Zelf eerste hapjes maken

Discussie in 'Voeding' gestart door Mmm, 15 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Hebben jullie tips waarvan en hoe ik m'n zoontje z'n eerste hapjes kan gaan maken over een paar weken?

Kan wel iets verzinnen met groeten: gewoon koken. Maar dan fijn maken met een vork of echt helemaal 'vloeibaar' maken met een blender? En idem voor fruit? En moet je er dan nog iets van water ofzo bijdoen?

Ben dus niet op zoek naar speciale receptjes uit bv die boeken van AH, maar echt naar tips voor de allereerste hapjes (dus puur en maar één soort, geen mix).

Ben benieuwd!

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Idd de groenten gaar koken, begin met worteltjes, broccoli of spercieboontjes. En ook 1 soort tegelijk geven, dit meerdere dagen achtereen. Ik denk dat t ieder zijn keuze is qua blenderen of prakken. Ikzelf blenderde de 1ste 2 maanden de groenten wel, nu alleen prakken. T fruit blender ik ook nog steeds. Soms 1 soort, soms 2 of 3. Ook met fruit, eerst even zacht koken, denk aan appel ofzo. N peer is ook goed te doen. En ook n paar dagen achtereen geven. Ikzelf deed hier geen water door. Alleen nu bij de groenten/vlees/aardappelenhap doe ik nog wel s n scheutje om t smeuiger te maken. Veel plezier met geven!

3. emmie

emmie Niet meer actief

hai!

ik ben ook pas begonnen met de bijvoeding..en maak ook alles zelf...
    voor de warme hap :

Ik geef wel een combi van een groente en aardappelen..
    kook de groente en aardappelen en dan ga ik er even met de staafmixer door...en gooi er een beetje van zn eigen opvolgmelk door om het wat smeuiger te maken...

Fruit...nou de meeste fruit soorten zijn wel sappig van zich zelf, maar anders scheutje water erbij...
    ik maak het gewoon schoon en schil het en ook met de staafmixer erdoor...

suc 6 ermee!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier deden we: groente goed gaat koken, laten afkoelen en de stukken geven om op te pakken.

Puree wilden ze niet, hooguit geprakt.

5. emmie

emmie Niet meer actief

oooh ja...
    en ik kook het fruit niet...snap niet waar dat voor nodig is als het toch de blender ingaat....gewoon in hele kleine stukjes erbij gooien.
    met koken verlies je alleen maar vitamines!

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

begin met een soort groente of fruit. geef dit een dag of 3 a 4 achter elkaar. wacht dan even en kijk of er een nare reactie volgt. sowieso moeten kindjes even wennen aan een nieuwe smaak. dus de kans is groot de eerste dag vies gezicht en de volgende dag met smaak opeten.

om het lekker sappig te maken kun je borstvoeding of babymelk gebruiken.

deze groentes en fruit zijn zacht genoeg om te beginnen
    wortel
    peer (in het begin even koken)
    appel (in het begin even koken)
    banaan

banaan bind fruithapjes goed. want sommige soorten fruit zijn bijna drinkbaar als je het pureert. zoals peer en meloen.

pas als je verschillende soorten groenten en fruit apart hebt gegeven en er geen reactie komt kun je gaan mengen.

ik heb de eerste ijd alles heel fijn gemaakt met de staafmixer, en langzamerhand rond de 6,5 maand steeds ietsje grover gemaakt. Dano eet nu al hapjes met brokjes erin.

7. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ow en nog een tip. ik maak altijd veel in een keer van de groentes. dan deed ik dat in een ijsklontjesbakje. en gaf per keer in het begin 2 ijsklointjes. tot hij een heel portie ging eten. toen deed ik het invriezen in VIA bekers of huis tuin en keuken bakjes.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met koken gaan allergenen stuk, waardoor gevoelige kinderen het beter verdragen.

9. emmie

emmie Niet meer actief

oooooh zo....ja dan snap ik het..
    ik doe dat eigenlijk nooit, maar Seff reageert overal ook goed op! :D
    weer wat geleerd! ;)

10. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    aan het begin kookte ik bijna alles (alleen banaan niet) en drukte het daarna ook nog door een zeef heen zodat er zeker weten geen stukjes of velletjes meer in zaten. Als ik het nu zelf maak dan prak ik het of als het net te hard is zet ik de staafmixer er even op.

Deel Deze Pagina