Hoe bieden jullie fruit aan?

Discussie in 'Voeding' gestart door KooikerMila, 9 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KooikerMila

14 dec 2022
    41
    32
    18
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik loop een beetje vast met fruit aanbieden aan mijn zoontje van bijna 13 maanden... Fruithapjes natuurlijk geen probleem maar wil graag meer fruit in stukjes gaan aanbieden.. Banaan lukt al prima maar hoe bieden jullie fruit aan en welk fruit geven jullie dan? Ik vind het denk ik ook gewoon een beetje spannend

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier met 6 maanden gepureerd/geprakt en vanaf 8/9 maanden als ze ook brood gaan eten steeds wat meer in stukjes.
    Hier at ze met 13 maanden eigenlijk bijna alles, alleen appel nog niet zo.
    Peer in repen, druiven in 4en, mandarijn partjes door de helft, aardbeien door de helft of in 4en, banaan net zo of gewoon afhappen, kiwi ook in hapklare stukjes.
    De jongste eet nog steeds met smaak een zakje knijpfruit of fruit uit een potje maar dat is echt een extraatje of als al m'n fruit op is bijv. Ze eet elke dag gewoon 1-2 stuks fruit in stukken.
    Is er een reden dat je het spannend vind? Hoe doe je het met brood en avondeten? Gewoon met zachte dingen beginnen, als banaan goed gaat kan je best uitbreiden naar peer, kiwi en aardbei bijv.

Minimensje83 vindt dit leuk.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Vanaf 6 maanden kan je beginnen met stukken fruit aanbieden, dus wat dat betreft is het geen enkel probleem
    Hier dus ook met 6 maanden begonnen, ik heb eigenlijk nooit echt gepureerd.
    Misschien wat geprakt. Maar al snel dus stukken fruit en groenten.
    Gewoon in stukken snijden en baby zelf laten ontdekken
    Ik gaf mango, banaan, peer. Perzik. Avocado.
    Je hoeft niet bang te zijn, je kindje is hier echt al lang aan toe.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik zou bij een kindje dat dus nog geen enkele ervaring heeft met stukken fruit dan de druiven weglaten
    Eerst oefenen op “makkelijke” stukken zoals peer

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat klopt en dat schrijf ik in de laatste alinea ook. Ze vroeg alleen wat we zelf gaven dus noemde ik eerst wat hier gegeten werd met 13 maanden en erna wat ik zou adviseren bij haar kindje. Druiven en mandarijn ook bijv zou ik doen als de zachte fruitsoorten goed gaan.

Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Mhhhh ja goed lezen met slaapgebrek
    Het werkt inderdaad niet :D

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Appel kun je ook koken als dat nog spannend is. Deed ik ook, hij verslikte in de hardere appel. Na een paar maanden weer proberen.

Peer inderdaad een zachte uitzoeken en sneed ik in repen.

Mango is ook zacht

Druiven deed ik in de lengte en in 4 stukjes

Harde peer zat weinig smaak aan en als ze niet zachter werden kookte ik die met een beetje water. Appel/ peer combi was al vroeg zijn favoriet.

Banaan was altijd wel goed. Al was hij nauwkeurig in de banaan. Moest niet bruin zijn en niet te zacht. Inmiddels 10 en dat is niet veranderd :roflmao:

Mandarijn is wisselend, de ene keer is het heel draderig met harde vlies, wij gingen dan voor sinaasappel. Makkelijker om een stuk vruchtvlees aan te bieden.

8. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Hij krijgt ook brood, neem ik aan? Als ie dat kan eten, kan ie zoveel verschillende soorten fruit eten; dat is bijna allemaal zachter dan brood. Begin met soorten fruit die je makkelijk kapot kan duwen. Harde fruitsoorten zoals appel of onrijpere peer, of druiven kun je introduceren als de wat zachtere stukken goed gaan. Of inderdaad even koken.

Waarom vindt je het spannend? Kokhalst je kindje vaak? Kokhalzen is echt niet erg, en vrijwel onmogelijk om te voorkomen wanneer ze dit soort nieuwe stappen zetten. Ik vond het bijvoorbeeld heel spannend om rond 7/8 maanden de overstap te maken naar wat meer stukjes ipv purees. Wat voor mij toen goed heeft geholpen was een EHBO-cursus over baby's en kinderen. Je leert dan ook wat normaal is, wat niet, wanneer een kindje echt stikt, en wat je dan wel en niet moet doen. Kokhalzen/hoesten zijn bijvoorbeeld twee reflexen die heel goed werken om een verslikking (dus niet verstikking!!) op te lossen, bij een jong kind sterker dan voor oudere mensen. Die doen vaak hun werk en ingrijpen is dan niet nodig, maar het ziet er natuurlijk niet per se leuk uit.

9. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.985
    113
    Vrouw
    Ik heb het vanaf 6 maanden als stukken aangeboden. Je kunt via de app Solid Starts ook mooi zien op welke leeftijd je het op welke manier het beste kan aanbieden.

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Hier ook vanaf 6 maanden alles in grotere stukken uit het vuistje. Ik heb nooit iets gepureerd. Met 13 maanden aten ze het fruit gewoon hetzelfde als hoe ik het eet, alleen de druiven nog wel gehalveerd.

Deel Deze Pagina