Nee, zoals tuc zegt, dit verschilt per huis hoe de temperatuur aan voelt. Bij mij is het goed geisoleerd en met 17 a 18 graden lekker. Als het bij mijn ouders 17 graden is, zit je te rillen van de kou.... Niet goed geisoleerd, tocht enz. Ik werk in de thuiszorg en kom dagelijks bij zo'n 14 adresjes. Overal voelt het weer anders aan. Bij de ene staat de thermostaat op 23 graden en is het lekker. Bij de volgende moet ik me half uitkleden omdat ik anders de tent uit ren van de hitte En TS, heeft het toch warm genoeg met 17 graden? Het zou wat anders zijn als ze de thermosstaat flink opendraaid omdat ze het koud heeft.
TS: Ik zou toch eens een paar maanden je meterstanden nakijken en opschrijven. Met al die bezuinigingen die je doet, kan je echt niet zo'n hoog bedrag hebben. En dat ene extra wasje in de week zorgt echt niet voor dat bedrag hoor. Een wasmachine verbruikt juist helemaal niet veel stroom. De totale kosten van 1 wasbeurt, dus wasmiddel, water, stroom enz zijn totaal maar 1 euro Een nieuwere droger verbruikt zo'n 40 cent per droogbeurt , een oudere tussen de 95 cent en 1,25 euro. Valt allemaal dus wel mee. En zoals je op de 1e pagina leest, doe ik ook aardig zuinig maar lang niet zoveel als jou en mijn maandkosten zijn 80 euro en ik krijg nog terug. Elke dag douche, 2x droger, paar wassen, aquarium met zn stroom en water wat ververst moet worden/tv enz. Oh ja, ik stofzuig elke dag en soms 2x en elke dag of om de dwg met de stoomreiniger erdoor. Veel meer als nij jouw en betaal veel minder. Trek anders eens alle stekkers eruit om te kijken of je ergens een stroomslurper in huis in hebt.alles eruit en alles 1 voor 1 er weer instekene. Ondertussen iemand bij de meterkast laten kijken of de meter bij een bepaald apparaat misschien "op hol" slaat.
jeetje wat knap van je wij wonen op een hoekhuis niet super geisoleerd,maar ik ben helemaal nietbewust 2x per douche,elke dag wasmachine en droger laat deuren open en lampen branden ook geregeld terwijl niet nodig is en de cv staat standaard op 20 wij betalen 150 per maand is hoger dan nodig is krijg liever wat terug en wij zitten bij eon was voor ons nu goedkoopste stap ook elk jaar over
Je doet idd al heel veel! Zou ook even de meterstanden in de gaten houden. Misschien hebben jullie een ongunstig tarief wat betreft jullie gebruik. Dat het tussentijds veranderd is (of juist niet terwijl het wel aangegeven is. Wij hebben namelijk maandenlang het hoogste tarief gehad terwijl we een tariefswijziging allang hadden ingediend. Totdat we gingen dreigen met een advocaat... Toen was het binnen een maandje ook opgelost. (Maar nu weet niet meer of eNederland ook een tarieven-systeem heeft..) Vind het wel superknap dat jullie zoveel op het water bezuinigen. Ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen (meer vanwege het milieu dan om te bezuinigen eigenlijk) maar veel dingen waren niet eens in me opgekomen. En het kan best dat de ene huis makkelijker warm is dan de andere. Bij ons zijn de kamers aan de voorkant altijd ijskoud, ook in de zomer. Vooral de woonkamer omdat die op de begane grond is en daaronder nog een koude kelderkamer is. De kamer boven de woonkamer hebben we bewust onze slaapkamer gemaakt omdat we niet in warme kamer slapen kunnen. Maar het eetgedeelte en keuken die naast de woonkamer zijn ziet altijd de zon. Dus altijd warm en echt nooit de verwarming aan daar. In de zomer is het ook snikheet daar. En de kamer daarboven ook. De keuken is ook altijd warmer dan de woonkamer terwijl daar wel de verwarming aanstaat en in de keuken niet. Dus hierbij mijn pleidooi dat het gewoon wel kan.
Wij hebben geen droger... geen vaatwasser. Afwassen doe ik om de dag... net als douchen... kachel staat bijna nooit aan. . Doe wel een trui aan, savonds zitten we meestal met het 1 lamp aan en kaarsjes . Wasmachine staat ook om de dag aan. Koken doen we elke dag... we hebben dubbel glas.. en wij zijn maar met zn 2en en betalen 179 euro per maand.. schrik ervan nu ik zie hoeveel anderen betalen. Wij betalen echt teveel.
179 euro? Zou ik toch eens gaan checken wat je gas en energie verbruik is. Ik betaal 80 euro en krijg terug..
De lampen inderdaad vervangen door LED lampen. Kosten wel wat meer in de aanschaf maar je verbruikt echt veel minder. Wij zijn overgestapt naar Greenchoice ipv Eneco wat mij al 80,- pm scheelt.
Hoe doe je dat dan met afwassen? Heb je gewoon zo weinig afwas en zet je alles netjes op het aanrecht? En als je het een dag laat staan, moet je dan niet extra veel voorspoelen?
ehhh ik krabbel mezelf even achter me oren, wat doe je er al veel voor ts... pfff ik stofzuig soms 3 x per dag aangezien ik huisdieren heb en het schoon wil hebben... de wasmachine draait hier iedere dag minimaal 1 x en het bad loopt iedere dag vol voor mijn zoontje en mn vriend en ik douchen iedere dag 4 april komt de eind afrekening en ik durf nu bijna niet meer de envelop te openen, wij betalen per maand 220 euro, heb ik het maandtermijn wel zelf al opgeschroeft want eneco had er zelf 170 euro van gemaakt
Stofzuigen is niet eens zozeer om het besparen maar ik kan er i.v.m allergieën gewoon niet zo goed tegen. Al is het wel een mooie bijkomstigheid dat je ermee energie bespaart.
vind wel heel knap hoor dat je er zo mee omgaat, voor mij wel een eye opener want ik lig nu met radio aan, telefon in de oplader 80%, tv aan, en laptop aan ziek op de bank en dan vraag ik me af... ahum waar ben ik mee bezig
Ik heb nog geen reacties gelezen, dat zal ik zo even doen Wij hebben een gezin van 5 en betalen 161 pmd en moesten 26.50 bij betalen. Ik heb onder jou bericht gezegd wat ik wel of niet doe, om te kijken of er veel verschil inzit. Wij hebben de wasdroger en de vaatwasser de deur uitgedaan en dat scheelde ons zo rond de 280 euro per jaar aan stroom/gas en water verbruik. Ook hebben we verder geen lampen aan waar we niet zijn.
Wij hebben nu een maandje een warmtepompdroger i.p.v. condensdroger en zien duidelijk op het elektraverbruik een daling. Gisteren keken we ook eens naar de meter toen de droger draaide. Nou, dat ging 2x zo langzaam als met die oude . De enige energievreter die we nog in huis hebben is onze tv. Maar die vervangen we echt pas als deze stuk gaat voor een LED tv.
Hier is iets niet in orde hoor. Misschien moet je eens laten controleren of je ergens een lek heb zitten. Vrienden van ons hadden dat toevallig ook. Zij konden redelijk eenvoudig een stuk omleggen, zodat niet het hele plafond er uit hoefde. Het zou nog eens gevaarlijk kunnen zijn ook.
Het kan ook bijvoorbeeld vlak buiten de woning een gaslek zijn, was hier een aantal jaar geleden ook in de straat. brrr Het is daarom ook altijd aan te raden je rekening te controleren op overdreven veel gasverbruik.
Wij leven (nu nog met 2 personen) heel relaxed in een prima geïsoleerd rijtjeshuis (70's) van drie woonlagen voor 110 euro per maand (groene stroom en groen gas). Alleen vloerverwarming/isolatie zou waarschijnlijk nog een hoop schelen qua grote dingen. Verder werk ik vanuit huis, dus er is altijd iemand thuis. Mijn werkkamer wordt snel warm, dus op koude dagen knal ik daar even kort de verwarming aan. Daarna kan ie weer uit en kan ik de hele dag vooruit. We hebben een vaatwasser, wasdroger, wasmachine, vriezer en wat oude inbouwapparatuur en koken op gas. Daar zijn we niet overdreven zuinig mee, hoewel ik wel was en afwas opspaar voordat de machine aan gaat en ik ook lang niet alles in de wasdroger mik (maar dat lijkt mij normaal). Wat we verder nog bewust doen: - niet te lang douchen - dingen uit wanneer het uit kan. Dus 's nachts ook de wifi uit bijvoorbeeld en het continu automatisch opnemen van de harddiskrecorder (zodat je tv op pauze kunt zetten) uitgeschakeld. Gebruiken we toch niet en schijnt enorm energie te vreten. Ook gewoon je mobiel uit het stopcontact halen als ie opgeladen is, dat soort kleine dingen die je gewoon aanleert als gewoonte. - lampen als ze kapot gaan zo mogelijk vervangen door LED. Sowieso niet aan in ruimtes waar we niet zijn. - niet te heet wassen. Veel op 30 en 40 graden. - overdag staat de verwarming op 17 of 18 (nu inmiddels gewoon uit, tuin op het zuiden scheelt enorm overdag), 's avonds soms wat warmer (19 ofzo), 's nachts op 16. Ik zit nu in t-shirt, dus blijkbaar is het hier warm genoeg - we hebben ook radiatorfolie achter de radiatoren geplakt, maar dat was meer omdat sommige ruimtes te kleine radiatoren hebben en we ze een beetje wilden helpen. Ik heb niet het gevoel veel meer te doen behalve de 'bloody obvious' dingen, zoals deksel op de pan tijdens het koken enzo. Geen grote dingen. We hebben net jaarafrekening gehad en hebben afgelopen jaar (niet helemaal eerlijk door milde winter) verbruikt: - 2100 kwh elektriciteit - 1000 m3 gas Blijkbaar zijn wij vooral superzuinig met elektriciteit en daar merk je qua comfort dus helemaal niks van. Is puur jezelf dingen aanleren, net als je jas ophangen als je thuiskomt etc.
Koken op gas is duurder lees ik hier regelmatig, maar volgens de consumentenbond is koken op gas juist goedkoper (Energiebespaartips: koken | Consumentenbond). Vraag me af wie er nou gelijk heeft?
Telefoon op het werk opladen . En ik zet regelmatig de droger halfverwege uit (omdat we weggaan of gaan slapen) en dan is het, doordat het warm blijft toch droog.