Stukjes eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Sleepy84, 9 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer
    Hoi mede mama's ( misschien ook papa's )

    Even een vraagje.
    Onze dochter is nu 11 mnd en een week.
    Ze eet en drinkt hardstikke goed dus dat is geen probleem, het probleem is stukjes in haar eten haha

    Ze doet bv ontzettend moeilijk als er een stukje fruit in haar yoghurt zit, dat duwt ze met haar tong naar buiten en gaat ermee zitten spelen., of als een stukje groente in haar avondeten te groot is.
    Ook rijst ofzo eet ze absoluut niet dan haalt ze alles met haar vingers uit haar mond en wordt op een gegeven moment zelfs boos.

    Zou ze het gewoon raar vinden? of vind ze het echt niet lekker.

    Als wij bv pennepasta eten en we geven er eentje aan haar dat smikkelt ze die lekker op, of bv een pinnetje friet.
    Dus ik snap niet waarom ze die stukje dan zo erg vindt.

    Of zou ze ons gewoon aan het uitproberen zijn?

    Het is natuurlijk geen megaprobleem ( ik moet me wel eens omkeren omdat ik er soms best om moet lachen en ja als ze dat ziet hihi )
    Ik wilde eens weten hoe het bij jullie gaat of wat jullie ervaringen zijn.

    En hoe doen jullie dat met fruit en groente? pureren of gewoon stukjes in de hand geven?

    Haar boterham eet ze al we zelf, gewoon stukjes in de hand.

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie's en ervaringen!!!

    Groetjes,
    Sleepy
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Wat doe jij met haar avondeten? Pureer je het nog steeds dan?

    Met 11mnd aten ze hier ook normaal met de pot mee. dus rijst = rijst, aardappel ik grote stukken of juist als stampot enz

    Ikzelf ben ook geen fan van stukjes in mijn yoghurt, vind het een raar gevoel, dus dat snap ik wel.
     
  3. tulip

    tulip Niet meer actief

    op die leeftijd zeker niet pureren, is ook niet goed voor de mondmotoriek, het is heel belangrijk dat ze gaat kauwen. Ik zou het gewoon in stukjes aanbieden, dan eet ze eventjes niet, maar uiteindelijk gaat ze dat toch doen. Je kunt kleine stukjes met een vork doen of grote stukken a la rapley.
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Stukjes in yoghurt is ook raar natuurlijk en rijst is hier ook een beetje zo zo.
    Grote stukken is hier geen probleem, wat ze bijna altijd krijgt. Geprakt ook niet. Gepureerd heeft ze nooit gekregen.
     
  5. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Grote stukken is hier ook geen probleem, hapklare stukken ook niet, maar kleinere stukjes of idd rijst, vindt hij ook vaak raar. Dat moet eerst even ernstig onderzocht worden en meestal moet 'ie het niet. Tenzij er bij de rijst voldoende saus overheen zit ;):D
    Stukjes in yoghurt werkt hier ook niet.

    Rijstepap spant toch wel de kroon, daarvan ging hij letterlijk over zijn nek :)... behalve als hij een hapje mee mag eten van die van mama, daar zit namelijk suiker en kaneel bij in :p
     
  6. tulip

    tulip Niet meer actief

    haha, sorry, maar van rijstepap moet ik ook over mn nek en ik kan heel goed stukjes eten hoor.;):p:D
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mijn jochie zijn we ook van echte prut overgestapt naar helemaal stukjes.
    Hij had ook een hekel aan half gepureerde dingen, of inderdaad aarbeien in zijn yoghurt.
    Rijst is ook gek, zo los. Daar deed ik een klein lepeltje cremefraiche door.

    Dus ik zou zeggen: gewoon over naar stukken, en dan evt zelf laten eten..
     
  8. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer
    Bedankt voor jullie reactie's !!!

    Oke stukjes dus....gaan we vandaag mee beginnen!

    Het rare is....rijstepap eet ze dus wel. haha er zit geen logica in haha
    Grappig om te horen dat meerdere mensen stukjes in de yoghurt vreemd/raar vinden, ik vind het altijd heerlijk hihi
    Ze onderzoekt de stukjes ook altijd helemaal, echt een grappig gezicht.

    Het enige waar ik bang voor ben is dat ze niet (of niet veel ) wil eten als ik het niet pureer en dan krijgt ze veeeel minder binnen, of is dat een kwestie van tijd?

