net aangenomen en 4 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Zonnebeertje, 29 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Ik ben net aangenomen voor een andere baan. Ik ben nu 4 weken zwanger, en heb 2 maanden opzegtermijn. Als ik daar begin ben ik dus al 12 weken, dan heb je natuurlijk nog proeftijd.
    Wat is verstandig? Ben bang dat ik tegen de tijd dat ik begin al wel een (klein) buikje heb.
    Ik heb dit bij mijn vorige zw'schap ook meegemaakt, begon toen ik 11 weken was, heb het toen met een week of 16 verteld en er werd prima gereageerd.
    Ik denk dat ik het wel vertel voor het einde van mijn proeftijd, en vertel daar dan wel bij dat ik pas later wist dat ik zwanger ben. Er zijn in mijn werk moelijk mensen te vinden, maar ja, als ze me niet willen houden heb ik een probleem. Moeilijk, moeilijk!

2. schatje1

schatje1 Niet meer actief

het is altijd moeilijk om te vertellen..
    ik heb een vaste baan en vond het nog moeilijk om te vertellen :)
    ik denk dat ik het niet voor me zou kunnen houden als ik in jou situatie zou zitten maar je moet doen wat jij denkt dat het beste is

groetjes

3. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ik zou het vertellen en als je je echt nodig hebben en willen houden dan gaan ze er denk ik niet moeilijk over doen....heel veel suc6 met je beslissing en ik hoop dat ze het goed opvatten

4. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    dank je wel
    Denk dat ik het wel vertel voor het iende van de proeftijd, maar niet de eerste week

5. Niet meer actief

Volgens mij heb je het allemaal goed bedacht. Ik zou het ook vertellen voor het einde van mijn proeftijd, bijvoorbeeld 2 weken van te voren.
    Succes

6. winnietje

winnietje Niet meer actief

Ik begin ook 10 maart met een nieuwe baan en wij zijn ook bezig om zwanger te wordenMocht het deze maand raak dan zit ik ook nog in mijn proeftijd.Als je een goede werknemer bent zal een goed bedrijf daar niet zo moeilijk over doen.En als ze daarom wegsturen zou ik daar niet eens meer willen werken!Er is werk genoeg.Zelf werk in de gehandicaptenzorg en krijg eerst een jaarcontract, ik zie wel waar het schip strand

7. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Hoi,

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb precies het zelfde meegemaakt.
    Ik vertelde voor het einde van mijn proeftijd dat ik zwanger was.
    De volgenda dag kreeg ik te horen dat ik niet meer terug hoefde te komen. :(

Nu zit ik nog steeds zonder werk.

Denk aan jezelf en aan je kindje meid!
    Als ik jou was zou ik heb pas na je proeftijd vertellen.

Heel veel succes met je nieuwe baan! :)

8. Niet meer actief

Getver wat een rot werkgever! Mag ik vragen waar dat was? Tja, een gewaarschuwd mens telt voor twee!

9. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ja daarom twijfel ik ook, een bedrijf denkt toch vaak aan zichzelf. Maar ja, het is wel eerlijk als ik het voor die tijd vertel. Moet er dus voor zorgen dat ze zien dat ik het waard ben om te laten blijven, dan zullen ze mijn eerlijkheid ook wel waarderen

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Maxje,

Moeilijk altijd zo een beslissing wanneer je het het beste kunt vertellen maar "eerlijkheid duurt het langst". En bedrijven calculeren ook heus wel in dat WIJ vrouwen zwanger kunnen worden :)

succes in ieder geval

gr vruchtje

11. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Ik was tandartsassitente in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Enja echt een rot werkgever. Ik moest rontgenfoto's maken zonder bescherming :confused: daarom had ik eerder verteld dat ik zwanger was.
    Ik wilde liever wachten tot na m'n proeftijd.

Ik had ook een onderwerp hier aangemaakt.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=77019

12. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hoi Maxje,

Best wel lastig. Zo heb ik dat pas ook meegemaakt bij een nieuwe baan waar ik mocht gaan proefdraaien (meelopen, niet proeftijd dus). Ik zou zeggen volg hier je eigen gevoel in. Ik heb dat ook gedaan en het pakte voor mij goed uit.

13. Niet meer actief

Mmmm... @Toetie.. ik kan met uit je topic herinneren dat bij jou het verhaal iets genuanceerder lag. Maar goed, het is gewoon een erg vervelende situatie die je niemand gunt!

