Ik heb een baby van ruim 3 weken. Ik heb op het ogenblik borstontsteking,maar was er snel bij en de koorts is alweer weg. Heb het opgelost door echinaforce forte te nemen,en de borst in te smeren met johannisolie en dan warme kruik erop. Nu heb ik op die borst ook een pijnlijke kloof. Tot nu toe heb ik die borst eerst afgekolfd,dan door de baby leeg laten maken. Maar nu ik vanmiddag ging kolven kwam er maar 20 ml. uit! Toen ik daarna de baby aanlegde,kreeg hij er ook niets meer uit volgens mij. 1 Kan het zo zijn dat ik nu geen BV meer heb in de linkerborst= 2 Wat kan ik het beste doen,zo doorgaan)afkolven,dan aanleggen= 3 Hoeveel keer doe ik dat per dag= 4 heeft mijn kindje genoeg aan enkel de rechterborst,hij wil nu wel elk half uur drinken. 5 hij accepteert geen speen,maar heeft ook zuigbehoefte volgens mij,bestaan er spenen die wat meer op echte tepels lijken= 6 hoe kan ik de borstvoeding weer op gang krijgen als mijn borst weer beter is=,veel aanleggen en wat nog meer= 7 ik merk dat hij vaak mijn borst als speen gebruikt,is dit ok= alvast bedankt, iris
Hallo Iris, Door de drukte heb ik helaas even te weinig tijd om heel uitgebreid te antwoorden. In het kort. Hoe gaat het met je BO nu? Door de BO wordt de melkproductie minder dus wat je merkt bij het kolven klopt. Op zich kan je ook oged met 1 borst voeden maar daarmee los je nu het probleem niet op. Ik denk dat je er goed aan doet een LK bij jou in de buurt te bezoeken. Zij kan meekijken met het aanleggen. Eenkloof geeft al aan dat het aanleggen niet optimaal is. Niet goed aanleggen betekend vaak ook dat de borst niet optimaal wordt geleegd (met BO als gevolg). een borst die niet goed wordt geleegd wordt ook niet goed gevuld. (Minder vraag = minder aanbod) Dat hij de borst als speen gebruikt is op zich niet erg tenminste als hij goed heeft aangehapt. Je kan de productie weer op gang krijgen door vaak te kolven of vaak aan te leggen. Meer vraag = meer aanbod. Een heel kort antwoord ik hoop dat je er wat mee kan. Succes Ilse