    Groetjes,
    Sleepy
     
  9. kris8

    kris8 VIP lid

    17 aug 2009
    8.032
    0
    36
    hier hetzelfde. Ze eet alleen of volledig gepureerd of gewoon grote stukken. Ik laat haar altijd eerst gewoon happen van bv een stronk bloemkool of een stuk aardappel. Eet ze het echt niet gooi ik het even in de blender, maar ze eet steeds beter gewoon zo alles. Maar i.d. dingen met kleine stukjes zijn hier ook drama...
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Het eerste jaar is het veel belangrijker dat je kindje leert eten en leert kauwen, dan de hoeveelheid dat erin gaat.

    Kijk, als je haar pas over een half jaar leert om 'gewoon' te eten, zal dan ook veel minder ingaan, maar op die leeftijd is dat een groter probleem (dan hebben ze die voeding meer nodig) dan nu met 11 maanden.

    Als je dochter een boterham eet, kan ze ook broccoli en aardappels eten. Dat is toch niet anders?

    Kijk niet naar de hoeveelheid dat erin gaat, maar naar de manier van eten. En je kunt haar als je je daarbij prettiger voelt, gewoon blijven voeren, maar dan niet gepureerd, maar gewoon een stukje aardappel aanprikken aan een vorkje. Dan gaat er qua hoeveelheid net zoveel naar binnen toch?
     
  11. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou me er niet te druk om maken hoor! Hier eet ze soms een bordje vol met eten en soms wat minder. Maar het is gewoon een kwestie van leren en oefenen en het is nu nog niet noodzakelijk dat ze veel eet.
     
  12. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer
    Vandaag peer in hele fijne stukjes gesneden en gevoerd met vorkje, ging super!!!
    Vanavond wat boontje en worteltjes aanbieden zonder prakken en kijken wat ze ermee doet.

    En ach ja de ene dag zal en inderdaad wat meer eten als de andere dag, ik zie het wel, wie niet waagt wie niet wint.

    Lukte het trouwens bij jullie direct of duurde het ook even?

    Groetjes,
    Sleepy
     
  13. adi

    adi Niet meer actief

    Of het kauwen meteen lukte? Nee, hier niet meteen, maar met 11 maanden zeker wel.

    Maar jouw meisje krijgt toch allang stukjes eten, in de vorm van een boterham? Het is denk ik meer jouw eigen idee dat fruit en avondeten anders zou zijn.

    En als je bang bent dat ze zich verslikt, is het veiliger om haar zelf te laten afhappen van een worteltje of een boontje, dan bepaalt zij zelf hoe groot haar hap wordt, en bevindt het stukje zich meteen op de juiste plek (tussen de tanden) om te gaan kauwen. Je kunt dan een boontje vasthouden bijv en haar laten afhappen, of gewoon voor haar neerleggen.

    Ook als je haar voert met een lepel of een vork, laat haar zelf eraf happen, dan heeft ze meer controle dan dat er ineens een stuk in haar mond belandt.
     
  14. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer

    Ik denk inderdaad dat het meer mijn idee is dat groente en fruit anders is haha je hebt gelijk.
    Haar boterham eet ze helemaal zelf, ik kan 2 boterhammen op elkaar in 4 stukken snijden en die peuzelt ze zelf helemaal op.

    En bang dat ze zich verslikt ben ik niet, dat is eigelijk nog nooit echt gebeurt.

    Ook denk ik dat je gelijk hebt over die controle.
    Als ik iets in haar mond stop wordt ze boos, spuugt ze het uit, pakt ze het en stopt het zelf in haar mond.
    Daarom laat ik haar haar boterham al een tijdje zelf eten.

    Maar ze loopt soms zo te rotzooien.
    Dan stopt ze iets in haar mond, spuugt het uit, bekijkt het van alle kanten, stopt het weer in haar mond, spuugt het weer uit enz.
    En ja ik weet dat ze het zelf moet leren maar ik ben steeds bang dat ze te weinig binnen krijgt en daarom kies ik denk ik voor de gemakkelijke weg.
    Ik moet dat idee van de hoeveelheid eten echt eens los gaan laten.

    Bedankt voor jullie tips en ervaringen allemaal!

