Ik vraag me wel eens af, hoe gaat dat nou... Bedenk je ineens bij je zelf, ja Amsterdam lijkt me wel wat! (even losstaand of het voor werk/familie/etc is) Want ik neem aan dat er ook mensen zijn, die gewoon zat zijn van een bepaalde plek en ergens opnieuw willen beginnen? Hoe pak je zoiets nou eigenlijk aan? Ga je dan eerst kijken in die stad.. schrijf je je dan in bij zo'n woningcorporatie ... En gemeentelijke dingen, kan dat allemaal "zomaar"... wie heeft hier ervaring mee, wat komt er allemaal bij kijken.. Ik denk er best vaak aan, maar weet niet waar ik moet beginnen of welke stad ik zou moeten uitkiezen samen met het gezin. Als het maar netjes is, goedkoop (wij kunnen helaas alleen huren), en alles dichtbij op loop-fiets afstand..
Als je afhankelijk bent van woningbouw, is zomaar ergens anders gaan wonen lastig ivm de wachtlijsten. Als je op de vrije markt huurt of koopt, ja dan is het een kwestie van via funda of een makelaar een leuk huis zoeken en je inschrijven bij de gemeente daar. Ik snap niet heel goed wat voor beperkingen of moeilijkheden je verwacht. Voor schoolgaande kinderen moet je uiteraard een school in de buurt zoeken, maar voor overstappers zijn er volgens mij meestal wel plekjes ook op "wachtlijst" scholen. En voor het uitzoeken van een andere woonplaats lijkt "niet te ver van je werk" me een prima uitgangspunt. Dus als je ook dat wil veranderen, zoek eerst een baan in de regio waar je evt zou willen wonen en zoek een huis op redelijke afstand daarvandaan
Hmmm dus eigenlijk is het helemaal niet zo'n gedoe als ik het zo lees. Wel een stap hoor. Dat is denk ik vaak wat me tegenhoud..
Als je een huurhuis in Amsterdam wil zoeken, dan zit je vast aan particuliere huur vanwege enorme wachtlijsten bij sociale woningbouw, en betaal je de hoofdprijs! Dus ik weet jullie inkomen niet of dat realistisch is. Ik zou beginnen met werk/inkomen. Als je afhankelijk bent van werk kun je misschien wel verhuizen, maar als je je werk wilt behouden niet heel ver daar vandaan. Wil je een heel eind verder weg, dan zou ik eerst een baan zoeken. Daarna rond kijken in steden die daar in de buurt liggen, sfeerproeven, centrum bekijken, rondrijden in wijken, navragen. Daarna pas een huurhuis zoeken.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken... Wij zitten nu in een verhuistraject, vind het allemaal genoeg tijd en energie kosten, en dit huis staat maar 300 meter verderop Dus andere scholen, sportclubs en voorzieningen uitzoeken hoeft allemaal niet eens... Als je afhankelijk van huren bent lijkt het me een stuk lastiger in een andere stad iets te zoeken zoals ik hierboven ook al las.
Amsterdam was trouwens maar een voorbeeld. Moet er niet aan denken om daar mn kids op te laten groeien in die mierenhoop. En het is ook maar een gedachte. Van goh.. Hoe zou zoiets gaan. Durf ik dat? Heb ik daar energie voor? En waarheen dan? Het gevoel van vrijheid in deze bekeompen wereld met k*tregeltjes.
Het hebben van werk vind ik een prioriteit voordat je besluit te verhuizen naar de andere kant van het land. Wij zijn ruim 7 jaar geleden van GLD naar Limburg verhuist. Mijn man vond daar werk en binnen een maand ik ook. Mijn vader heeft ons geholpen om de boel over te huizen. We hebben drie weken gewoond bij mijn zwager en schoonzus en kregen toen een flatje via de woningbouw, dat ging gelukkig erg snel. Inmiddels komen we wellicht weer in een vergelijkbare situatie, alleen blijf ik wel bij de zelfde werkgever die meerdere vestigingen in NL heeft. Alleen weet mijn man niet of hij nog zin heeft om te verhuizen, echter bied het meer voordelen dan nadelen (in mijn ogen) dus daar moeten we nog even over babbelen. Ik ben helemaal niet moeilijk om te verkassen naar de andere kant van het land.