twijfels

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Me26, 7 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    ons meisje is nu aantal dagen oud.
    Bv kwam goed op gang en ze hapte ook goed! Echter viel ze toch wel veel af dus kreeg derde dag advies om te kolven zodat ze nog wat extra kreeg bovenop de voeding direct uit borst.
    Dat ging goed totdat ze aantal voedingen latern borst niet meer goed pakte en direct gefrustreerd werd en ging huilen.
    Dat bleef zo. Nu kolf ik dus elke voeding en krijgt ze dit in fles. Inmiddels komt ze gelukkig weer aan maar ze drinkt nog steeds niet uit borst, alleen enkele keer als ik van te voren het op gang breng met kolf.
    Morgen komt lactatiekundige, maar eigenlijk begin ik mn twijfels te krijgen over bv, omdat het nu met flesje zo goed werkt.

Zijn er dames die dit herkennen? Waarschijnlijk wil de kleine meid zo graag drinken dat de borst te lang duurt voor ze echt wat heeft.
    Zijn er dames die zijn blijven kolven om toch aantal weken nog bv te blijven geven?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Je hoeft geen twijfels te hebben, je kindje is er net! :)

Met borstvoeding is het nu eenmaal zo dat het vaak meteen goed gaat, en soms heb je even wat extra inzet en tijd nodig om tot hetzelfde resultaat te komen. Compliment dat je een lactatiekundige langs laat komen, die gaat je helpen en het een en ander uitleggen.

Ik heb bij mijn oudste dochter 4 weken gekolfd, zij kwam 4 weken te vroeg en het aanhappen lukte niet. Uiteindelijk volledig aan de borst
    Jongste dochter kwam via een KS en viel veel in slaap aan de borst. Om de boel toch op gang te laten komen de eerste week ook bijgekolfd en via fingerfeeding melk gegeven. Daarna was ze ook volledig aan de borst.

Zoiezo is het jammer dat er al een flesje gegeven wordt. Beter kan je dus via fingerfeeding melk geven. Het is nu ook logisch dat ze graag die fles pakt, want daar hoeft ze verder geen moeite voor te doen, mond open doen en de melk stroomt naar binnen.

Met je gedachte aan fulltime kolven loop je echt op de zaken vooruit hoor! Naast het feit dat dit echt heel zwaar is, en veel energie kost, is live voeden zoveel makkelijker :p..het vergt in jouw geval alleen even wat extra inzet. Zoiezo zijn de eerste 6 a 8 weken pittig, fles of borst. Maar nogmaals, je kindje is nog zo klein, het komt helemaal goed hoor!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom ben je in vredesnaam met een fles gaan bijvoeden? Waarom niet met cupfeeding of vingervoeding.

Je dochter heeft nu last van zuigverwarring, voor een fles heeft een kind namelijk een heel andere manier van drinken nodig als aan een borst.

Ik raad je aan om direct te stoppen met die flessen. Leg je kind aan, voed desnoods bij, met cup of spuitje, en schakel een lactatiekundige in!

4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    dames, we hebben fingerfeeding gedaan en daarmee kreeg mn dochter echt veel te weinig binnen. Dit is het advies dat ik kreeg en ze komt nu tenminste aan! En is meer tevreden.
    Ik geloof trouwens niet in tepel/ speenverwarring en de vk met mij.
    Nou wat mij betreft mag deze gesloten want ik heb weinig aan adviezen die tegenovergesteld zijn van wat ik al gekregen heb en die geen antwoord zijn op mn vraag.

5. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Dat was niet zo'n tactische reactie van Dirksmama...

Me26, je bent hartstikke goed bezig! Het belangrijkste is dat je dochter aankomt en goed groeit en daar zet je je volledig voor in, je bent een supermama!
    Misschien kun je met de lk overleggen of je al neusspray mag, dit helpt de toeschietreflex versnellen waardoor er sneller melk komt wanneer je je dochter aanlegt en zij dus niet gefrustreerd hoeft te raken.
    Verder heb ik hier geen ervaring mee, maar doe waar jij je het beste bij voelt, is dat bv dan is dat bv en is dat kv dan is dat kv.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Huh?
    Ik herken dit gedrag, dit is overduidelijk zuigverwarring!
    Dan kun je wel zeggem dat je er niet in gelooft, omdat je verloskundige er niet in gelooft, maar als je een kind hebt dat na een aantal flessen de borst niet meer kan pakken, dan heb je het bewijs toch in je armen liggen?

Met vingervoeden kun je wel degelijk voldoende binnenkrijgen bij een kind. Ik heb het notabene tien weken gedaan bij mijn dochter! Dat kostte tijd, maar het was de moeite waard, want daarna heeft ze nog jaren borst gehad.

Het belangrijkste nu is dat je kind blijft groeien, maar je maakt het jezelf echt een stuk gemakkelijker als je er op inzet je kind zo snel mogelijk aan de borst te krijgen.

Ik heb voor mijn dochter 10 weken lang het meeste moeten kolven, en ja, dat was te doen, maar het leven werd toch echt een stuk gemakkelijker toen ze gewoon alles zelf kon doen.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ze pakte mn borst al niet voordat ik op fles over ging. En ze kreeg te weinig binnen, dus de fles is beste oplossing. Gelukkig was lactatiekundige met me eens.
    @ dirksmama: Gelukkig dat het bij jou anders heeft uitgepakt, misschien komt dat nog maar anders geeft dit aan mij en mn dochter meer rust. Ik snap je advies wel maar bedenk wel dat het voor ieder kind weer anders is en ik al
    helemaal niets kan met tegengestelde adviezen.

