Hoe brandveilig is jullie huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 6 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Ik had vandaag BHV cursus en ik dacht dat wij het thuis prima voor elkaar hadden met 3 rookmelders en een co2 meter, maar niets blijkt minder waar.

    Naast dat wij niet alles op de goede plek hebben hangen hebben we ook rolluiken voor de slaapkamers en kunnen we dus bij brand niet uit die ramen vluchten (nooit over nagedacht).

    De rolluiken laten we zitten ondanks het risico, maar ik ga wel meer rookmelders ophangen en mogelijk ergens een blusser. Nu vroeg ik me ook af hoe jullie het hebben 'ingedeeld' thuis qua brandveiligheid?
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Zijn je rolluiken allemaal elektrisch?

    Hier maar 1 rolluik elektrisch en de andere handmatig!

    verder op elke verdieping een rookmelder, en in het washok een rookmelder en een co2 meter.
    Ik wil eigenlijk gewoon in elke kamer een rookmelder, hoe sneller je erbij bent hoe beter je vluchtkans.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben op elke kamer een rookmelder en in de gang boven. Op zolder 2 CO (CO2 is iets anders) melders op de juiste hoogte. En 2 brandblussers in huis.
    Rolluiken allemaal weggedaan (zaten er toen we het huis kochten) omdat ik dat inderdaad eng vind met brand, nu goed isolerende ramen/kozijnen.
     
  4. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Volledig brandveilig zal het niet worden, maar we hebben wel op elke verdieping een rookmelder, een koolmonixide melder bij de ketel en een vluchtplan die besproken is met de kinderen. Dus we weten in principe allemaal wat we moeten doen als er brand uitbreekt. Uiteindelijk blijft het afwachten hoe je reageert in een noodsituatie.
     
  5. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    En waar de brand ontstaat.. of hebben jullie meerdere vluchtroutes besproken?
     
  6. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Wij hebben een huurwoning, dus “indelen” is niet echt aan de orde.

    Hier ook gewoon brandmelders op de verdiepingen, meer vind ik niet nodig. Onze zijn zeer gevoelig ingesteld.
    Een hete douche nemen met een dicht raam betekend gegarandeerd de rookmelder af laten gaan.

    Verder hebben we aan de achterzijde een schuurtje en overkapping. Via het raam op het schuurtje en dan zou je nog een kleine sprong van 2 meter moeten doen, levert hooguit een gebroken been/enkel op, denk ik.

    Verder natuurlijk de voor en achterdeur beneden.

    Ik probeer vooral niet te veel na te denken over dit soort dingen. Brand gaat zo ontzettend snel.
     
  7. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    426
    206
    43
    Vrouw
    Wij hebben 5 rookmelders op de plekken waar ze horen en bij de cv een co2 melder.
    Oud huis, dus houten plafonds hier.

    Vluchten kan via de voordeur, achterdeur of tuindeuren. Sleutels liggen/hangen binnen bewust in de buurt vd deuren. Kids weten ervan. Boven kan er gevlucht worden via de balkondeuren naar het dakterras waar een touwladder ligt om naar beneden te gaan. Hebben het dakterras destijds bewust laten maken als vluchtmogelijkheid.

    Heb al jarenlang BHV, dus ben me zeer bewust van de gevaren en hoe snel het kan gaan.
     
  8. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Wij hebben overigens ooit brand meegemaakt (niet bij ons ontstaan) en sindsdien heb ik de sleutels altijd in de deur zitten. Misschien iets minder veilig qua inbrekers, maar ik moet er niet aan denken dat ik door slecht zicht geen sleutels kan vinden.

    Onze rolluiken zijn op zolder niet elektrisch, maar op de eerste verdieping wel.
     
  9. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.594
    1.413
    113
    Overal rookmelders en een co2 melder. Brandblusser is ook aanwezig. Hebben wel rolluiken. Beneden alleen aan de voorkant elektrisch maar dat zijn ook geen ramen die open kunnen. De rest handmatig maar die zijn alleen op de kinderkamers dicht. Huis is laag genoeg om eraf te springen, wel met risico op botbreuken. Andere kant nog een deel plat dak waar we heen kunnen. Afspraken gemaakt over wie welk kind pakt en dan heb ik ook nog mijn persoonlijke brandweerman in huis :D
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Qua vluchten zitten we wel goed. Voordeur zit tegenover de trap (een 2m denk ik). Die zit eigenlijk nooit op slot, sowieso altijd sleutel er in.
    En boven hebben we een balkon.

    Rookmelders 1 in de keuken, 1 boven bij de trap
     
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.290
    7.851
    113
    Gelderland
    Wij hebben 2 rookmelders van nest, een brandblusser en een branddeken. We willen er nog een rookmelder bij en de brandblusser moet op een betere plek komen te hangen. Geen rolluiken en de voordeur zit nooit op slot maar op een haakje.
    Onze slaapkamers hebben allemaal een prima raam wat helemaal open kan. Het is niet zo hoog dus je kunt jezelf eruit krijgen door eerst te gaan hangen. Misschien wil ik nog wel een keer zo’n ladder aanschaffen.
     
