de moed laten hangen - nachtvoedingen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Beccaatje, Jul 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Hai, daar was ik weer eens.

Sinds 3 weken ben ik weer aan het werk, en de gebroken nachten beginnen me nu wat op te breken.

's avonds om 20.00 krijgt hij de laatste voeding, dan komt hij om 0200 weer, om 0500 en om 0645 maak ik hem wakker (nou ja wakker, hij soest dan meer dan dat hij slaapt).
    De voedingen overdag zijn rond 1100, 1300, 1700, 1900.

Ik heb al geprobeerd om hem na 2000 nog een keer een voeding te geven (2200, of 2330) maar dat hield hem niet tegen om alsnog rond 2 uur weer wakker te worden.

Hij heeft wel wat nachtjes doorgeslapen dat de 0200 voeding wegviel, dit is een week of wat goed gegaan. Een enkele keer is zelfs de 0500 voeding overgeslagen, maar dat waren echt uitzonderingen. De laatste week is het vaak dat hij na de voeding niet eens gelijk gaat slapen, maar een tijd draaierig is. Ik voed liggend in bed, zodat ik in principe (en hij ook) direct door kan slapen, maar ook dat mislukt nu behoorlijk.

Nu ik werk heb ik mijn energie toch wel nodig en ik merk dat ik steeds vaker nadenk over de overstap naar flesvoeding, zodat de nachten wat beter zullen worden. Terwijl ik eigenlijk 6 maand volledig bv zou willen geven....

Het slaapgebrek leidt er ook toe dat mijn lontje erg kort wordt, wat met name voor mijn oudste kind erg oneerlijk is. Ze gedraagt zich zoals bij haar leeftijd past, maar ik biedt haar de ruimte niet omdat mijn geduld minimaal is (allemaal slaapgebrek...)

Heb je tips, trucs of andere zinnige opmerkingen?

Lezers die een goed idee hebben mogen wel een pb doen, ik ben blij met alle initiatief...

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Beccaatje,

Hoewel ik besef dat het laat is, reageer ik toch op je berichtje. Wat vervelend voor je dat de nachten zo opbreken, de overige voedingen lijken nog zo prettig te verlopen, of niet? Borstvoeding geven is iets moois, je hebt immers niet voor niets bedacht dat je het een half jaar wilde geven, toch, maar het kan ook erg vermoeiend overkomen. En wanneer je merkt dat je moe bent en daardoor geprikkelder reageert op je andere kindje is dat erg vervelend, je dagen houden dan nog weinig kleur...

Ik hoop dat je wat tips hebt gehad van de medelist gebruikers, en dat je het nu allemaal weer wat vrolijker kan inzien. Mocht je toch nog vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag.

Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Hai,

nog geen bruikbare tips gekregen helaas. Gister zelfs halverwege de werkdag naar huis gegaan, ik was te moe.

Hoeveel voedingen is normaal om te geven trouwens? En is er een trucje waardoor ik 'm minder voedingen hoef te geven?

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe gaat het nu met je? En je mannetje?

Kijk eens goed naar je eigen gezondheid, neem veel rust om er even weer bovenop te komen, want als je maar door blijft gaan loop je jezelf straks echt voorbij...

Eet je gezond, gevarieerd? rook je misschien? heb je behoefte aan extra vitaminepreparaten? voel je je ook neerslachtig? misschien heb je baat bij extra vitamine B? Probeer het eens met je huisarts te overleggen, om uit te sluiten dat er geen andere dingen onderhuids zitten (los van de borstvoeding en nachtvoedingen) overweeg zo'n vitaminepreparaat voor bevallen en borstvoedende vrouwen, misschien heb je een sapcentrifuge in huis, of gewoon een sinaasappelpers en een staatmixer, verwen je zelf eens met verse sapjes waar je energie van krijgt (appel met sinaasappel bijvoorbeeld, er zijn plenty mixen waar je meer energie van kunt krijgen) Dit is natuurlijk niet structureel, maar kan je wel een oppepper geven tijdens het weekend.

Verder: krijgt je kindje voldoende voeding wanneer jij er overdag niet bent? waardoor hij in de nacht soort van inhaalt bij je? mogelijk verzet hij dan zijn dag en nacht rime? of slaapt hij juist heel veel overdag (als jij er dus niet bent)? en wordt daarom vaker wakker terwijl jij het zo nodig hebt?

Misschien is het een idee om hem zo laat mogelijk (savonds dus) een fles hypoallergene voeding te geven, bij je zelf dan je borsten helemaal leeg kolven en deze voeding bewaren voor als hij snachts komt, en kijken hoe dat gaat? je hebt dan geen volledige borstvoeding meer, maar wie weet geeft het je even adempauze.

