Hoe bepalen jullie een straf?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door GossipGirlxoxo, 9 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    We hebben geïnformeerd het mag met 14 jaar in vakanties Max 7 uur per dag en Max 5 dagen per week. Hij mocht bijvoorbeeld niet mee het dak op maar met de loodgieter wel mee onder de grond. Dat uurtje per dag dat hij niet mocht werken had hij een uurtje langer lunchpauze dan de rest van het team. En vaak ging hij dan koffie halen voor iedereen. Of hij werd een uur eerder op de zaak afgezet en veegde de werkplaats een beetje aan. En er zijn dagen geweest dat het zo uit kwam dat hij wel 8 uur werkte maar niet al te vaak.
     
  2. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    Als je 14 vent mag je bij de Jumbo alleen maar spiegelen. ( Alles netjes naar voren zetten) vanaf 15 vakken vullen tot 19 uur.
    En vanaf 16 mag je bij het brood, vleeswaren en achter de kassa.

    Mijn dochter is 15 en zit te azen op de broodafdeling ( lekker warm!! en geen diepvries meer !) Maar ze moet nog tot 30 december wachten.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Ik bedoel het niet aanvallend ofzo
    Want ik begrijp dat als je kind verkeerde vrienden heeft en verkeerde keuzes heeft gemaakt je er alles aan doet om hem weer op het rechte pad te krijgen
    Maar ik vind ook dat daar een stukje eigen verantwoordelijkheid bij hoort en ik lees dat jullie heel veel voor hem regelen en dan ook nog met een riant loon dan denk ik tja wat heeft ie er zelf aan gedaan om dit te bereiken want hij krijgt alles in zijn schoot geworpen en daarmee bedoel ik niet dat hij niet hard werkt maar dat ie weinig moeite moet doen om een baan te vinden of op z’n geld moet letten etc dat vind ik dan belangrijke lessen in het leven
     
    Zeebra, brownielover, Nougat en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Volgrns rijksoverheid mag vakken vullen ook, maar hier in het dorp wordt er ook niemand onder de 15 aangenomen daarvoor. Waarschijnlijk omdat het op een schooldag niet mag.
     
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    Dat is wel duidelijk. Wist niet dat er nog een limiet hoeveel vakantieweken mag werken
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat ben ik met je eens. Op dit punt waren we wanhopig en moesten we hem uit de situatie halen. Maar hiervoor heeft hij meerdere baantjes gehad en altijd op eigen initiatief ergens binnen gelopen zoeken jullie iemand nee, verder naar de volgende tot hij ja hoorde. Hij is heel sociaal en makkelijk in de omgang en met vlotte babbel dus zonder ons weet ik zeker dat hij binnen korte tijd ook een baantje vind. Voor ons was het afgelopen periode alleen heel belangrijk er zicht op te hebben en controle te hebben. Hij moet zelf juiste keuzes gaan maken en doet dat nu ook maar had wel dat zetje in de juiste richting nodig en die hebben wij hem voor ons gevoel gegeven. Nu komt het punt van weet wat losser laten, wat meer vertrouwen geven, een mooie middenweg, waar ik vooral in de weg zit omdat bij mij de schrik er nog altijd erg in zit. Maar zonder die vrijheid kan hij dat vertrouwen ook niet terug winnen.
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    En wat betreft het werk, in de herfstvakantie gaat hij zijn vca examen doen (op eigen initatief) en zou dan ook in principe als hij gaat werken onder toezicht mee het dak op mogen bijvoorbeeld. Veiligheid voor alles.
     
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Ik snap dat je hem uit die situatie wilde halen, en het makkelijk is dat hij bij jullie werkt..
    Maar hij is pas 14 he? Een vca halen op je 14e..vind het nogal wat.
    De bedragen die voorbij komen zijn énorm, en ook absoluut niet marktcomform voor een 14 jarige. Die krijgen overal minimumloon of net erboven.
     
    Zeebra, Sado, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Een 14 jarige mag bij ons niet eens de werkplaats in om aan te vegen, vanwege de machines die er staan.
    We zochten deze zomer iemand die buiten het onkruid en tuin wilde doen, maar een vakantie kracht moest minstens 16 zijn, vanwege de machines in de werkplaats. Ook al was het werk niet eens in de buurt daarvan.
    Alleen als het eigen kinderen zijn, die bij het bedrijf wonen, mogen eerder aan het werk. Alsof het dan niet meer uitmaakt ofzo. Gekke regel. Eigen kinderen die niet bij het bedrijf wonen mogen weer niet.
     
