Ik hoop dat het hier wel in de goede rubriek staat.. Heb even een dom vraagje misschien maar kan op internet niets vinden over waar je allemaal koemelkallergie van kan krijgen. Ik vind wel veel verhalen over kindjes met kma en symptomen maar niet wat je evt aan eten weg moet laten als je denkt dat je kindje dat hebt. Ik weet dat het bv in melk producten zit, maar zit zoiets bv ook in aardappels, brood of groenten ofzo?? Heb gewoonweg geen idee! Alvast bedankt voor de info!
Ik gebruikte dit lijstje: Het product bevat koemelkeiwit, wanneer in ieder geval één van de volgende termen als ingrediënt wordt genoemd: melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen wrongel, wei, weipoeder en melkzout melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is) lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234) broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten. In groente en fruit zit geen melk. In het meeste brood wel, maar er is ook brood wat wel kan. Het meest verstandige is om even naar de huisarts te gaan en een verwijzing naar de diëtist te vragen. Die kan je verder op weg helpen.
Helemaal eens met Linnie, groenten en fruit zit zowizo geen koemelk in, in granen ook niet, maar graanproducten ( Lepeltjespap met opvolgmelk bijvoorbeeld! Of veel soorten brood ) kunnen wel melk bevatten. Verder is het gewoon veel ingredienten lezen. Ik moet zeggen dat ik je vraag niet helemaal begrijp. Het is namelijk een koe-melk-eiwit-allergie. Dus de eiwitten uit de koemelk. Er kunnen natuurlijk nooit koemelk eiwitten in een appel zitten, bijvoorbeeld. Maar een ovenschotel met aardappel, bloemkool en gehakt, daar kan wel koemelk in zitten, zoals in roomboter gebakken vlees, of melk door de puree. Begrijp je?
Ja ik begrijp het. Morgen ga ik ook langs de huisarts hoor, dus dan leg ik het daar ook voor. We zijn gewoon naar redenen aan het zoeken waarom hij zo ontzettend onrustig slaapt en erg veel wakker is 's nachts en dan eigenlijk niet meer wil gaan slapen. Ik dacht: stel dat er iets in het eten zit waar hij niet tegen kan, zou het daarvan kunnen komen dat hij zo slecht slaapt/onrustig is.. Dat probeerde ik uit te zoeken zeg maar. Maar ik kom er niet echt uit. Zijn al heel lang bezig, vanaf januari al.