Ik denk dat je op 120 euro niet veel meer kan besparen.. Lijkt mij dat je al voldoende doet. Idd nog kijken hoe alles geïsoleerd is, maar meer kan je denk ik niet doen.. Maar als je zoveel bij moet betalen dan zou ik idd even prijzen vergelijken
Een televisie heb ik niet (en dat is niet vawege bezuinigen ofzo). Apparaten zijn niet super zuinig, maar wel A+. Ik heb alleen begrepen dat led- en spaarlampen alleen echt schelen als ze voor een langere tijd branden. Dus niet lampje boven op de overloop of in het toilet die je even aandoet en vervolgens weer uitzet. Een houtkachel hadden mijn ouders ook. Woonkamer werd altijd heerlijk warm en het was ook nog eens gezellig!
Knap dat je zo bewust bent. Ik ben dit ook steeds meer aan t proberen! Ik denk dat je inderdaad het beste over kunt stappen, Delta is denk ik vrij duur. Verder heb ik geen echte tips voor je, je doet t al enorm goed! Maar ik vind 120 per maand, en dan bijbetalen echt veel voor wat je verbruikt (zoals ik het lees).
Ik zou ook overstappen. Dat kan een hoop schelen Verder geen tips sorry Wij zijn absoluut niet energie zuinig, betalen 135 per maand bij eneco voor klein slecht geïsoleerd rijtjes huis waar kachel regelmatig op 21 staat
Ik ben me altijd heel bewust dat ik niet teveel lampen aan doe en ook niet onnodig laat branden. Als ik bijvoorbeeld 's avonds ga douchen, dan doe ik de lamp op de overloop uit, beetje onnodig... Een was draai ik pas als de wasmachine ook echt vol zit. Ik gebruik de droger bijna nooit. Ik hang alle was op rekjes. Ik heb 4 droogrekjes.
Nou respect hoor! En meer bezuinigen lijkt me haast onmogelijk. Ik betaal 180 per maand voor 3 pers. In een slecht (niet) geisoleerde flat. Je mag wel trots zijn op je verbruik vind ik.
volgens mij kun je haast niet veel meer bezuinigen als ik zo lees wat je al doet. hier met 2 volwassenen een baby en een peuter een verbruik van 3100 aan stroom en 1600 aan gas per jaar. maandkosten zijn 174euro. volgende week weer meterstanden doorgeven dus ben benieuwd. hier hebben we dag/nachtstroom dus de vaatwasser gaat savonds pas aan en wassen/strijken doe ik in t weekend. - alles led lampen, lampen uit waar je niet bent -verwarming boven uit, behalve babykamer - verwarming is hier vloerverwarming dus die staat constant op 19 graden en snachts op 18 -snel kort douchen met de kinderen -niet op zp aanwezig zijn, scheelt pc stroom verder zou ik het zo niet weten.
Wij hebben zelf de afgelopen 2 jaar het verbruik teruggedrongen. We hebben de spouwmuren geïsoleerd, nieuwe kozijnen met HR++ glas laten zetten (over een kleine 2 maandjes de laatste paar). Alle plafonds zijn er uit geweest omdat we nieuwe leidingen hebben gelegd, deze zijn gelijk ook allemaal geïsoleerd. We hebben (op de tv na) allemaal nieuwe energiezuinige apparatuur. Alle lampen zijn hier voorzien van LED. Hier zit de ketel bijvoorbeeld op zolder en waar we bij konden, hebben we alle buizen die naar naar beneden lopen voorzien van isolatie. Inmiddels is ons maandbedrag gereduceerd van 180 euro naar ca. 105. Als je een huurhuis hebt, snap ik dat je dit soort ingrepen misschien niet doet. Maar wellicht zit er iets voor je bij wat wel de moeite waard is. Wij stappen overigens ook elk jaar over van energieleverancier. Gewoon via een vergelijkingssite. Je hebt hiervoor je jaarverbruik nodig om te kunnen vergelijken. Hier ging het toevallig de laatste keer even fout met de meterstanden, maar het was ook zo weer opgelost. Wij houden overigens ook nog online ons verbruik bij. Elke 5 dagen noteert mijn partner de meterstanden (de termijn kun je zelf kiezen). Als het ergens mis zou gaan (bijv. lekkage) dan kun je dit gauw terug zien en actie ondernemen.
ik heb tips gegeven, maar ik zou even je meter in de gaten houden. Bijbetalen terwijl je je verwarming zo laag hebt... en zo weinig wast. dat kan haast niet! Of: je woont op een hoekwoning/ hebt een hele oude stroomvretende wasmachine/koelkast/vriezer/ketel/radiator/laptop/computer slecht geïsoleerd huis??
