Hallo, Hoe bereken je wanneer je ongeveer bevrucht bent geraakt? Ik weet de eerste dag van mijn menstruatie niet. Op de echo stond dat ik nu 20 weken zwanger ben. Reken je dan 20 weken terug vanaf vandaag? Groetjes,
Goedenavond, Je moet ongeveer 18 weken terug tellen, want de eerste 2 weken van de zwangerschap krijg je als ware cadeau. De bevruchting vindt meestal plaats 2 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Maar we beginnen te tellen vanaf de eerste dag van de menstruatie, omdat we nooit zeker weten wanneer de eisprong en de bevruchtiging heeft plaatsgevonden. Wel moet ik nog opmerken dat na 14 weken elk kindje een eigen groeicurve heeft. Het kan zijn dat jouw kindje een weekje voor of achter loopt in groei. Dan verandert natuurlijk ook het tijdstip dat de bevruchting plaats heeft gevonden en kan het zijn dat je niet 18 weken moet terug tellen, maar bijvoorbeeld 17 weken of 19 weken. Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt. Anders hoor ik het graag! Groetjes Monique
Hallo, Een vriendin van me is 34 weken zwanger en 2 dagen. Is ze dan volgends de berekening tussen 28 oktober en 17 november bevrucht? En hoelang duurt de bevruchting eigenlijk vanaf dat je sex hebt totdat je bevrucht bent? groetjes
Goedemiddag, Vandaag is jouw vriendin 34 weken en 3 dagen zwanger. Dan verwacht je dat de bevruchting heeft plaatsgevonden rond 7 november. Zaadcellen kunnen ongeveer 72 uur overleven en een eitje 24 uur. Dus als je geslachtsgemeenschap binnen 3 dagen voor de eisprong of 1 dag na de eisprong hebt, kan het eitje bevrucht raken. Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden en anders hoor ik het graag! Groetjes Monique