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    we zijn vca gecertificeerd en hebben het aan onze begeleider gevraagd en via de gemeente/leerplichtambtenaar (omdat hij 3 weken eerder stopte met school en 3 weken later starte) en beide gaven groen licht behalve voor het dak zolang hij geen vca diploma heeft en zolang hij maar als hulp mee was en geen klussen zelfstandig uit zou voeren. Van de leerplicht heb ik overigens per mail bevestigt gekregen.
    @MamaChantal dat van dat vca diploma dat is vroeg op je 14e maar besef wel dat hij met een vwo advies nu op een vmboK school zit en daarin niets hoeft te leren omdat hij het maak en leerwerk allemaal tijdens de les af krijgt. Een beetje die hersenen gebruiken kan geen kwaad. Daarnaast moet hij hem volgend jaar op school sowieso halen want zonder mogen ze niet op stage. Dat jaartje maakt ook niets meer uit daarin. Zo heeft hij voor de zomer ook met 14 zijn vaarbewijs 1 & 2 gehaald l. Heeft hij helemaal niets aan maar op zijn 18e verjaardag kan hij wel zijn vaarbewijs ophalen en is deze direct geldig. Ik ben ook blij als hij volgend jaar met theorie voor zijn brommer kan starten en er direct achteraan voor zijn auto en motor rijbewijs door kan leren.

    edit. In deze branche zijn de bedragen marktconform. Misschien niet met vakkenvullen en bezorgen, maar daar is het werk dus ook niet mee te vergelijken en als je dat uurloon gaat uitbetalen dan motiveert het ook niet om 4x zo hard te werken voor het zelfde loon als in de supermarkt.
     
  11. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Ik werk in dezelfde branche, maar bij ons verdient de 17jarige zoon van mijn werkgever sinds net 10 euro netto. Tot 2 maanden terug 7 euro en toen hij 15 was 5. Hij doet alles en tekent inmiddels ook vandaar de verhoging. Stagelopers krijgen 4 euro vergoeding, vanuit school is dit geregeld. BBlers meer maar die zitten met 16 nog niet op 12,50.

    En dat is nog dik boven het wettelijk minimumloon..

    Je moet het zelf weten, maar wou even reageren op het branche conform
     
    Zeebra, Sado, Shay25 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bij ons verdient de 17 jarige stagiair (geen bbl’er) €17,50 per uur. Wil ook verder geen welles nietes discussie ervan maken. Maar voor 5 euro had ik hem zelfs afgeraden bij ons te werken en lekker te bezorgen. Dan zit hij van de 8 werkuren namelijk zo een 5 uur op het terras of in de pizzeria en werkt er maar 3 echt. Dat verschil is zo groot.
     
    Dandee vindt dit leuk.
  13. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ontzettend fijn dat hij zo aan het klussen is aan zijn scooter. Maar het had allicht beter geweest als hij de scooter zelf gekocht had, denk je niet? Dan heeft hij iets wat hij leuk vindt en er zelf nog voor gewerkt ook.

    Zijn uurloon is echt absurd hoog. Het feit dat hij hetzelfde doet als anderen maakt het nog niet normaal. Bezorgdiensten geven jongeren toch ook geen volwassen salaris omdat ze hetzelfde doen? Een shirt van 490 euro, dat was toch een typefout hoop ik toch? Of heb ik het verkeerd begrepen? Dat is toch absurd voor een 14 jarige? Wat voor toegevoegde waarde heeft dat dan?
     
    NiVa0230, Shay25 en Sado vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Je schrikt je rot als je ziet wat onderdelen voor zo een scooter kosten. Die betaald hij wel zelf en is al ver boven de z€1000. Ik denk dat als hij hem zelf had moeten kopen hij het niet gedaan had en weer geen leuke bezigheid had gehad. Dat shirt lees je goed. Ik vind het ook bizar vooral omdat hij nog groeit. Maar ook dat moet hij zelf ervaren. Al roep ik wel met je rode saus en kerrie saus shirt uit tijdens het eten ;)
     
  15. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Nou dan krijg je inderdaad een hartverzakking, rode saus op zo’n shirt :eek: Ik wist niet eens dat er shirts voor kinderen waren in die prijsklasse:oops:

    Maar vinden jullie het dan niet belangrijk dat hij leert om zichzelf gelukkig te maken? En voor zijn geluk te kiezen? Mijn jongste wil graag een of andere controller voor de PlayStation. Kost 60 euro. Dus die is nu aan het werk (tuin opknappen, enz.). Natuurlijk kunnen wij dat ding ook kopen, maar ik vind het belangrijk dat ze leren zelf actie te ondernemen als ze graag iets willen en dat niet alles uit de lucht komt vallen. En dat het soms maanden duurt voordat je kunt kopen wat je wil hebben.