Ik denk dat je al erg veel doet. Hier hebben we een dubbele meter en de was gebeurt hier dus enkel na 10 uur 's avonds of in 't weekend. Hetzelfde met de afwasmachine. Wij stoken overigens op mazout.
Als eerste zou ik overstappen naar een andere maatschappij. Niks moeilijks aan, let op dat de nieuwe maatschappij de opzegboete betaald. Verder doe je al belachelijk veel om te besparen, wij betalen 140 per maand maar douchen zeker 15 minuten per dag, stofzuigen om de dag, 2/3 x per week wassen op 40 graden + droger in de winter. Koken op elektrisch, hebben B energieverbruik koelkast, televisie is LED maar staat ook echt de hele dag aan. Verder hebben we een nieuw hete luchtsysteem en hebben de kachel op max 18 graden, in de nacht op 15 graden. En wij krijgen 50 euro terug dus ik zou echt je meterstanden in de gaten gaan houden..
Ik zou ook overstappen. Hier betalen we nu voor 3000 kwh elektriciteit en 800 kuub gas (gebruiken maar 580, maar krijg liever wat terug als het een strenge winter is) nog geen 100 euro. Wij stappen elk jaar over en dat is nog nooit verkeerd gegaan. Verder stekkers uit het stopcontact en lampen uit, maar dat doe je zo te lezen al. Wat ons nog een hele goede besparing heeft opgeleverd is het instellen van de CV-ketel zodat de verwarming automatisch uitgaat 's avonds. Dan kun je het ook niet vergeten en hier gaat de verwarming een uur voor het naar bed gaan uit. Verder gaat hij niet automatisch aan ofzo.
Zo super netjes hoor! Respect! Ik trek hier alle stekkers eruit die we niet gebruiken en verder eigenlijk niks.. Ja niet onnodig lampen aan enzo maar verder eigenlijk geen tips..
Islah klopt je termostaat wel? 17 graden is gewoon 17 graden en 19 graden is 19 graden, dat is overal hetzelfde. Zou je dat eens kunnen nameten?
Dit is ook een goede inderdaad. Hier staat de verwarming overdag op jawel 16 graden, maar het is dan 19 graden. Komt omdat dat meter tegen de halmuur zit en het daar vrij koud is. We hebben een poosje een losse meter op een andere plek gehad en dat scheelde echt heel wat graden.
Kijk eens op Energie vergelijken van alle leveranciers op Gaslicht.com. Via deze site kan je uitrekenen bij welke maatschappij je het goedkoopste uit bent en je kunt via hen overstappen. Ik ben net voor het 2e jaar achter elkaar overgestapt. Bespaar daarmee aanzienlijk op het tarief dat ik voor gas en elektra betaal.
Ik zou niet weten wat jij nog meer moet besparen..je bent erg bewust van je gebruik volgens mij. Van die verwarming..dat scheelt dus echt per huis he? Hiervoor woonden wij in een slecht geisoleerd, enkelglas huis. Als de thermostaat 17 aangaf dan was het echt stervenskoud..met tocht enz. In ons huidige huis hebben we nieuwe kunststof kozijnen, dubbelglas en super geisoleerd. Als de thermostaat 17 aangeeft is het heerlijk aangenaam (en ik ben een echte koukleum) heel af en toe zetten we hem even op 17,5 of 18 maar binnen de kortste keren zit je letterlijk weg te zweten hier.
Ja, dat hadden wij ook. In ons vorige huis was 21 net te doen maar hij ging vaak ook makkelijk op 23. Als ik 'm hier op 23 zet wordt het een sauna haha.