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    #12 Jessi79, 6 jun 2023
    Laatst bewerkt: 6 jun 2023
    Nieuwbouwwoning dus overal standaard gekoppelde rookmelders (6 stuks) en CO meters (en geen gasaansluiting of cv). Vanaf de kinderkamers kunnen we door grote ramen makkelijk op het platte dak van de garage komen, dat is de nooduitgang. De voordeur zit nooit op slot als we in huis zijn, ook 's nachts niet. We willen er zonder sleutel uit kunnen.

    Rolluiken hebben we heel bewust niet genomen ivm vluchtroutes, we hebben screens waar je bij brand gewoon doorheen kan. Verder hangt er een blusdeken in de hal en in de bijkeuken.
     
  13. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Wij hebben op elke verdieping een rookmelder en een co2 melder op zolder. Alles is online dus krijgen een melding op onze telefoon als er ergens iets gedetecteerd wordt. We hebben rolluiken, maar allemaal handmatig. Behalve beneden voor het achterraam en de achterdeur.
     
  14. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Alle verdiepingen brandmelders/rookmelders. Op zolder co2 meter. 2 blusdekens en 1 grote poederblusser.

    Op de voordeur en achterdeur bewust gekozen voor een slot zonder sleutel aan de binnenzijde. Dus een 4punts draai slot. Nooit op zoek hoeven naar een sleutel en toch inbraakveilig.

    Op de bovenverdieping overal rolluiken, gedeeltelijk elektrische bediening. Maar we kunnen via de badkamer uit het raam springen op de veranda, vervolgens via de garage naar de tuin of oprit.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    In alle ruimtes behalve badkamer rookmelders. Co melder bij de cv ketel ruimte. We kunnen door alle ramen, hebben voor de zekerheid een extra touwladder op zolder. Hebben beneden een brandblusser. Sleutels zitten altijd in de deur. Weg naar de deuren altijd vrij, zodat je niet in het donker ergens tegenaan loopt.
     
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Wij hebben overal rookmelders, co2 melders, een grote brandblusser beneden bij de stoppenkast, op de voordeur zit een speciaal brandveilig draaislot zodat je geen sleutel nodig hebt om de deur van het slot te halen en wij hebben een brandladder. Ook ligt er een draagzak boven bij de brandladder, de oudste kan nu denk ik zelf van de ladder maar de jongste absoluut nog niet.
    Wij hebben ook speciale kindersloren op de ramen, de sleutels per kamer liggen standaard op een vaste plek als er brand is kan ik die zonder te hoeven kijken pakken.
     
  17. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Elke verdieping een rookmelder
    Koolmonoxide melder bij de cv op zolder
    Brandblusser
    Vluchtladder
    We hebben ook een balkon. Waardoor je eventueel sneller naar beneden kan.
    We hebben ook geen droger. Vaak hoor je daar ook bij dat er woningbrand kan ontstaan.
    We laden geen dingen op s nachts.
    Slapen allemaal nog op 1 etage. Dat wil ik liefst zo lang mogelijk zo houden.
    Ons meisje is slechthorend die zal dus niet naar zolder gaan maar slaapt op onze etage
    Als ze later ouder is zijn daar meer mogelijkheden voor appatuur waarmee ze wel een alarm kan horen.
    Kook ook niet meer op gas. Want daarmee was ik ook bang voor brand.
    Sorry maar ik ben nogal een angsthaas:rolleyes:
     
  18. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.990
    113
    Vrouw
    Om die reden is die van ons op de overloop dus weg:| We werden er gek van, ging steeds af als we aant douchen waren.. maar nog geen nieuwe opgehangen…
     
    G89 vindt dit leuk.
  19. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik heb een vakantiehuisje op de Veluwe, daar gaat het de laatste tijd vaak mis, maakt mij soms echt een beetje bang.
    In iedere ruimte hangt een rookmelder, koolmonoxide melder heeft ons leven al een gered die hangt er zeker.
    Alleen een brandblusser moet nog.

    voor ons woonhuis het zelfde, alleen nog een brandblusser.

    vluchtroute is heel simpel en afhankelijk van de situatie.
     
  20. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Wij hebben gekoppelde rookmelders en een koolmonmelder. Wij hebben in de garage een brandblusser staan.

    Ik lees hier wel nog goede tips want heb eigenlijk nooit een vluchtplan ofzo besproken. En of die blusser in de garage nu zo goed staat betwijfel ik ook. Wij hebben overigens elektrische rolluiken boven. Hebben we toen wel over nagedacht dat het mogelijk een risico was maar blijkbaar toch gedaan.
     
    Joli86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina