Hoi meiden, Ik las in de cao dat mijn ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald is (60%) super regeling natuurlijk. Nu is het bedrijf echter in reorganisatie en weet ik nu al dat ik straks (na mijn zwangerschapsverlof) een andere functie ga krijgen. Hierdoor acht ik de kans groot dat ik straks naar een andere baan op zoek wil. Nu staat echter in de cao: - geldt een terugbetalingsverplichting bij beëindiging van het dienstverband binnen zes maanden na afloop van het ouderschapsverlof. Ik snap op zich de regeling wel, ik vind het ook wel logisch maar in het kader van de reorganisatie vind ik het toch een beetje in een ander licht staan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee wat in zo'n geval de regeling is, maar ik heb wel jaren op een P&O afdeling gewerkt en dat is de afdeling om je vraag neer te leggen. Over het algemeen worden de regels in het geval van een reorganisatie wel een stuk soepeler gehanteerd. Succes in ieder geval.
Het is misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik heb een lease-auto en bij mij staat eenzelfde soort bepaling in het contract. als ik uit dienst ga, dien ik een bepaald bedrag terug te betalen. Echter bij ons is het zo, dat bij ontslag (bijv door reorganisatie) ik het bedrag niet terug hoef te betalen (immers ik kies niet vrijwillig voor beëindiging dienstverband). Vermoed dat het bij de door jou gestelde regeling precies zo geldt. Dus als je zelf ontslag neemt omdat de functie je niet bevalt, moet je wel terugbetalen. Krijg je ontslag, dan niet. Zal dit wel even verifiëren bij afdeling P&O.
precies zo dacht ik er ook over, wij hadden zelf zoiets we houden het geld gewoon achter de hand en dan hebben we of een financiele meevaller als ze het niet terug vragen (als ik zelf weg ga) en anders hebben we er gewoon rekening mee gehouden. Ik zie mijn bedrijf er namelijk ook wel voor aan dat ze dat dan vergeten haha dus ik maak gewoon geen slapende honden wakker.
Ik denk dat je het wel terug moet betalen. Je bedrijf gaat reorganiseren, maar je wordt als gevolg daarvan niet ontslagen. Je krijgt alleen een andere functie en omdat het je geen leuke functie lijkt (ga ik dan maar van uit) wil je iets anders gaan zoeken (zo begrijp ik het toch goed?). Dan kies je er dus wel voor om zelf weg te gaan en zul je terug moeten betalen.
Zou het ook bij p&o neerleggen. Nog een ander puntje, als je al weet dat je waarschijnlijk een andere baan gaat opzoeken doe je er verstandig aan je ouderschapsverlof in delen op te nemen. Anders ben je je ouderschapsverlof geheel kwijt. Als je namelijk tijdens je ouderschapsverlof naar een andere baan gaat, kun je het overige niet meenemen.
@Rosao Huh? ik dacht dat je pas ouderschapsverlof kunt aanvragen (ook bij nieuwe werkgever) als je er minstens een jaar hebt gewerkt?
Klopt, maar dat is toch iets anders? Als je in je oude baan ouderschapsverlof hebt en je hebt geen periode aangegeven (zoiets van ik neem nu de helft op) dan ben je het deel ouderschapsverlof dat je niet hebt opgenomen in je oude baan gewoon kwijt als je van baan wisselt. Daarnaast is het zo dat werkgever pas ouderschapsverlof hoeft toe te staan als je een jaar in dienst bent. Eerder mag wel, maar dat is dan een gunst van je werkgever.