Hoi Allemaal, Hoe en wanneer ga je het beste over op 3 voedingen? Mag dit vanaf de 6 maanden? Onze spruit drinkt nu 4 flessen van 200/250cc. 09:00/10:00 fles 12:00 fles 14:30 fruithap (hele banaan, hele peer of hele appel) 16:00 fles 17:15/30 half potje groenten 18:00 fles De laatste fles drinkt hij niet zo goed meer, is natuurlijk ook niet zo gek want 2 a 2,5 uur daarvoor heeft hij al een fles op en daarna nog half potje groenten (en hij lust wel meer maar we zijn nog smaakjes wennen) Verder kauwt hij al op broodkorstjes, meer voor de fun dan wat anders want je kan er zo heerlijk mee kliederen Papfles krijgt hij af en toe voor de lekker maar niet elke dag. Kan je wanneer hij een bammetje gaat eten een fles weglaten? Ik geloof dat we dat wel met 6 maanden kunnen proberen?
je moet niet te snel een fles gaan weglaten, ze hebben nl nog 800 cc melk nodig op deze leeftijd. vanaf 6 maanden zouden ze overmogen op 3x200 cc. Het CB van ons geeft daarover zo;n mooi schemaatje...ieder kind is natuurlijk anders maar ik vind t altijd een fijne richtlijn. De periode tussen 4-6 maanden is het uitproberen van fruit en groente. Vaak adviseren ze zelfs te wachten tot 6 maanden met het begin van bijvoeding. Vanaf 6 maanden zou je een bord pap kunnen maken met rijstebloem (bord pap is in plaats van 1 fles) en daarnaast nog 2 flessen te geven. Als je overgaat naar 3 flessen, dan moet je wel 100 cc Yoghurt als toetje gaan geven na de warme hap einde van de middag. Een fles weglaten betekend dus ook voldoende alternatief geven. Waarom je kindje de laatste fles wrsch niet zo goed drinkt, is dat jullie dag wel erg laat begint. Waarom pas om 09:00/10:00 u de eerste fles? Zo gaat het er straks ongeveer uit zien: (vanaf 7mnd) 07:00/08:00 1e fles 10:00 fruit 11:30/12:00 boterham met 100 cc melk 15:00 fles 17:00 warme hap met yoghurt toe 19:00 fles de eerste fles die dan kan afvallen is de 15:00 u fles; die vervang je door een soepstengel/fruithapje met wat limonade. tot die tijd is het oefenen en wennen en uitbreiden van hoeveelheden. maar die hapjes kunnen dus nog geen fles vervangen. succes.
Hoi Petra, bedankt voor je reactie! Onze dag begint pas om die tijd omdat hij dan pas wakker word hahaha en dat bevalt ons alledrie helemaal prima dus daar gaan we niks aan veranderen. Hij eet al groente en fruit op advies van kinderarts omdat hij 3 weken terug niet genoeg had aan alleen melk, hij dronk bijna een liter per dag en was nog niet verzadigd. Hij zat en zit nu nog op pepti. Hij heeft geen koemelkallergie volgens de test en we gaan nu tot hij 6 maanden is afbouwen met pepti en opbouwen gewone melk. Maar op gewone melk doet hij het gewoon niet zo best. We hebben nu opnieuw een machtiging gekregen voor pepti tot 6 maanden dus. Verder eet hij prima en met veel smaak. En de fles is sinds we opbouwen naar gewone melk weer een hoop geprut. Het CB heeft ons nog nooit voedingsadvies gegeven en heb sowieso niet zo een hoge pet op van het CB. Dus omdat hij het zelf niet zo best doet op gewone melk willen we proberen op 3 flessen over te stappen.
je zou ook iets kleinere flessen kunnen geven? is dat een idee? ik zou als ik jou was nog geen yoghurt gaan geven,als hij op normale melk niet goed gaat....dan kan yoghurt ook nog wel eens problemen geven. ps. mijn zoon heeft t ook heel lang goed gedaan op de Nutrimagen maar had geen kma, maar eerder een koemelk-intolerantie. maar ik zou toch zeker tot de 6mnd wachten met een fles afbouwen. Je schreef net dat hij niet verzadigd genoeg was en bijna 1 liter dronk? en nu drinkt hij niet goed? kijk uit dat je niet teveel bijvoeding gaat geven waardoor je kindje te weinig melk gaat drinken. In melk zit zoveel goeds...dat krijgen ze nog niet uit een fruithap..
