Bij wie 1e x bv ramp maar 2e toch goed? Keizersnede

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door piccolina, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik had 3wk bv gegeven met 50/50 fles
    Negapunten wat ik had:
    - keizersnede
    - geen melk genoeg ook bleef ik suf kolven elk 2.5uur
    - eerste 4 dagen fingerfood geven gevol ze viel meer dan 10% af
    - emorme pijn zo dat ik gil van pijn tijdens bv. Ik zat janken als ik haar hoorde huilen voor eten. Kreeg kromme tenen van
    - niet fijn gevoel borsten, kon niet normaal slapen etc want normaal draag ik geen bv nacht/thuis.
    - huilbaby ik had geen tijd kolven meer
    - enorm hongerige baby en reflux dus moest alsnog kolven altijd

Mijn kraamtijd was een hell, er kwam verlossing in flesje. Ik kon pas genieten van haar.
    Ik kan geen enige positieve punt bedenken van bv in mijn geval helaas.

Nu krijg ik tweede en ik had stellig besloten niet aan bv beginnen.
    Ik krijg alweer keizersnede en hier nog peuter bij die nooit doorslaap en vraagt ook aandacht.
    Ik heb voor 99% besloten niet eens proberen.
    Maat ik ben dus gewoon benieuwd naar hoe ging dat met 2e als je zo nate ervaring heb met 1e?

Btw ik kreeg gentle secio 1e keer dus ze lag gelijk op borst etc maar ik had gewoon echt niets.

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Misschien niet helemaal vergelijkbaar, want geen kzs en ook duidelijke redenen voor mislukken de eerste keer, maar:

Bij dochter bv niet gelukt, wel 4.5mnd gekolfd, maar altijd aangevuld met kv.
    Redenen voor mislukken waren onder meer zeer zieke baby (te zwak om te drinken, couveuse, NICU andere stad) en zeer zieke mama (PE, eclampsie, fluxus 5.5l). Zelf pas na 2.5dag begonnen met kolven. En dochter de eerste dagen niet gezien, ivm zij op NICU en ik op IC. Dus ik had nooit genoeg, ondanks veeeeel kolven, lk consult, oxytocine neusspray, domperidon, enz. En zij leerde drinken uit een fles voor ze aan de borst kon, dus pakte dat nooit meer op...

Maaarrrr, bij zoon wel bv gelukt! Ondanks weer PE verder alles minder drama. En voed hem nu al bijna half jaar! Eerste week wel bijvoeding, tepelkloven, etc. Maar alleen de eerste week. Ook zeer hongerige baby trouwens, en reflux plus veel huilen. Maar nu gaat alles super met hem :).

3. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Ik heb bij beide geen keizersnede gehad maar bij de 2e was bv een ramp.
    Heel veel overproductie en wekenlang kloven gehad, na 4 weken ben ik ermee gestopt want genieten deed ik inmiddels niet meer....

Juist bij mijn 2e was dit een reden om er helemaal voor te gaan, ik wilde persé bv geven en het is gelukkig gelukt.
    Maar 2 week last gehad van kloven, overproductie was er weer maar gelukkig betere begeleiding hierin van de kraamverzorgster.
    Inmiddels is ze 1 jaar, en we vinden het beide genoeg :)
    Trots ben ik zeker!!

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Knap van jullie!
    Ik had 2 lactatiekundige die beide zeiden dat ik per direct moet stoppen met bv (ik heb blijkbaar te overgevoellige tepels want mrt tepelhoedje deed het net zoveel hellse pijn als zonder). en enkel kolven. Kolven ging wel maar ik had gewoon geen tijd voor met huilbaby die 9-23 alleen huilde...
    Ik vind flesje zelf ideaal, heb hete water kraan dus het is binnen 5sec klaar.. 1verd. huis waardoor ik niet hoef trappen lopen snachts.
    Tot nu toe zie ik alleen positieve in flesje ik vond het zo gemakkelijk.

Ik heb besloten zoiezo flesje geven maar is fijn te lezen dat het lukt toch wel bij sommige!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn beste vriendin had bij oudste spoedsectio. BV compleet mislukt en ze was overtuigd flesvoedster. Roodharig, gevoelige huid, supergevoelige tepels
    Toen kwam tweede, en ze 'probeerde' het nog een keer. Gevolg: ze gaf daarna in totaal nog 6 jaar bv aan twee kinderen, werkte 20 jaar als vrijwilliger bij bv-organisatie. Heeft mij geholpen bij bv geven (zonder haar hulp was het me nooit gelukt). Verschil was dat 2e in een land geboren werd waar iedereen er van uitgaat dat je bv geeft. En daardoor kreeg ze ook echt goede hulp en informatie.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    #6 Ster27, 12 jul 2015
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
    Ik heb geen ervaring met een keizersnede, maar bij mijn oudste heb ik slechts 2 weken bv gegeven. Mijn zoontje had veel lastvan reflux, de bv kwam moeizaam op gang, ik zat zelf aan een dubbele antibioticakuur en het voeden deed veel pijn. Ik trok het niet meer en had het gevoel dat die antibioticakuur toch ook niet goed kon zijn voor mijn kindje. Hij bleef steken op gewicht, kwam niet aan en we moesten van de kinderarts gekolfde melk gaan geven. Het kolven, voeden, huilen door de reflux, het zware herstel, ik trok het niet meer en besloot om te stoppen met de bv.