Probeer eens met iemand van gedachten te wisselen of je kindje voldoende achtermelk krijgt (de vettere moedermelk) masseer je borsten bijvoorbeeld wanneer je voedt of kolft, dit zou kunnen helpen. overleg eens met iemand van de vrijwillige borstvoedingsorganistaties bij jou in de buurt. vaak is het heel fijn om van mensen die in hetzelfde schuitje zitten te horen hoe zij er mee omgaan, dat steunt zo enorm!
    je vindt op www.borstvoeding.nl alle informatie van de vrijwillige organisaties, en ook wanneer er moedergroepen zijn. (vaak kom je hier dan met of zonder kindje bij elkaar om samen koffie, thee te drinken en ervaringen en tips uit te delen)

nu we het over koffie hebben.....gebruik je veel koffie? zouden we het daar kunnen zoeken?

Ik hoop dat je weer even verder kunt, we denken verder!
    succes, en slaap lekker! het is per slot van rekening weer om in bad en bed te liggen;)

Groet, Heidi Margit

5. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Hoi,

ik geef even chronologisch reactie op jouw (zeer uitgebreid, waarvoor dank :D ) reactie.

Ik kan bijna de klok zetten, rond 0200 en rond 0500 is hij wakker. De volgende zaken zijn me inmiddels opgevallen:
    - hij is 's avonds lang wakker (van 1800 tot 2300, met soms een hazeslaapje van 30 minuten)
    - 's morgens wil hij haast niet drinken (donderdag gevoed om 0700 en ik kreeg pas aandrang tot kolven rond 1500 ! )

Overdag slaapt hij niet eens zo heel veel, maar ik begon mij inderdaad af te vragen of hij een beetje in de war aan het raken is. Dus vannacht rond 0200 werd hij wakker en ik was van plan hem te troosten en in slaap te wiegen zonder te voeden, maar toen ik hem op mijn schouder had begon hij enorm te zoeken en te doen. Toch maar aangelegd maar eigenlijk was hij te moe om te drinken (slokje, huilen, slokje enz. ) hij is toen maar op mijn borst in slaap gevallen. Voordeel is dat hij nu om 0900 wel een voeding heeft gekregen (tel je zegeningen).

Met mij gaat het wel iets beter, meer omdat ik bewust bezig kan met zoeken naar een oplossing (geeft meer het tijdelijke karakter van het ongemak aan...), maar ik begin uit te kijken naar 22 september (6 maand).

Ik rook niet, en gebruik regelmatig de 'femnatal'. Ik eet af en toe fruit. Neerslachtig ben ik niet.

Ik werk 3 dagen, en dan drinkt hij 3*160cc. Dat is tussen 0700 en 1900, daarvoor en daarna ben ik er weer. Ik kolf net iets meer dan dat in 2 kolfmomenten (1100 en 1500), ik kolf zo'n 80 tot 100 cc meer.

Hij slaapt overdag ook niet echt veel, ik zal het eens gaan bijhouden maar mijn gevoel zegt dat het wel meevalt.

Misschien is het een idee om hem zo laat mogelijk (savonds dus) een fles hypoallergene voeding te geven, bij je zelf dan je borsten helemaal leeg kolven en deze voeding bewaren voor als hij snachts komt, en kijken hoe dat gaat? je hebt dan geen volledige borstvoeding meer, maar wie weet geeft het je even adempauze. Ik zal dit eens in mijn achterhoofd houden. Zit genoeg in de vriezer om exclusief bv te blijven geven dus dat kan het probleem niet zijn.

Probeer eens met iemand van gedachten te wisselen of je kindje voldoende achtermelk krijgt (de vettere moedermelk)

Ik geef in principe 1 borst, hij drinkt 5 minuten effectief en blijft daarna nog even nasabbelen. Als ik merk dat hij bij 10 minuten nog echt zuigt geef ik hem ook de andere borst, maar dit gebeurt eerder af en toe dan regelmatig. Het is overdag ook niet zo dat hij heel vaak komt om een voeding, hij kan er redelijk op teren. En 's nachts voed ik liggend, dus in principe laat hij los als hij voldaan is. Nou zou het natuurlijk nog steeds kunnen dat hij niet genoeg achtermelk krijgt, maar die indruk heb ik dus niet echt. Zijn luiers zijn wel dun, maar hoofdzakelijk geel (1 á 2 luiers per 14 dagen zijn groen)

nu we het over koffie hebben.....gebruik je veel koffie? zouden we het daar kunnen zoeken? Ja wat is veel? Ik denk 2 mokken koffie per dag.

Ik zal eens bijhouden hoe vandaag er uitziet, qua drinken en slapen.

6. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    geen reactie?

7. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

ik ben door vakantiedrukte en internetverbindingsproblemen even niet in de gelegenheid geweest om te antwoorden.
    Hoe is het nu? is je kindje nog zo onrustig?

heb je geprobeerd om hem in de avond een fles (afgekolfde) melk te geven om te kijken wat dat doet?

zo te horen zit het met de melk inname wel goed, ook de luiers zijn prima. en koffie is niet te veel.

heb je op het c.b. overlegd?

Ik hoor het wel,
    groetjes Heidi margit

Share This Page