Aangezien er na 10 maanden na gestopt te zijn met bv nog melk uit mijn borsten kwam, ben ik daarnet weer begonnen met kolven. 20cc niet slecht al zeg ik het zelf, maar wat ziet het er raar uit. Het is donkergeel en superdik. Het lijkt wel frisfruitje van Nestle. Nu ga ik me allemaal gekke dingen in mijn hoofd halen. Bijv tijdens borstonderzoek moet je kijken of er vocht uit je tepel komt zo ja dan moet je de ha bellen en krijg je een mammo. Nu komt bortskanker in de familie wel voor. Jedum waar ben ik aan begonnen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat als je stopt met bv geven er dan weer iets van colostrum gemaakt wordt. Misschien dat dit bij jou het geval is? Aangezien je zegt dat het geel is? 20cc is inderdaad niet verkeerd!
Afbouwmelk gaat er ook altijd uitzien als colostrum. Het is n.m. heel geconcentreerd. Zou me dan ook niet verwonderen dat "opbouwmelk" er ook zo uit ziet. Gewoon aan je kindje geven zou ik zeggen.
Wat je omschrijft is volgens mij gewoon colostrum. Maar je kan natuurlijk altijd even langs je HA gaan.
@Boney: mijn ervaring is dat veel huisartsen weinig kaas hebben gegeten van bv. Met bvproblemen overleg ik zelf dan ook altijd met een vrijwilligster van de VBN of een lactatiekundige.
als borstkanker in de familie voorkomt zou ik gewoon voor de zekerheid naar de ha gaan en kijken wat hij of zij zegt. zekerheid voor alles zou ik zeggen. een lactatiedeskundige kan aan de buitenkant niet zien hoe of wat en een ha kan je eventueel doorsturen voor een mammo. wat ik wel weet is dat er ontzettend lang nadat je gestopt bent nog melk uit je borsten kan komen. je kan ook na zoveel maanden relacteren zoals al genoemd is om eventueel je kindje weer aan de borst te krijgen. maar met de historie die jij noemt zou ik persoonlijk langs de ha gaan ongeacht of mensen wel of niet mindere ervaring met een huisarts hebben wat betreft borstvoeding. als je problemen hebt met of het geven van borstvoeding zou een lactatiedeskundige inderdaad de 1e gedachte zijn om informatie bij te vragen maar met dit wat jij nu hebt vindt ik dat toch net weer even iets anders.
lactatiedeskundige heb je gemakkelijker uitgesproken dan lactatiekundige... Ik struikel er altijd over als ik het snel wil zeggen In ieder geval had ik een hele fijne. Ik zou haar direct opbellen als ik jou was. Colostrum-achtige melk klinkt heel logisch, maar als je onzeker bent kun je altijd het beste het zekere voor het onzekere nemen! Groetjes!
Hmmm, kaboutertje, hier dan wel niet echt gestopt met de borstvoeding, altijd blijven kolven en aanleggen, maar een tijd gehad dat ik op een dag met een keer of 5-6 kolven maar 100cc had. Dat was toen de productie dus zo goed als gestopt was, die melk was ook echt heel gelig en ik vond hem er zelfs wat dikkig uitzien. Maar met schenken enzo was het niet dikker als normaal. Nu na zeg 2-3 maanden nog 3 voedingen op een dag en mijn melk is nog altijd wat gelig tenminste meer geel van kleur als toen ik nog voor een weeshuis kolfde (toen ik aan het werk ging kolfde ik vaak rond de 1000cc op een dag). Ga je trouwens de melk die je nu kolft ook aan de kleine geven? Of doe je dat niet? Drinkt hij/zij het evt uit een bekertje ofzo? Tja gewoon nieuwschierig, antwoorden is niet verplicht maar dat snap je wel hoop ik! Liefs, Hanneke!
Nee ik ga deze melk niet aan de kleine geven. Ben toch bang dat het niet goed. En de kolf gaat ook weer weg. Ik zit na een dag compleet onder te tepelkloven. Nog nooit gehad en nu... Kijk als ze nu net geboren is, had ik doorgezet ( heb ik toen ook gedaan, niet door de tepelkloven, maar omdat het niet op gang kwam), maar nu hoeft ze voor haar gezondheid niet echt bv meer. Ik wist niet dat tepelkoven zo'n zeer zouden doen. Hij is echt helemaal, maar dan ook helemaal tot bloedens toe kapot en dat keer 2. Vind het toch wel erg jammer. Ik zou nooit als een koe gaan fungeren. Toen gaf ik BV en de dag dat ik stopte vond ik zo erg en wie had gedacht dat ik er weer mee zou beginnen. Maar helaas is ga mezelf niet pijnigen voor mijn kindje die het niet echt meer nodig heeft. Hoop ooit weer een wonder te krijgen en dan ga ik zeker weer bv-en en komen jullie me hier weer tegen. En PS ik ga het an de gyn of de ha vragen. Dank je wel meiden ( snikje snikje )
@mamatje24: ik bedoelde advies vragen aan een lk over de kleur van de melk. Natuurlijk moet je bij andere borstklachten naar de ha.
yake Het is lactatiekundige, niet lactatieDESkundige.... Sorry, maar ik kon het niet laten! hmmm zelfs de lactatieKUNDIGEN zelf kunnen hun eigen beroep tegenwoordig niet eens meer goed schrijven zeg damn http://www.goudengids.nl/bedrijven/Zwangerschapsbegeleiding/Lactatiedeskundige-Praktijk-Simone-Beelen-Leeuwangh/NL_260219511_1000_1.html gelukkig ben ik niet de enige die die grote grove fout maakt whats in a name zullen we maar zeggen, of nog beter, very important (sorry, maar ik kon het ook niet laten ) kaboutertje ik wens je veel succes meid, en hopelijk dat het een voglende keer bij een volgend wonder goed gaat.liefs sjaan