Bij mijn tweede wilde ik het toch wel graag weer proberen. In het begin kwam het weer moeilijk op gang, na een week begon het een beetje te lopen, maar ik ging door de grond van de pijn. Ik heb contact gezocht met een lactatiekundige. Ondanks dat het net leek alsof mijn jongste goed hapte, was dit niet het geval. Na wat hulp ging het een stuk beter en uiteindelijk heb ik 1,5 jaar bv gegeven.

Overigens vond ik, toen de bv eenmaal goed liep, dit zoveel makkelijker dan een flesje. Met onze oudste moesten we altijd opletten of we wel voldoende voedingen, flesjes, etc bij ons hadden als we een keer weg gingen. Als hij honger kreeg moesten we dan eerst op zoek naar warm water (thermosflessen vond ik maar niets), dan flesje maken. Oh, en het afwassen van die flessen (wij hadden dr brownsflessen ivm reflux), wat een verschrikkelijk werk vond ik dat. Met bv was dat veel makkelijker. Mijn zoon had trek? Dan ging ik even ergens rustig zitten, hydrofiele doek over mijn schouder en over mijn borst en voeden maar. Echt ideaal.

7. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Hier ook twee keer keizersnee. Eerste keer bv was een ramp, kwam inderdaad niet op gang ondanks veelvuldig aanleggen (zoon hapte aan maar liet snel los omdat er niets kwam) en kolven. Na een aantal dagen overgestapt op flesvoeding nadat zoon uraten in de urine kreeg en op de kritische grens van 10% gewichtsverlies zat.

Tweede zoon is prematuur geboren met dus ook een keizersnee. Niet gelijk aangelegd (lag op de IC, was doodziek door PE/HELLP). 4 dagen na de bevalling spontaan stuwing. Toen pas gestart met kolven. Er kwam gelijk melk! Toen wel even er hard aan getrokken om mijn productie omhoog te krijgen door 8-9x per dag te kolven en af en toe clusterkolven maar het lukte! Ik had op een gegeven moment 800-900cc borstvoeding per etmaal. Helaas was het niet haalbaar om de tweede volledig aan de borst te krijgen maar toch heeft hij wel een paar keer gedronken. Wat een fantastische ervaring was dat! Ben heel dankbaar dat ik dat heb mogen ervaren! Dus ja het kan! Ik had alles tegen: een keizersnee, prematuur bevallen, zelf hartstikke ziek en 4 dagen na de bevalling pas gestart. Dankbaar!

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    1e dochter spoedkeizersnee: 6 weken bv
    2e dochter keizersnee (niet gepland) 5,5 mnd bv
    3e dochter, geplande keizersnee: bijna 1 jaar en nog steeds voedend.

Verschil: bij nummer 1 slechte begeleiding, bij nr 2 en 3 super begeleiding gehad en een partner die me steunde.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

1e keer BV na geplande keizersnee. Heb de eerste week enorme pijn gehad bij het voeden. Ging op den duur krampachtig zitten te voeden, vreselijke pijn. Wat bleek? Aiden had een te kort tongriempje. Nadat die gekliefd was bij 1 week oud werd het geven van de BV een stuk prettiger. Heb hem 8 maanden gevoed.

Wat ik er maar mee wil zeggen dat het geven van BV geen enorme pijn dient te doen. Zou dan even kijken naar een achterliggende oorzaak, desnoods met behulp van een lactatiekundige.

Finley is geboren na een spoedkeizersnee. BV ging meteen supergoed. Heb hem 10 maanden gevoed.

10. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hier geen ks, maar wel de ervaring dat elke baby zo verschillend is.
    Mijn oudste kon gewoon niet aan de borst drinken, het bleek spruw, maar door een niet zo snuggere lactatiekundige wist ik dat niet..
    Mijn jongste geef ik nu bijna probleemloos 10 maanden bv. Compleet ander kind aan de borst.
    Ik zou me goed voorbereiden mocht je bv willen gaan geven.

Deel Deze Pagina