    Gaat helemaal goedkomen hier.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa denkt hier helaas hetzelfde over... brood, cracotte, soepstengels, babykoekjes, gaat allemaal prima. Maar fruit, groente, aardappels/rijst en vlees/vleesvervanger, daar wil ze maar weinig van weten. Het is blijkbaar toch écht wel anders.
    Ze heeft van de week wel een halve peer op, ze mocht zelf telkens een stuk uit een bakje pakken, dat is misschien wel een trucje die je kan proberen. Ook het prikken aan een vork en dan aan haar geven wil wel eens werken.
    Lisa heeft nog nooit een stuk groente opgegeten, oh jawel, doperwten uit pot.... En fruit... een partje van een mandarijn leeggesabbeld, een piepklein hapje appel, een piepklein hapje banaan en dus van de week een halve peer. Vlees eet ze wel aardig (ligt aan haar bui) en gebakken aardappels eet ze soms ook wel. Ze krijgt altijd nog een gedeelte van een potje (fruit of groente), zodat ze wel haar vitaminen binnen krijgt.
    Maar Lisa is ook wel een apart geval, heeft van 2,5 maand tot 8,5 maand niet gedronken of gegeten, dus misschien wel een achterstand hierin, al heb ik daar mijn twijfels over, want haar mondmotoriek is echt prima volgens mij. Wij houden gewoon stug vol, ze zal ooit echt wel fruit en groente gaan eten, of in ieder geval 1 van de 2 (Eva houdt ook niet van groente, maar gelukkig wel van fruit).

    Volgende week weer naar de kinderarts, kijken wat die vindt van onze aanpak. Bij het cb vinden ze het helemaal prima, wie weet zegt de kinderarts wel iets anders.
     
  16. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer
    Bij ons scheelt het van dag tot dag merk ik al wel.
    De ene dag gewoon lekker bordje pap eten en de andere dag moet en zal ze perse een fles pap hebben.

    De ene dag geen stukjes in de yoghurt eten en de andere dag niet eens doorhebben dat ze erin zitten.

    Dan lekker stukjes banaan en peer eten en de volgende dag een strijd aangaan van heb ik me jou daar.

    Alleen bij het avondeten lukt het dus totaal niet.
    Ik blijf dus toch nog even grof pureren of prakken want ik wil wel dat ze wat binnen krijgt.
    En inderdaad soms ook wat uit een potje.

    En verders zien we wel wat het brengt.
    Het ene kindje is wat sneller dan het andere en soms is het ook gewoon eigenwijzigheid haha

    Groetjes,
    Sleepy
     
  17. adi

    adi Niet meer actief

    Is ook wel hoor.

    je kunt haar ook gewoon bij jullie aan tafel zetten en haar portie prakken en voeren, en tegelijk van alles in stukken voor haar neus zetten zodat ze zelf kan ontdekken. Eet ze wat daarvan, prima, pakt ze niks, ook goed.

    Ik heb hier een dochter die soms eigenwijze dagen heeft dat ze gewoon niet wil eten (ze begint heftig NEE te schudden als ik al 'eten' roep).
    Vervolgens zit ze aan tafel, en wil ze perse datgene hebben wat op MIJN bord ligt (is precies hetzelfde als wat zij eet, maa tja). Dan ruilen we van borden (zit ik uit een kinderschaaltje te eten), en dat vindt ze onwijs grappig en eet dan ineens wel.
     
  18. Sleepy84

    Sleepy84 Actief lid

    15 mei 2009
    310
    0
    0
    Raamsdonksveer
    Hahaha grappig! (dat wisselen van bordje )

    Amber heeft nu wel steeds dat als zij iets eet moet mama er perse ook een hapje van eten hihi

    Soms moet ik ook echt wel hard lachen om dat eigenwijze gedoe.

    Van het weekend een stukjes komkommer ( als tussendoortje ) en bloemkoolroosjes ( als avondeten proberen ).
    Ik geef gewoon de stukjes en daarnaast prak ik ook een beetje en we zien wel.

    Merk wel als ik er relaxed mee omga en er lol bij maak zij ook een stuk relaxter is.

    Ik vind het nml wel belangrijk dat het gezellig is aan tafel, ja toch
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Voor mij is dit heel belangrijk. Als kinderen het leuk vinden om aan tafel te zitten, zullen ze naar mijn idee minder snel 'moeilijke eters' worden tijdens peuterpubertijd. (overigens is dit geen garantie, maar meer mijn idee erover)
     
  20. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Ik heb die hoop ook :D we zullen zien....
     

Deel Deze Pagina