    Het lijkt mij toch belangrijk dat je zoon beseft dat zijn gedrag sowieso onacceptabel is, ook als hij geen scooter heeft om aan te knutselen - en het gedrag dus ook dan niet vertoont?
     
    Zeebra, Marti, Linda86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik denk dat de hoeveelheid zakgeld en de prijs van z’n shirts niet zo bepalend zijn, in die wereld leeft hij al heel z’n leven.
    Door hem nu uit die wereld te halen zal hij juist alleen maar meer in protest komen.
    Ja, het is niet zoals wij gewend zijn.

    Maar hij werkt, hij leert daar veel.
    Ik denk dat het vooral belangrijk is dat hij een veilige plek heeft, met aandacht en liefde. Hij heeft nu een plek voor z’n hobby.

    Probeer naar hem te luisteren. Laat hem groeien in verantwoordelijkheid. Voor z’n eigen werk, voor z’n eigen daden.
    Maar het is ondertussen ook gewoon een kind, dus blijf realistisch.
    En het is niet zo dat hij met 18 niks meer van jullie kan krijgen, dus dan opeens alles zelf uit moet zoeken. Het is toch juist fijn dat hij niet die strijd en moeite door moet, een huis zoeken, een baan zoeken. Want leuk dat anderen dat ook moeten, maar fijn is dat niet. Dus als je dat voor je kind kunt voorkomen is toch prima.
     
    TotalBella, juf1987, Indiana en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Natuurlijk is het leuk als je voor je kinderen kan zorgen dat ze een goede basis hebben en geen geldzorgen. Maar het is ook heel belangrijk dat ze zelf leren beseffen wat geld is. En de boodschap die je je kind mee geeft als hij wel shirts van bijna 500 euro koopt, en vervolgens een scooter krijgt van zijn ouders omdat die heel duur is en zodat hij niet het verkeerde pad op gaat…lijkt me toch echt niet zo handig. Ik zou dan eerder met hem hebben gekeken welke scooter hij wil hebben, hoeveel die kost en een plan van sparen maken zodat hij ziet waar hij voor werkt.
     
    Biny en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    mee eens, ik was vandaag al heel moedig door hem het uit te laten zoeken toen hij belde dat hij zijn schooltas thuis is vergeten. Spullen vergeten betekend nablijven. Ik had de tas kunnen brengen, leert hij niets van, nu hopelijk met nablijven wel. Al vind ik het super moeilijk hoor want in mijn hart was ik direct de auto in gesprongen om die tas te brengen!
     
    juf1987 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Denk gewoon dat het het leerzaam is om prioriteiten te stellen en keuzes te maken als puber. En zelf verantwoordelijk te zijn voor je graag of verkeerde keuzes.

    Op financieel vlak kan het voor Piet zijn dat hij dan geen shirtje van 40 Euro koopt, omdat hij voor een Peugeotscooter spaart om op te knappen, maar een shirt van 12 Euro van de C&A en daarnaast bijverdient à 3,75 Euro per uur.
    Voor een kind wat als een volwassene verdient, zou dat dan geen shirtje van 400 Euro inhouden, maar een shirt van een paar tientjes, als hij graag die scooter wil om aan te klussen.

    In beide gevallen zou ik geen scooter voor ze kopen, omdat ze het geduld niet hebben om te sparen, maar samen gaan zitten voor een spaarplan.
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    deze scooter wilde hij niet perse hebben hoor. En was ook niet super duur omdat hij al jaren stil stond. Zijn doel is een Vespa of biro als hij 16 word. Maar tot die tijd heeft hij nu een bezigheid met leuke mensen om zich heen en een doel, een hobby. Daar heb ik geen seconde spijt van. En hij leert hier ook best veel technische dingen van. Mijn doel is hem weg te houden bij de verkeerde jongens en dat lukt op deze manier. Op een andere manier misschien ook maar deze manier houd het gezellig in huis en geeft ons als ouders veel rust! En daarnaast maakt het ons ook heel gelukkig ons vrolijke kind weer terug te hebben. En doet hij brutaal of bijdehand of dingen zoals dat vapen krijgt hij zeker nog straf! Daar hebben we de scooter nu ook mee achter de deur. En wat betreft het shirt, hij heeft ervoor gewerkt zo leert hij ook dat je geld maar 1x uit kan geven en het daarna op raakt! En wij/hij zijn een bepaalde levensstijl gewend en daar ga ik nu niet ineens in veranderen. Een winterjas van 1200 euro is geen uitzondering bijvoorbeeld. Dat doen we al 14 jaar zo met hem, en ik heb niet het idee dat dat de oorzaak is geweest van de verkeerde vrienden!
     
    2jongensmama en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina