@TS: ik heb laatst eens ergens gelezen dat water koken met een fluitketel niet goedkoper is dan met een waterkoker. Weet niet meer precies hoe en wat. Misschien eens even googlen.
Op de sites van de consumentenbond staan ook heel veel goede tips om energie te besparen, ook kleine dingen zoals regelmatig je waterkoker ontkalken! Compliment hoe je om gaat met het stroomgebruik, kan menigeen nog wat van leren!
Voor echt grote besparingen moet je het helaas groot aanpakken: megazuinige apparaten (koelkast, wasmachine, ed) en aanpassingen in je huis, zoals betere isolatie. Wij leven qua energie vrij bewust. We hebben zonnepanelen, maar hebben geen gas en zijn daardoor helaas afhankelijk van 1) keramisch koken en 2) stadsverwarming. Met koken zorgen we ervoor dat we met de deksel op de pan koken: we hoeven daardoor maar stand 3 te gebruiken ipv stand 7. En gebruikmaken van de restwarmte. Zonder zonnepanelen gebruikten we 2200 kWh per jaar, terwijl er voor een 4p huishouden 3500 kWh gemiddeld is. Ik heb het idee dat we het dan best goed doen. Voor warmte doen we dit: gordijnen 's avonds dicht, bij warm water willen pakken voor in bijv emmer ook al het koude opvangen, omdat het toch snel genoeg mengt met het warme dat eraan komt, kort douchen en niet elke dag, verwarming niet instellen maar elke dag handmatig naar de omstandigheden van die dag én uiterlijk half 10 weer uit. We zouden graag een zonneboiler willen hebben, maar dat is niet mogelijk icm stadsverwarming.
wij zijn met 4 personen, letten eigenlijk niet echt op wat we doen en we betalen 139 euro per maand. Ben benieuwd als ik zou doen wat jij allemaal doet, hoeveel ik zou kunnen besparen!! er ligt altijd wel een telefoon of laptop of tablet op te laden, tv staat aan vanaf 15.30 tot 23.00, heb wel een led tv vaatwasser draait iedere dag, de was probeer ik zoveel mogelijk in het weekend te doen, maar draai toch nog wel 2 a 3 keer per week een extra was, drogen doe ik met dit weer buiten, maar als de molen vol is gaat ook gewoon de droger aan. als de jongste naar bed gaat , gaat het overlooplicht aan, en gaat uit als ik naar bed ga. verder brandt er buiten een lamp die aangaat als het donker wordt en uitgaat als het licht wordt kachel staat op z,n minst op 19, maar vaker op 21. snacht op 16 Ik kan nog wel wat besparen denk ik
Ik doe niets en krijg altijd terug haha MAAR ik betaal gewoon grotere voorschotten en check elke maand of dat nog klopt, nu ben ik van energie leverancier overgestapt en kan ik niet meer online checken maar goed ik neem aan als ik al jaren terugkrijg met dat bedrag dat ik niet ineens hoef bij te betalen maar moeten we even afwachten haha
Je kan nog controleren op welke temperatuur je koelkast staat. soms kan je dat nog bijstellen en daardoor minder stroom verbruiken
Ik lees toch verschillende meningen over korte was of langere was. Hier druk ik eigenlijk altijd op kort , duurt mijn 30 graden programma 62 minuten en 40 graden programma 68 minuten. Anders het dubbele
Nou volgens mijn wasmachine monteur verbruikt een kort programma technisch gezien meer stroom dan de lange versie. Ik zet m ook altijd op kort want ik heb geen zin om te wachten.
voor sommige mensen is het een soort sport. Het is juist leuk om zo min mogelijk vaste lasten te hebben. Daarnaast is het ook een stukje bewustwording, wat is echt nodig in het leven, wanneer heb je genoeg? Creatief bezig zijn met energie, voedsel, kadootjes, kleding etc geeft voldoening. Het geld dat je overhoudt kun je dan weer investeren in bijv. het aflossen van je hypotheek.
tm 0,7 liter is het goedkoper om een waterkoker te gebruiken en daarna is het goedkoper om een fluitketel te gebruiken, ook onlangs gelezen
Klopt, en daarbij vind ik het meer dan logisch om bewust om te gaan met energie en water. Dus niet eens alleen vanwege het geld. Wij hebben het daarbij op het moment ook niet zo breed, dus dan geef ik liever extra geld uit voor een leuk dagje uit met het gezin ofzo. Zoals ik al een paar keer aangaf zijn bepaalde dingen uit de OP niet eens vanwege het bezuinigen, stofzuigen lukt me gewoon niet goed door allergieën en strijken is nou ook niet echt mijn hobby. En als ik het koud heb, ga ik echt niet in kou zitten hoor maar ik vind 17 graden in dit huis gewoon lekker aangenaam.
Hier verbruik weet ik niet, maar ik kreeg weer 400 terug. Ik ben er ook bewust mee bezig. Betaal nu 100 euro per maand, vorig jaar kwam mijn Gem verbruik uit op 65 euro per maand. Wat ik doe staat hier al, maar ook overdag heb ik nergens de stekker in (magnetron, senseo waterkoker, wii enz er ook uit) tv, staat eigenlijk wel de hele dag aan. We hebben alles op multistekkers en die staan uitgeschakeld. En we hebben dag en nacht(weekend) tarief. Daar maak ik gebruik van. Was en strijk alles in het weekend. Stofzuig elke dag. Koken niet elke dag. Verder zoals iedereen denk ik. Overal led ook tv. Licht van voorraadkast staat op timer die gaat met 30 sec. Uit dus kan ik niet vergeten. Telefoon opladen, elke nacht. Computer staat tegenwoordig uit, lukt toch niet met kleine meid en scheelt best stroom. We letten ook op met douchen, enz. Tips.... Je doet al heel veel, dus ik zou het niet weten
Ik ben in april vorig jaar juist van dubbele naar enkele meter gegaan, omdat het niks scheelde. De meeste stroom verbruikte ik toch overdag. Alleen wassen deed ik in het weekend. Hoog tarief bij een dubbele meter is namelijk ook wat hoger dan een tarief bij enkele meter.
@islah, zit hier bij de huurwoning in, dus er uit halen mag niet zomaar. Maar tot op heden haal ik het er elke maand wel uit. Verbruik meer of evenveel dag of nacht stroom. En voor 65 euro niet te klagen ik moet er wel echt elke keer op letten.