Hoe bevalling bewuster meemaken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door suzies, 11 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Als ik terug denk aan mij vorige bevalling dan zijn er toch een paar punten die ik deze keer anders zou willen zien. Ik heb vooraf geen cursus oid gedaan. En vraag me af of ik misschien nu nog een kan doen waar ik wat mee kan. Soms denk ik aan hypnobirthing maar kom er niet echt achter of het dat nou juist is.


    Ik zou namelijk graag mijn bevalling bewuster willen meemaken. Mijn vorige bevalling was in het ziekenhuis. Niet zo’n fijne verloskundige helaas. Ik was helemaal in mijn eigen bubbel en moeilijk contact mee te krijgen. Wat heel goed werkte voor het opvangen van de weeën.

    Maar daardoor veel niet meegekregen. En geen foto’s.


    De planning voor nu is een (bad)thuisbevalling met fijne verloskundige. Heeft er iemand tips hoe ik mijn komende bevalling bewuster mee kan maken?


    Ik kom zelf niet verder dan echt tegen mij zeggen tijdens de bevalling dat dit mijn bevalling is. Evt kijken met spiegel of voelen als het hoofdje staat.
     
  2. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik denk dat het juist goed is om het niet zo bewust mee te maken. Daardoor is het juist vol te houden. Misschien vragen of er iemand foto's kan maken?
    Kun je aangeven wat je precies gemist hebt of mist in je herinneringen?
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dit denk ik ook. Is een geboortefotograaf een optie?
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    De bubbel is een reactie van je lichaam ook. Alleen maar goed :) heb je nodig namelijk. Zorg voor foto's en filmpjes als je dat wil
     
  5. Hippie89

    Hippie89 Actief lid

    15 okt 2016
    392
    514
    93
    Vrouw
    Ik kan een geboortefotograaf ook alleen maar van harte aanbevelen! Was het geld echt waard voor ons ☺️
     
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    dit wou ik je ook aanraden.
    Zelf geen ervaring mee maar als ik die foto’s voorbij ziet komen , wauw!
     
  7. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik kan een geboortefotograaf echt een aanrader! Heeft mij ook de bevalling zo veel bewuster doen meemaken. Binnenkort voor de tweede keer weer een geboortefotograaf erbij, zo ontzettend waardevol!
     
  8. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Bedankt voor de tips. De foto’s. Die had ik beter even kunnen noemen dat ik dat al geregeld had deze keer. Als er al een extra persoon bij mag wordt het mijn zusje die foto’s maakt en evt mijn zoon kan opvangen als dat nodig is.:)
     
    YellowEyes en Muisje2016 vinden dit leuk.
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.106
    113
    Herkenbaar je wens! Dat had ik ook na mijn eerste bevalling, toen had ik amper door wat er gebeurde en dat wilde ik bij de tweede graag anders.

    Ik heb toen ook een geboortefotografe geregeld en zó blij met die keuze!! De foto's terugkijken hielp enorm om het verhaal in mijn hoofd compleet te maken.

    Wat ik ook heb gedaan was tegen mijn vk (en collega) zeggen dat ze me eraan zou herinneringen dat ik met mijn handen mee wilde voelen als het hoofdje geboren werd. Dat kwam bij de eerste niet bij me op terwijl ik dat achteraf jammer vond. Ik had het de tweede keer ook in mijn bevalplan gezet, dat ik mee wilde voelen en in principe zelf mijn zoon wilde aanpakken. En dat is ook gelukt. Ik zat in een bevalbad en voelde zelf mee, voelde zijn hoofd steeds iets verder komen. Op dat moment vond ik het enorm heftig (poeh die druk!) maar achteraf is het een van de mooiste herinneringen aan die bevalling. En dus ook zelf aangepakt, dat was ook prachtig.

    Ik zag dat jij ook in bad wil bevallen, dan is het heel makkelijk om zelf je kindje aan te pakken. Ik wens je net zo'n bevalling toe als mijn tweede, dat was zo'n groot verschil met de eerste!
     
  10. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Bij de eerste, omdat het zo lang duurde, van begin tot eind alles meegekregen. Ingeleid in het ziekenhuis en wel 3 verschillende vk's gezien tijdens het proces. Ik vond het op zich een fijne bevalling.

    Bij de tweede 4,5 uur lang in een bubbel gezeten in een weeënstorm. Had ik die bubbel niet gehad, dat had ik het een stuk moeilijker gehad denk ik. Ook dit was een fijne bevalling.

    Beide keren een fijne cursus/zwangerschapsgym gevolgd.
     
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    - Beval-wensen-plan maken, met alle wensen die de vorige keer niet uitkwamen, dan hoef je daar tijdens de bevalling geen zorgen meer om te maken.
    - Cursus doen, zo kom je al vóór de bevalling in verbinding met je lijf en je kindje. Zw.yoga lijkt me daarvoor wel geschikt, maar heb ik zelf niet gedaan.
     
  12. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    De eerste keer kreeg ik ook niet alles mee. Ik vond het overweldigend en kon niet alles volgen wat er gebeurde. Voor mijn gevoel werd er door de verloskundige en verpleegkundige van alles met mijn lichaam gedaan, waar ik totaal geen invloed op had.
    Bij de tweede heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik wilde dat ze zouden zeggen wat ze deden en waarom.
    Door omstandigheden kon ik uiteindelijk niet in bad bevallen (wilde ik graag) en liep het allemaal totaal anders dan gepland, maar ondanks alles heb ik de bevalling bewust meegemaakt en kijk ik er positief op terug, terwijl er behoorlijk wat mis ging.
    Dus misschien is dat ook nog een tip.

    En ik heb beide keren de zwangerschapsyoga gedaan. Heel fijn!
     

Deel Deze Pagina