Dames, ik moet even wat van me afschrijven. Ik voel me op het moment zo onzeker en verdrietig. Misschien dat jullie me wat advies kunnen geven. Mijn dochtertje is nu bijna 4 weken oud. Na de bevalling wilde ze niet aan de borst. Ze deed wel (hap)pogingen, maar pakte de tepel helemaal niet. Ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven ivm controle na de bevalling, en heb daar meerdere keren geprobeerd aan te leggen. Steeds waren er weer andere zusters (ivm wisseling van diensten) die me hebben geassisteerd, alleen de één wist er nog minder van dan de ander. Ik maakte me zorgen toen ze in de ochtend nog niks gedronken had en dat ook het pakken van de borst niet goed lukte. Ookal vertelden ze me dat ze een reserve hebben voor 48? uur? Ik moest toch in iedergeval mn melkproductie op gang brengen leek mij. Ik heb gevraagd of ik kon beginnen met kolven, en heb daar een kolf van het ziekenhuis gebruikt. Ik heb haar toen de melk met een spuitje gegeven. Aan het einde van de dag mocht ik naar huis, en omdat ze de tepel nog steeds niet pakte heb ik een kolf gehuurd. Dit moest echter op eigen initiatief. Het ziekenhuis heeft me totaal niet geholpen met adviseren wat ik nu het beste kon doen.. ze zouden me zo naar huis gestuurd hebben als ik niet zelf initiatief had genomen. Daar zat ik dan. De eerste nacht thuis met de baby, en steeds kolven. Er kwam weinig uit, wat me nog meer zorgen baarde. Produceerde ik niet genoeg melk? Wist ik veel dat dat normaal is de eerste dag, dagen, dat de melk nog weinig is.. maargoed, dat vergrootte mijn onzekerheid. Ondertussen voedde ik haar nog met het spuitje, maar het kolven was aardig frustrerend. Zeker omdat ik ook zo gestresst zat te kijken naar het flesje of er wel voldoende uit kwam. Toen de kraamhulp kwam hielp ze me met het aanleggen aan de borst. Mn dochter werd erg gefrustreerd ervan omdat ze er niks van snapte, en begon te huilen en geirriteerd te raken steeds. Hierdoor werd ik ook gestresst en wilde ook niet verder pushen. Ben door gegaan met kolven, en de melkproductie kwam wat meer op gang, gelukkig. Ik vroeg de kraamhulp hoe ik nu het beste verder kon gaan, en zij zei; blijven proberen aan te leggen.. maar het lukte gewoon echt niet. Ik vroeg of ik misschien een tepelhoedje kon gebruiken, maar zij gaf aan dat zij daar niet mee mochten werken. Maar ondertussen bleef mn kleine meid afvallen.. De derde dag van de kraamdagen thuis kreeg ik een andere kraamhulp, en toen ik haar vertelde van mijn frustraties en het moeizaam aanleggen aan de borst, zei ze dat ze een tepelhoedje bij zich had, en dat ik die eens moest proberen.ze zat toen op de 7% die ze mocht afvallen. Ik probeerde het, en gelijk pakte ze de borst en dronk goed. Ze was erg voldaan, en ik was ook zo opgelucht dat het dan toch lukte. Ondanks met een hulpmiddel. De dienstdoende verloskundige die later die dag kwam zei echter dat ze er geen voorstander van was, omdat ze met een tepelhoedje gemiddeld 40% minder binnenkrijgen. Maargoed, een andere oplossing dan 'blijven aanleggen' had ze ook niet, en ze had voor de zekerheid een pakje kunstvoeding meegenomen. Grrr dat wilde ik helemaal niet! De volgende dagen bleef ik voeden met het tepelhoedje, en mn kleine meid begon meteen aan te komen. Wat was ik opgelucht! Ik heb haar de week erna eens gewogen bij het inloopspreekuur van het cb, en daar zat ze al boven haar geboortegewicht. En ook de week erna was ze aangekomen. Nu heb ik haar afgelopen week niet gewogen, en heb morgen mn eerste weeg en meetafspraak bij het cb. Dus ik zal daar ook wel mn vragen kunnen stellen denk ik.. maar het is zo dat ik nu geen hoge pet meer op heb van al die zogenaamde 'deskundigen'. Iedereen zei me weer wat anders. Ik