon geeft ook niet alles uit aan uitjes. Daarnaast is hij altijd al een kleine handelaar geweest. Hij kan lekker sparen en doet dat ook. Wat jouw zoon heeft gedaan met die boot doet zoon samen met 2 vrienden met canta’s. Ze kopen lelijke op, knappen deze op en verkopen ze weer met winst. Wat dat betreft zeggen we altijd dat hij beter autoverkoper kan worden dan bouwvakker want hij smeert een blinde nog een zonnebril aan met zijn vlotte babbel.
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Dit is denk ik de crux.. waar jullie je voor uit de naad werken. Het is nl heel normaal dat een jongere of starter hard werkt en dat niet alles aangevlogen komt. Jij hoeft niet krom te liggen voor je kinderen. De les is juist zelf ervaren dat je hard moet werken, dat je moet sparen en dat sommige dingen dan nog steeds buiten je bereik liggen. Want zo is het leven. En juist als ze dat ervaren staan ze sterker in hun schoenen... niet omdat je ze hebt beschermd, maar omdat ze het zelf hebben uitgevonden :)
     
    brownielover, Sado, nelta en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik zie geen negatieve dingen aan hard werken. Of ik het ook zo zou doen?
    Nee, sterker nog mijn dochter zou dit niet eens willen.
    Ik sta klaar voor mijn kinderen met adviezen en ik laat ze hun eigen keuzes maken en ook fouten, daar leren ze immers van.
     
    Sado, Saartje33, tuc en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ja dat merk ik in alles bij de jongeren, ze hebben overal recht op (vinden ze)! En zelf ervaren dat ze succes momenten zelf hebben verdient.
     
    Sado, Saartje33 en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Maar dat het normaal is in die branche wil niet zeggen dat hij het ook maar moet krijgen want het is niet normaal voor een 14 jarige
    Want hij werkt zo hard ? Dat doen wel meerdere kinderen

    Dat hij het op z’n spaarrekening zet tja wat moet hij op die leeftijd met zoveel geld ? Sparen voor een rijbewijs met 12.50 per uur is zo geklaard en hoeft ie wederom niet veel moeite voor te doen
     
    Sado, Shay25, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat fouten maken moet ik ook echt gaan leren! Dat is iets waar ik nu als moeder hard aan werkt. En dat gebeurt nu af en toe (in de zin van ik weet dat hij zijn geodriehoek vergeet en zeg het niet) kleine stapjes!

    En wat betreft de huizen, dat is niet alleen een droom van ons, ook van mijn ouders. Mijn vader zijn doel met werken was dat te bereiken en dat is het heel goed gelukt.

    en besef van waarde, dat is er nu nog niet, daar zal hij ook nog echt wel mee gaan vallen en opstaan. We bespreken wel vaak wat dingen “normaal” kosten. Dat zijn shirt van €490 voor een ander een hele zomer garderobe is en dat dat dat soort dingen niet meer kunnen als hij niet meer thuis woont. Dat snapt hij wel. Maar juist daarom wil ik eigenlijk wel dat hij nu daarvan kan genieten zolang het kan. Straks is het over met al die pret!
     
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja hij werkt fysiek heel hard. Dat is niet te vergelijken met een vakkenvul of bezorg baantje. Ook niet met bollen plukken. Op lange na niet zelfs.hij komt om 18.00 uur thuis, eet en valt spontaan in slaap tot de volgende ochtend. Het is echt echt echt heel zwaar voor een 14 jarige. Juist omdat hij de hulp is en alle zware kut klussen moet doen. En niemand die rekening houd dat hij de zoon van de baas is, ik denk dat dat nog eerder in zijn nadeel dan voordeel werkt
     
  18. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    Maar het is toch niet de bedoeling dat een 14 jarige zo hard moet werken? Daar zijn ook allerlei regels voor.

    Als je 14 bent moet je je tijd vooral aan school besteden en wat lol maken
     
    Sado, Saartje33, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    klopt, zijn school was in juni klaar en lol maken zat er niet in omdat hij dingen had uitgespookt die niet door de beugel konden. Hij had dus straf tot einde zomervakantie wat door de overstap van school wat langer duurde dan normaal. Hij kon toen de keuze maken. Hele dagen thuis (grote kans op veel mopperen en ruzie omdat hij naar buiten wilde) of mee met zijn vader naar het werk en wat geld gaan verdienen en zo zijn dagen zinvol invullen. Hij heeft het laatste gekozen en voor ons gezin is dit de beste beslissing geweest die we konden maken. En wat het zware werk betreft daar zijn regels voor. Zo mag hij maar 7 uur per dag werken ipv 8 uur bijvoorbeeld. Maar het is geen mietje en een doorzetter. Hij is 186 lang en een sterke jongen. Hij kon het aan maar het was pittig. Hij vond het ook heel leuk. Heb hem voor school elke dat uit bed moeten sleuren en voor het werk stond hij als eerste beneden koffie te zetten voor ze de deur uit gingen. Het was een compleet ander kind, een kind dat wij graag zien. En vooral een kind dat doorheeft dat je met hard werken ook (veel) geld verdient en daar geen foute vrienden voor nodig hebt. Dat die snel geld hebben, snel verdient en snel weer op. En een hoop ellende met jeugdzorg en politie erbij kado. Hij ziet nu in dat hij dat niet wil. Dus de aanpak zal zeker niet standaard zijn en voor veel mensen niet de manier maar voor mijn zoon lijkt het te werken! Nu hopen dat die scooter zijn passie blijft en hij een hobby houd daarin want daardoor heeft hij ook een leuke groep jongens om zich heen verzameld.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Volgens mij mag je met 14 bijna geen werk doen, alleen licht en niet industrieel werk zoals folders of vakken vullen.
     
    Sado, Saartje33, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina