Iets donkerder plekje op tepel na zwangerschap/borstvoeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Kevertje83, Oct 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kevertje83

Kevertje83 Actief lid

Apr 6, 2011
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mirjam, Saskia, Heidi,

Anderhalf jaar geleden is mijn zoontje geboren en na zijn geboorte heb ik ongeveer 2 a 3 maanden met veel strubbelingen borstvoeding gegeven. De eerste weken aan de borst, dat deed ontzettend pijn en ging niet over, dus uiteindelijk full time gekolfd.

Nu is het zo dat ik een tijdje geleden een klein plekje op mijn tepel zag dat iets donkerder is dan de rest. Ik vermoed dat het er al een tijd zit en misschien/waarschijnlijk zelfs sinds de zwangerschap. Ik ben altijd al een beetje bang geweest voor wat je allemaal kunt ontdekken aan je borsten en probeer daarom niet op elk klein dingetje te letten omdat ik dan altijd meteen panikeer, vandaar dat ik het nu waarschijnlijk pas zag. Het is echt erg klein, misschien nog geen mm in diameter. Mijn man zei dat ieder ander het waarschijnlijk niet eens had opgemerkt. Het lijkt eigenlijk een beetje op een aantal hele kleine bloedvaatjes bij elkaar. Als ik er op duw, gaat de kleur er ook grotendeels vanaf en zie ik soms nog een paar rode puntjes die overblijven, soms ook bijna niets meer. Het ene moment zie ik het plekje ook beter/valt het meer op dan het andere moment dus het lijkt aan de doorbloeding te liggen.

Verder heb ik nergens last van. Het is niet schraal, schilfert niet, jeukt niet, er zitten geen bobbeltje ofzo, het is alleen bij tijd en wijle dus wat donkerder dan de rest.

Kan het zo zijn dat door de zwangerschap en/of de borstvoeding de bloedvaatjes daar wat wijder of meer zijn geworden of de huid misschien wat dunner, waardoor het nu wat donkerder lijkt?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kan inderdaad gewoon verkleuring zijn. Heb je flinke kloven gehad op die plek? Soms blijf je dat ook in de huid zien.

wanneer je verder nergens last van hebt (kijk ook naar je algehele welbevinden: blijf je op gewicht, ben je snel moe, etc) denk ik dat er niets aan de hand is. Bij twijfel even langs de huisarts om je onrust weg te nemen.

Share This Page