heb het idee dat mijn meisje niet genoeg melk binnen krijgt. Vooral omdat ze als ze de rechterborst drinkt, al vrij snel ongeduldig wordt, begint te 'trekken' aan de tepel, en grommende geluidjes te maken. Ik maak hieruit op dat ze geen melk of weinig melk krijgt, en hongerig is en hierdoor geirriteerd raakt. Als ik de andere borst geef, is ze wel rustig en drinkt ze goed. Voor zover ik kan oordelen dan. Want nu heb ik op de website borstvoeding.com zitten lezen.. en nu denk ik, drinkt ze wel goed? Leg ik haar wel goed aan? Want niemand heeft me echt goed advies gegeven hoe dat precies moet.. Mijn rechter tepel wordt een beetje pijnlijk, dus waarschijnlijk doe ik het ook wel niet goed. En is dat de reden dat ze uit die borst minder melk krijgt? Misschien doe ik het wel helemaal niet goed, waardoor ze gewoon echt te weinig melk binnen krijgt.. Misschien is mijn productie terug gelopen omdat ik niet strikt om de 3 uur voedt? Soms slaapt mn meisje wat langer en wacht ik tot ze zelf komt, dat kan ook rond de 4 uur zijn tussen een voeding. Moet ik haar dan wakker maken? Of wachten tot ze zelf wakker wordt.. Ook weet ik niet hoe lang ik haar moet voeden. De 1 zegt '20 min aan de ene borst, en daarna de andere tot ze voldoende heeft'. De ander zegt, 'eerst de ene borst leeg, dan de andere naar behoefte'. Maar hoe weet ik dat ze de ene borst leeg heeft? Ik geef haar soms 15-20 min 1 borst. Soms wordt ze slaperig, en dan verschoon ik haar oid, en geef ik haar de andere borst... vaak valt ze dan na een 15 min in slaap aan de borst, of wordt slaperig en stopt met drinken. Op bv.com las ik dat dit niet persee hoeft ze zijn dat ze voldoende heeft, maar dat de melkstroom te weinig is, waardoor ze in slaap kunnen vallen. Als ik dat lees dan word ik weer onzeker, terwijl ze soms gewoon in slaap valt met dat hoedje vol melk.... dan denk ik, dan heeft ze dus wel genoeg melk? Ik wil zo graag bv blijven geven, maar weet niet goed wie ik om raad moet vragen. Ik heb een beetje gegoogled op lactatiekundigen, maar wat is zo'n consult ontzettend duur! En er zit niet heel veel hier in de buurt. Zou het cb ook goed kunnen adviseren over bv? Ook wil ik graag voeden zonder tepelhoedje, maar heb het idee dat mn tepels zo klein zijn dat ze ze toch niet pakt.... maja als ik nu blijf voeden met dat ding, dan pakt ze mn tepel straks misschien helemaal niet meer? Zucht! Zoveel vragen en onzekerheden, sorry voor het warrige verhaal!
Hoi, wat heb je een vervelende start gehad zeg!! Ik ben niet tegen een tepelhoedje, ik heb zelf bijna 2 jaar met tepelhoedje gevoed en hier geen problemen gehad met mn melkproductie. Je zou het cb om advies kunnen vragen maar kijk wel even hoe pro-bv je cb is. Persoonlijk zou ik wel even een lactatiekundige mee laten kijken omdat het aanleggen waarschijnlijk ook niet helemaal goed gaat. Zij kan je begeleiden om te voeden zonder tepelhoedje wat veel fijner is en waarschijnlijk ook beter voor je melkproductie. Kijk even naar je zorgverzekering, misschien wordt een consult vergoed? En uiteindelijk bespaar je natuurlijk met bv een hoop geld als je lange tijd voedt maar ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken. Wat je eventueel zelf kunt doen: zoek even een filmpje op hoe je een kindje goed aan de borst legt. Ga na elke voeding nakolven om je productie te verhogen. Ik zou overdag toch proberen om de 3 uur aan te leggen. Wil je kindje niet clusteren s avonds? Dat hielp hier altijd erg goed voor mn productie. Je kunt proberen om af te bouwen met tepelhoedje door aan te leggen met tepelhoedje, tussendoor m eraf te halen en haar gelijk weer aan te leggen. Wel even zorgen dat je tepel goed droog is, anders glijdt ze eraf. In welke regio woon je?
je verhaal klinkt me heel erg bekend, ik had het bijna zelf kunnen schrijven. dus niet bang zijn, want ik geef al 16 maanden bv .ik heb zelf 7 maanden met tepelhoedje moeten voeden, omdat mijn tepels te klein waren. daarna heeft ie zelf besloten dat ie ook zonder kon haha. allereerst denk ik dat je voldoende produceert. als je hoedje nog vol melk zit en ze valt in slaap dan is ze duidelijk tevreden. maak je daar niet ongerust over. als je denkt dat je rechterborst niet voldoende geeft, zou je haar ook wat vaker eerst rechts kunnen aanleggen ipv de ene keer rechts en de andere keer links beginnen. om het tepelhoedje af te wennen en haar te leren drinken aan de borst zou je kunnen beginnen met voeden met tepelhoedje en dan na 5 minuten het hoedje er tussen uit halen. dat gaat waarschijnlijk de eerste paar keer niet lukken. daarna heb je kans dat ze wel goed aanhapt, maar dat ze maar een minuutje drinkt zonder hoedje en dan met hoedje weer verder wil. bijf dit gewoon proberen. blijf ontspannen en uiteindelijk is de kans groot dat ze liever zonder hoedje drinkt. dat is bij ons precies zo gegaan. ik heb over het afwennen ongeveer 2 weken gedaan. ineens pakte hij tijdens het drinken het tepelhoedje weg en hapte goed aan. als je blijft twijfelen over je productie zou je na de voeding kunnen kolven en je meisje wat eerder wakker kunnen maken. je doet het gewoon hartstikke goed, dus maak je geen zorgen veel succes
Ik zou ook gaan voor een lactatiekundige, hier is er twee keer iemand thuis geweest en dat was erg fijn. Het is inderdaad duur, maar ik kreeg bijna alles vergoed van mijn verzekering (vergoeding tot 200 euro, alleen de reiskosten kreeg ik niet vergoed). Helaas ben ik nu gestopt met de BV maar de tips die ik destijds gekregen heb, neem ik ook zeker mee bij een eventueel tweede kindje!! Heel veel succes ermee en hopelijk komt alles goed en wordt jij snel zekerder van jezelf!
Gefeliciteerd met je dochter! Meid, allereerst even een knuffel, wat een nare start heb jij gehad en wat een vreemde (of eigenlijk afwezige) begeleiding bij het opstarten van je voeding. SUper dat het toch gelukt is en dat je meisje bij je drinkt! Je kunt het beste overgaan op voeden op vezoek: je meisje laten slapen en als ze aangeeft honger te hebben lekker voeden. Met 4 weken zat ik op zo'n 10 voedingen per 24 uur maar dat verschilt erg per baby en moeder. Ik zou zelf niet onder de 8 voedingen gaan zitten. Voordeel van voeden op verzoek is dat je kindje drinkt als het honger heeft: geen geforceer dus. Dat is op de langere termijn ook beter wanneer het gaat over overgewicht e.d. maar voor nu gewoon erg prettig: je hoeft niet op de klok te kijken. ook als ze na 2 uur (of korter) honger heeft kun je haar gewoon lekker aanleggen. Een ander voordeel is dat je productie zich helemaal gaat afstemmen naar de behoeftes van je dochter. Heb je een bv-cursus gevolgd? De lactatiedeskundige van mijn cursus (via kraamhulp) heeft een gratis telefonisch spreekuur voor de mensen uit 'haar'cursus. Als je zo onzeker bent over het aanleggen zou ik je aanraden een lactatiedeskundige te vragen er eens naar te kijken, al is het alleen maar voor je eigen gevoel. Ik heb geen ervaring met tepelhoedjes. Wil je alleen nog veel plezier en genieten toewensen, dat mag nu wel na die lastige startperiode
Als jouw verzekering de lactatiekundige niet vergoedt, zou je zeker contact op kunnen nemen met La Leche League of Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Zij werken met vrijwilligers, die door ervaring en (zelf?)studie véél weten over borstvoeding. Misschien kunnen ze je telefonisch of online helpen, en misschien doen ze ook wel huisbezoek. Ik heb zelf superervaring met één lactatiekundig consult (werd nog vergoed ook). Ze had echt maar een keer nodig, ongeveer 1,5 a 2 uur lang (want ze moet echt een hele voeding kunnen bijwonen, en je kind moet maar net willen drinken) en ik was in een klap van alle aanlegproblemen af. Niet aan blijven modderen, maar haal er iemand bij die de tijd voor je neemt en je écht gaat helpen. Zo vreselijk jammer als het niet zou lukken door de verkeerde begeleiding, als ik het zo lees ontbreekt het je niet aan motivatie. Succes ermee, en nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
Naast wat Bri al zegt kun je ook kijken of er een inloopspreekuur is van lactatiekundigen bij een verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt. Hier hebben ze om de week een gratis inloopspreekuur. Dat is niet bedoelt voor een volledig consult, maar pas geleden was het zo rustig dat ze lekker heeft meegekeken hoe mijn zoontje dronk. En wat de rest al zegt, als je dochtertje goed groeit en voldoende plasluiers heeft, krijgt ze voldoende binnen. Ik ben de eerste weken naar de extra weegspreekuren op het CB gegaan om te kijken of hij goed groeide, en zo kon ik zien dat ik voldoende melk had en hij goed dronk. Maar als je last begint te krijgen van je tepel moet je echt even iemand laten kijken naar het aanhappen hoor, als je kloven krijgt ben je nog veel verder van huis!
Ook zelfstudie, maar vooral een interne opleiding, met workshops en stages, van anderhalf à twee jaar en jaarlijks minstens twee opfrisdagen met seminars. Bel ze, het is gratis, en ze kunnen je zeker tips geven! Daarnaast, een lactatiekundige is niet goedkoop, maar die kosten heb je er al uit als je een paar weken kunstvoeding bespaart!