Hello dames.. Een vraagje omtrent de termijnecho Hoe betrouwbaar is deze eigenlijk? Geeft deze echo daadwerkelijk de dag van de bevruchting aan? Ik was bij de termijnecho 10.1 weken en dag zwanger toen ik het terug rekende kwam ik op een dag uit waar ik helemaal geen sex heb gehad maar wel ben bevrucht bleek dus uit mijn termijnecho. Heb wel 2 dagen daarvoor geslachtsgemeenschap gehad met me partner zou dat dan kunnen? Niet dat het zo boeiend is ben nu alweer ver maar het zijn toch dingen waar ik aan denk van hè Hoe zit dat nou
Hoi, Nee, de termijnecho is en blijft een indicatie. De termijn wordt vastgesteld op basis van de grootte van je kindje rond de 10-12 weken. Dit doen ze dan pas, omdat je kindje rond die termijn "compleet" is. Maar de exacte verwekkingsdatum kan op basis van een echo nooit bepaald worden. Ik weet wél precies de datum waarop ik bevrucht ben (IUI met Pregnyl), maar bij de termijnecho werd ik 3 dagen naar voren gezet. Dat kan dus eigenlijk helemaal niet. Toch hielden ze dat aan...
En dat ook, ja Het zaad blijft uren tot dagen leven in jouw lichaam, dus als je een dag na de daad een eisprong hebt word je dan pas bevrucht.
Termijn echo is inderdaad niet zo betrouwbaar. Ik heb 2 termijnecho's gehad en 2 keer werd ik terug gezet. Nu bij 29 weken hebben we en pretecho gehad en toen is de kleine weer opgemeten en daarbij zou ik een week langer zwanger zijn. Dus 3 keer is het gewijzigd. Het is dus een indicatie.
Juist de eerste termijnecho rond 10w is extreem betrouwbaar. Er zijn zoveel kindjes opgemeten om tot die standaard te komen. Waarom? Omdat het eerste trimester alle kindjes even hard groeien. Een kindje vam 10+1 is dus altijd even groot. Na het eerste trimester ontstaan groeiverschillen en wordt het steeds minder betrouwbaar. Qua nevruchting dat weet je natuurlijk nooit. Die vindt binnen een dag na je eisprong plaats en de innesteling tussen dag 7 en dag 10.. Het heeft dus niets met wanneer se ks te maken
sperma kan tot 5 dagen leven dus het moment waarop je seks hebt, kun je 5 dagen na dato nog wel bevrucht raken....
Juist deze vraag was voor ons ook zo belangrijk aangezien onze kleine een forse groeiachterstand ontwikkelde. Ook ik werd teruggezet terwijl ik 100% zeker wist wanneer mijn eisprong was geweest. Onze gynaecoloog/perinatoloog vertelde dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat de termijnecho helemaal niet zo betrouwbaar is dan ze altijd dachten. Mogelijk is de groeiachterstand toen al begonnen (in ons geval). Wil hiermee niet insinueren dat bij iedere vrouw waarbij ze teruggezet wordt een kindje krijgt met een groeiachterstand. Er zijn zoveel factoren omtrent een bevruchting/innesteling die invloed hebben op de uitgerekende datum.
Dat is niet waar. Er zit weinig verschil in, maar ze groeien niet allemaal even hard en ze zijn dus ook lang niet altijd precies even groot. Wij weten door onze behandelingen de exacte dag van de bevruchting (met hooguit één dag daarnaast) en hebben elke week één of meerdere echo's gehad. Als wat jij zegt zou kloppen, zou niet te verklaren zijn waarom ons meisje eerst een dag groter was dan ze zou moeten zijn met die termijn, dan weer 3 dagen kleiner dan ze zou moeten zijn, dan precies de gemiddelde grootte en dan weer 4 dagen groter. Soms liep ze voor, om 3 dagen later juist weer achter te lopen. Een termijnecho geeft dus ook nooit exact aan wanneer de dag van bevruchting is geweest. Wel ongeveer, maar zekerheid over de exacte datum heb je, als je het zelf niet hebt berekend op wat voor manier dan ook, nooit
Wij zijn zwanger met icsi, dus de laboranten weten precies wanneer mijn eitjes bevrucht zijn (ze waren er zelf bij namelijk ). En toch, op de echo's -en ik heb er 4 stuks gehad voor de 12 weken- ligt het kindje steeds een paar dagen tot zelfs bijna een week voor op schema. Het is dus wel ongeveer betrouwbaar, maar het blijft een indicatie.
Hm dat is ook apart en trouwens met mijn 20 weken echo heeft de VK de baby opgemeten en kwam op die dag ook uit op de precieze weken en dagen dat ik zwanger was. Toen ik naar de vk van de pretecho ging heeft ze er juist paar dagen gedaan ik zou dan 23 weken zijn ipv 22.4 weken toen ik dat weer ging terug tellen kwam dat op een dag uit waarop ik helemaal geen sex heb gehad ook de dagen daarvoor niet :s
Ja maar je bent natuurlijk niet perse op bevrucht op de dag dat je sex hebt gehad he? Het blijft altijd een indicatie die termijn echo. Het is nooit precies. Alleen groeien baby's tot die tijd ongeveer gelijk. Vandaar dat het rond die termijn het meest nauwkeurig is. En daarna: tja: onze baby was vorige week toen ik 29 weken was zo gegroeid: buik en hoofdje rond 30+2, benen en armen rond 28. En elke week zat daar nog verschil in ook. Kindjes groeien nu eenmaal anders dus een exacte wetenschap zal t niet worden. Behalve idd in de mmm.