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    @andere dames, bedankt voor jullie steun. Het blijft een gevoelig onderwerp merk ik. Dus altijd fijn als men ziet dat ik juist met goede bedoeling beslissing neem en dat we beter geen gefrustreerde dochter en moeder kunnen hebben. Ben helemaal gerustgesteld door lactatiekundige dat het goed gaat zo en af en toe op rustig moment leggen we haar bij mij neer zonder te hoge verwachtingen.
    Ik ga mn moederinstinct achterna :)

9. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jammer dat je een moeizame start hebt met de bv. Ik had ook wat problemen in het begin maar weer andere dan jij dus kan je niet echt helpen. Wel herken ik je frustratie Wat voor plan heeft de lk?
    Je moet doen wat voor jou goed is maar lukt de bv is het heerlijk makkelijk. Succes

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft de lactatiekundige het gehad over een tepelhoedje?
    Je moet die niet op eigen houtje gaan gebruiken, advies van een LC is belangrijk, maar bij kinderen die de borst niet goed pakken, en die met een fles wel drinken, kan dit net het hulpmiddel zijn om een kind aan de borst te krijgen.
    Mijn kinderen hadden ze allebei de eerste 12 weken nodig, zo aan de borst wisten ze zich geen raad, met een tepeloedje lukte het wel.
    Vooral bij (rand)prematuren zie je dit vaak.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Maar niemand zegt toch dat jij geen goede bedoelingen hebt?
    Op dit forum zijn heel veel dames die een topic posten mbt problemen in de eerste periode. Wat kan je verwachten? Adviezen,ervaringen,hart onder de riem etc..Maar wat wij allemaal weten is dat je soms ook gebaat bent bij :even.doorzetten,dan kom je er wel. Zeker als je baby pas geboren is.
    Want geloof me,we hebben het allemaal meegemaakt. Zie net de post van MamavanAnne. Soms heb je net die aanmoediging nodig om over dat moeilijke punt te komen.Want het is die eerste periode soms gewoon heel moeilijk.

Mijn ervaring van 4 weken kolven: NIET fijn. Denk aan minimaal 8a9 x kolven per dag.Want je productie moet op poten gezet worden.Eerst kolven,dan flesje geven. Ook s'nachts dubbel werk. Dus, je vraagt ervaringen: live voeden is 100x relaxter.

Ik wens je veel succes met je dochter,wie weet dat met genoeg oefenen het lukt haar toch aan de borst te krijgen:p

12. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ons zoontje is morgen 4 weken. Ook hij was te veel afgevallen omdat de bv niet goed genoeg op gang kwam. Wij hebben hem dus een paar keer met het flesje moeten bijvoeden met kv. Niks mis mee maar wel jammer. Ik heb het dan ook met kolven op gang moeten brengen. Binnen 3 dagen had ik genoeg om hem aan de borst te laten drinken. Hij krijgt nu nog elke avond een flesje met gekolfde melk. Hij hapt net zo goed aan de borst als dat hij uit de fles drinkt. Tepel speen verwarring geloof ik inderdaad ook niet zo in. Probeer gewoon elke keer aan te leggen, en als ze dat niet wil gewoon lekker het flesje. Als ze echt niet wil kun je altijd nog overstappen op kv als je je daar fijner bij voelt. Kinderen die kv krijgen groeien over het algemeen ook gewoon gezond op en ook kindjes die bv krijgen kunnen alsnog een allergie ontwikkelen. Doe gewoon wat goed voelt, want dat is altijd de beste keuze :) ik hoop dat je profijt hebt gehad van de hulp van de lk? En dat je alsnog kan overstappen op live voeden zoals je zelf ook in de eerste instantie voor ogen had :)

13. LizzyWizzy

4 feb 2012
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier ook problemen met aanhappen aan de borst (waarschijnlijk door te vlakke tepel), fingerfeeding geprobeerd, later met tepelhoedje wat al wat beter ging, viel toch te veel af, op dag 4 opgenomen in het ziekenhuis (ook voor fototherapie) en daar moest hij gewoon een bepaald aantal ml drinken. Dat betekende veel kolven voor mij en d.m.v. de fles elke 3u geven en als er niet genoeg was werd er kv gebruikt.

Op dag 5 kwam bij mij de productie goed op gang en wilde ik live voeden weer proberen. Een verpleegkundige merkte op dat voeden zonder tepelhoedje ook goed te doen was mits ik goed advies kreeg en dat ik waarschijnlijk ook voldoende produceerde als hij aan de borst kon drinken, waardoor kolven overbodig zou worden.
    Lactatiedeskundige is langs geweest en warempel: met wat tips hapte hij zo goed aan en dronk hij met gemak het aantal benodigde milliliters (60ml op dag 5, 70ml op dag 6).

Nu thuis pak ik soms wel een tepelhoedje en soms niet, omdat vlak na zijn geboorte hij de tepelkloven in mijn tepels had gezogen door verkeerd aanleggen en het tepelhoedje net wat meer bescherming bied.
    Maar hij kan dus met en zonder tepelhoedje aan de borst drinken en ook de fles is geen probleem.

Goed advies maakt een wereld van verschil!
    Heel veel succes, ik hoop voor je dat het lukt want het "live voeden" is wel heel erg prettig. En volg inderdaad je instincten, die hebben het vaak goed ;)

Deel Deze Pagina