Succes

14. annrieke

annrieke Actief lid

12 mei 2007
    141
    0
    0
    Didam
    Ik was net aangenomen en had geloof ik twee dagen gewerkt toen ik positief testte. Dat was ook wat.
    Zul je altijd zien he.
    Ik heb bewust gewacht met vertellen tot de eerste echo, omdat ik zeker wilde weten of alles goed was.
    En zo heb ik het ook aan mijn werkgever uitgelegt, en die reageerde heel erg leuk.(kon dat goed begrijpen)
    Je moet doen wat je eigen gevoel je ingeeft, maar bedenk wel dat je nog maar pril zwanger bent. En je bent niet verplicht om het zo vroeg al te melden!

Succes met je beslissing.

Groetjes Annrieke

15. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Maxje, als ik jou was zou ik een beetje aankijken hoe de sfeer is op je nieuwe baan. Hoe reageren ze als er iemand ziek is? Zijn ze erg aardig, informeel of heel zakelijk? Ik zou op je intuïtie afgaan en dan beslissen of je het voor of na je proeftijd verteld.

Ik voel zelf ook wel meer voor eerlijk zijn, maar in de zakenwereld kun je misschien beter eieren voor je geld kiezen. Als je het verteld na je proeftijd en ze reageren verontwaardigd dat je het dan pas verteld loop je wel weer de kans dat er een rotsfeer komt. Jeetje wat een moeilijke beslissing eigenlijk... Als je het eerlijk verteld voor de proeftijd om is hou je natuurlijk wel weer de eer aan jezelf en kunnen ze je niks verwijten.

Nou, je hebt misschien niks aan mijn reactie, maar ik wens je iig veel succes.

16. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hmmm...wanneer ben je echt verplicht om je werkgever in te lichten over je zwangerschap?
    Bij hoeveel maanden was dat nou ook alweer?

Ik zou het persoonlijk niet na mijn proeftijd vertellen.. Dan lijkt het net alsof je hen een loer probeert te draaien (zo kan het op je werkgever overkomen..)
    Maar tijdens je proeftijd.... ppfffff ook moeilijk hoor! De kans dat ze iemand anders in dienst nemen bestaat dan ook :(

Als ik jou was zou ik je rechten hierin even opzoeken...

Ik zit in de welzijnssector en bij mijn vorige werkgever was het volgens mij zo dat je 3 maanden voor de bevalling je werkgever moest inlichten (dit las ik in de werkmap die ik toen van mijn werkgever kreeg) Dus als dit bij jou ook zo
    is dan hoef je het nu niet eens te vertellen!

17. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Als je wordt ontslagen in je proeftijd heb je dan recht op een uitkering totdat je wat nieuws hebt gevonden? Dat ga ik even uitzoeken.

18. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    o ja, dat weet ik niet, is misschien wel handig om te weten

19. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Heb ik recht op een uitkering als ik tijdens mijn proeftijd ontslagen word?

Of u na uw ontslag tijdens de proeftijd recht hebt op een WW-uitkering, hangt af van de reden van het ontslag.

* Bent u ontslagen omdat u niet geschikt was voor het werk, dan krijgt u waarschijnlijk wel een WW-uitkering als u wel uw best hebt gedaan. Maar hebt u er met de pet naar gegooid en laat uw werkgever dat ook aan het UWV weten, dan is de kans aanwezig dat uw WW-uitkering wordt geweigerd.
    * Bent u ontslagen omdat u zich ernstig misdragen hebt (u hebt bijvoorbeeld iets van de werkplek gestolen), dan hebt u zelf schuld aan uw ontslag en wordt uw WW-uitkering waarschijnlijk geweigerd.

Krijgt u geen WW-uitkering, dan komt u misschien wel in aanmerking voor een bijstandsuitkering van de gemeente.

dit vond ik op de website van kennisrin recht en regel

ik hoef mij dus geen zorgen te maken (ben 14 weken zwanger als ik bij mijn niewe werkgever ga beginnen en heb 2 maanden proeftijd)

20. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Heb je je oude baan al opgezegd? Anders zou ik eerst je nieuwe werkgever informeren. Als ze dan lullig doen dan blijf je waar je zit (als je dat wilt... anders is het een non-advies..)

Succes!

Deel Deze Pagina