Gewone melk dronk hij slecht Pepti drinkt hij heel goed Gemengd drinkt hij weer slecht Ja het is een beetje lastig allemaal. Met 6 maanden zal hij sowieso over zijn op gewone melk want we krijgen niet langer meer eenmachtiging dan dat. Voor 6 maanden wil ik sowieso niet over op 3 flessen in mijn eerste bericht vraag ik ook of dat vanaf de 6 maanden kan We gaan eerst terug over op de gewone melk en dan wil ik er graag een fles af. Mits dat voor hem werkt. Maar ik vind het fijn van te voren al een beetje gekeken te hebben hoe ik dat wil. We gaan dit maandje nog gewoon 4 flessen geven met een fruithapje en savonds een groentehapje. Hij 'moet' trouwens geen 800cc drinken dat is een gemiddelde je hebt kindjes die drinken een liter en kindjes die drinken maar 500cc .
Ik vind 3 flessen wel een beetje weinig voor 6 maanden.. Hier was dat met 7,5 bijna 8 maanden.. En misschien moet je die laatste fles wat later gven ipv een half uurtje na de groente en pas 2 uur na de vorige fles.. Is niet zo gek dat ie m niet opdrinkt zo En met deze leeftijd vervangt bijvoeding nog geen fles, kijk dus uit dt je niet teveel geeft en nog slechter melk gaat drinken! Dit tot minimaal 6 maanden
@sam hij wil op dat moment drinken alleen valt hij halverwege in slaap. Maar ik vroeg om tips om over te stappen.. Dus als iemand die heeft hoor ik het graag..
'Normaal' is het ongeveer zo... 8.00 pap 9.30 fruit 12.00/12.30 brood en fles 14.30 koekje, fruit oid met drinken 17.00 avondeten en toetje 19.00 fles en naar bed Alleen de tijden moet je dan zelf uitzoeken aangezien je maar van 9-10 tot 6 uur savonds heb
Thnx Sam! Heb vandaag ook zo een schema in zn CB boek gevonden. Daar beginnen met 7 maanden met 3 flessen. Dus wie weet stellen we het een maandje uit. En qua tijdens sjah, dan eet hij in de ochtend geen tussendoortje en smiddags geen koekje maar 2 stuks fruit. Een koekje is niet echt nodig in mijn ogen en wie weet veranderd zijn slaapritme wel weer
mijn dochter is uit haarzelf met 6 maand op 3 flessen gaan zitten doordat ze ook heel veel in de flessen liet staan. broodkorst zou ik sowieso mee wachten tot de 6 maand, straks zit je met allergie. dat je met 4 maand met introducren van groente en fruit bent begonnen is heel goed, dit wordt ook aangepast in de standaard ipv de 6 maand. wel krijgt mijn dochter Neocate wat nog verknipter is dan Pepit ons schema is nu: 8.00-8.30: 240/8 waar ze 60 van laat staan 9.30 150/200 gram fruit slapen 13 uur 240/8 die opgaat of waar ze 10cc laat staan slapen 15.30 thee met liga of restant fruithap als ze daar sochtends wat van overgehouden heeft 17.30 uur 200 gram warm eten (groente, aardappel/rijst, vlees) 19.30 240/8 waar ze meestal ook 60 van laat staan. wij moeten maandag weer naar de kinderarts en denken ook dat we dan Pepti gaan proberen
Ik snap het niet want volgens mij moeten baby's tot de 8 maanden 700-800ml melk nog drinken. Ik dacht dat je pas naar 3 flessen gaat vanaf de 8 maanden. Naar de 600ml melk dus. Nou krijgt onze zoon geen grote flessen weg dus krijgt er 4 van 180/6 aangeboden. Straks over een maandje gaan we dan naar 3 van 180/6.
CB adviseert hier in de regio om met 6 maand naar 3 flessen te gaan. Ik heb beneden een schema van de dietiste liggen, zal straks wel eens even kijken
IS wellicht ook baby afhankelijk?? Daan zat al heel snel op 4 flessen omdat hij hele lange nachten maakt. Maar genoeg baby's van zijnleeftijd dronken er nog 5 tot pas zeg maar. Ik vind trouwens wel dat ze in het CB boek erg snel gaan. met 6 maanden gaan ze oefen hapjes geven en met 7 maanden 3 flessen en maaltijden. En ze gaan waarschijnlijk weer terug naar vanaf 4 maanden wanneer het kan hapjes aanbieden om allergieen juist tegen te gaan. Blijkt hoe langer je wacht hoe meer kans er op.