peter en meter, knuffeloom en knuffeltante, ...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door boerderijmama, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Hoi, ik ben al eens aan het nadenken over hoe en wanneer we de peter en meter van ons babietje gaan vragen.
    Wie het wordt, staat al lang vast:
    Bij ons is het namelijk de oude traditie om de ouders te vragen, bij de dochter was dit dus mijn moeder en 't ventje zijn vader, nu dus de andere twee :)

Wanneer hebben jullie deze mensen gevraagd?
    Hoe hebben jullie het gevraagd?

Liefst wacht ik de 28-weken af, omdat dit een risicozwangerschap is en dan ben ik toch geruster. Maar omdat ik bedrust heb, ga ik al graag op zoek naar ideetjes die ik dan online kan bestellen ofzo :D.

Ben benieuwd!

2. angel229

angel229 Niet meer actief

Bij ons word het mijn zusje en de broer van mijn man. Mijn zusje heeft zelf gevraagd of ze peettante mocht worden. Daarna hebben we mijn schoonbroer gevraagd. Wij zaten erg te dubben met peter en meter omdat ons kindje (voorlopig) niet gedoopt gaat worden. Dat laten we tegen de tijd dat hier communies zijn aan hem of haar zelf over.
    Wij zien het maar als extra speciaal kindje voor peetoom en peettante.

3. angela87

angela87 Actief lid

13 mei 2011
    138
    0
    0
    thuis mama
    Deventer
    onze dochter is ook gedoopt mijn oom en tante zijn de peter en meter.
    de 2de word natuurlijk ook weer gedoopt en daar worden mijn schoonzus en zwager de peter en meter van
    onze dochter(ers) zijn R.K gedoopt.

waarom hebben jullie eigelijk 2 verschillende en geen man en vrouw?? vind dit zo iets vreemds.

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier eigenlijk niks speciaals gedaan om het te vragen :) Bij de eerste mijn broer en de broer van mijn vriend gevraagd. Nu vragen we mijn schoonzus en mijn andere broertje maar we doen nu ook niks speciaals.
    Ik vond het gevraagd worden op zich al speciaal genoeg. Ik ben zelf peettante van de 2e van mijn s.broer en s.zus en vond dat al zo'n eer dat ik dat al genoeg vond :D

5. angel229

angel229 Niet meer actief

Bewust gekozen. Stel dat mijn schoonbroer en schoonzus ooit gaan scheiden, dan ziet ons kindje zijn/haar peettante nooit meer. We hopen natuurlijk dat dit niet gebeurt, maar om die reden. Bij nummer twee moeten we eens gaan bedenken hoe we het dan doen.
    Wil dus ook niet zomaar voor vrienden kiezen, je kan altijd ruzie krijgen (heeft mijn collega wel gedaan, haar kinderen hebben nu dus geen peetoom/peettante meer omdat ze ruzie hebben).
    Mijn ouders hebben het ook op deze manier gedaan, maar dan de opa's en oma's.

6. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Hier wordt meestal ook 1 persoon langs papa's kant en 1 langs mama's kant gekozen. En meestal ook eerst de "échte" familie ipv de aangetrouwde familie, dus: ouders, broers en zussen en daarna pas (als je geen familie genoeg hebt) schoonbroers, schoonzussen... Dit klinkt nu misschien respectloos, maar is niet zo bedoeld hoor... ;) Alleen bestaat er wel een kans dat deze koppels uit elkaar gaan en familie blijft toch nog familie hé, ik denk dat dat de redenering is.
    Niet iedereen doet dit zo hoor, maar dikwijls wordt deze traditie toch nog overgenomen van vroeger...

Misschien is het dan meer de gewoonte in Vlaanderen, maar hier wordt echt een originele manier gezocht om de meter/peter te vragen... Er zijn echt ook dingen die je kan bestellen op internet beschikbaar!
    Maar dan kan ik mijn vraag misschien beter op een Vlaams forum herhalen ;)...

Deel Deze Pagina