hoe breng ik dit tactisch (eten oppaskindje)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 10 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Die ontbijtkoek doen we niet allang zo hoor...das is sindskort omdat ze thuis alles aan elkaar gilt als ze iets anders krijgt.
    Maar ik vind het niet mijn probleem, vindt het wel vervelend. Ik heb zo meer afspraken met ouders die zelf eten meegeven, het mag totdat ik merk dat er problemen van komen. Bv het ene kind aan een droog bisquitje en het andere aan een chocowafel.

En nee ik kan niks verzinnen voor mijn kinderen, ze heeft eerder gewoon brood gegeten hier.
    En wat ik zei vind ik dat ook niet nodig, ik heb dit voor de opvang aangegeven, de vraag was alleen hoe het tactisch gebracht moest worden.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.942
    3.956
    113
    Ik zou denk ik aangeven dat hoewel je je zoveel mogelijk wilt aanpassen aan de wensen van de gastouders, je wel bepaalde regels wilt hanteren.
    Als een kindje thuis op de bank mag springen betekent dat niet dat dat bij de gastouder ook ineens mag, ook al vinden de ouders dat dat moet kunnen.
    Ontbijtkoek met chocopasta als stamdaard ontbijt vind ik echt absurd. Het is hun goed recht om dat wel te doen, maar je kunt aangeven dat jij het in jouw huis niet wil geven.

Ik begrijp wel dat het lastig is om aan te geven. Dingen rondom eten enzo ligt toch altijd wat gevoelig.
    Maar het ergste wat kan gebeuren is denk ik dat ze een andere gastouder willen. Ik weet niet hoe erg dat zou zijn?

3. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik zou, zoals eerder gezegd, vragen of je haar hetzelfde mag geven als de rest krijgt. Mijn dochter krijgt thuis nog steeds een fles voor het slapen maar op het kdv al een hele tijd niet meer. In het begin was dat een probleem voor haar maar al vrij snel had ze door dat ze echt geen fles meer zou krijgen en nu piept ze niet meer. Ze eet lekker haar broodje en drinkt een bekertje melk op het kdv... Kinderen passen zich snel aan.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik weet niet hoe het werkt met oppaskindjes, dus misschien mag dit helemaal niet, maar is het niet gewoon een idee om haar hetzelfde te geven als je eigen kinderen, eet ze niet, dan eet ze maar niet....'s middags precies hetzelfde verhaal..... Na een paar dagen begint ze waarschijnlijk wel te eten, doordat ze door heeft dat ze het gewoon niet krijgt bij jou en ze toch honger heeft....

Streng? Ja, vast! Maar dit is hoe ik het hier doe met kinderen die niet willen eten (wel mijn eigen kinderen, dat is wellicht een verschil)

5. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Kun je haar niet later laten eten? Als jou kinderen op school zitten? Mijn zoon eet ook op andere tijden als m'n gastkindjes. Dit omdat ik hem niet laat toekijken wat hij allemaal niet meer mag.(kaas/melk).

Verder eens met Mamabri

6. tuc

tuc Niet meer actief

Zo zou ik dat ook precies met mijn kinderen doen, ze krijgen de keuze uit brood, crackers of muesli met melk. Wil je niks dan niks.
    Maar deze ouders zien die methode niet zitten. Zij willen gewoon per se dat ze iets eet. Ze zijn dus blijven zoeken tot ze iets niet weigerde en dat was ontbijtkoek. Tja mijn manier ook niet, maar ik kan idd niet zeggen dan eet ze maar niet.

7. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Kun je niet zeggen dat je ontbijtkoek op is? Dus dat je haar wel brood 'moest' geven?

8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    En op zich kan ze toch qua tijd best thuis eten? Jij vind t vroeg maar hier vanaf een jaar heb ik haar elke werk een dag om 6.45 bij de oppas gebracht en dan had ze dus al gegeten. Gewoon om 6.15 uit bed vissen eten en wegwezen. Nu moest deze oppas helaas stoppen en gaat ze vanaf volgende week vanaf 7.15 naar gastouder daar hoeft ze echt niet ons ontbijt te eten. Eten wat de pot schaft wij hebben als ouders bewust voor een go gekozen en dus moet onze dochter daar in het gezin meedraaien

9. tuc

tuc Niet meer actief

ze geven het mee😂

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dan blijft er maar 1 mogelijkheid over en dat is eerlijk zijn. Vertel dat jouw kinderen slechter gaan eten doordat zij ook ontbijtkoek willen. Dat jij dit geen gezond ontbijt vind en jouw kinderen het daarom niet mogen en dat mochten zij niet willen dwingen en perse willen dat zij iets eet, ze dan maar thuis haar ontbijtkoek moeten geven.

En geef dan ook eerlijk aan dat als zij luncht bij jou, zij van jou geen ontbijtkoek krijgt, maar gewoon een boterham.
    Dan maar minder tactisch :)

11. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    TS Ikheb niet alles gelezen

Ik zou eens uitzoeken hoeveel suiker en bv in zit en die cijfers op papier zetten.
    Ik merk in mijn omgeving dat heel veel ouders geen idee hebben hoeveel suiker ergens in zit, ik vraag mij dan vaak af onder welke steen ze hebben geleefd:p

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ontbijtkoek: 36,1 gram suiker per 100 gram. Bruin brood: 2 gram suiker per 100 gram.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Je kunt altijd beginnen met 'ik vind het vervelend om erover te moeten beginnen, maar. ...'. Ga absoluut geen verwijten maken, maar leg de 'schuld' bij jezelf omdat jij nu eenmaal altijd streng bent in eten en dit zo wil houden.
    Succes!

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Volgens mij kan je het best simpel brengen. Je wil naar alle ouders en kinderen toe flexibel zijn, maar je hebt sinds de invoering van ontbijtkoek als ontbijt gemerkt dat de andere kinderen ook liever een koek willen als ontbijt (laten we eerlijk zijn, ontbijtkoek is gewoon koek, het heet niet voor niets zo). Dat zorgt voor zo veel onrust dat je het niet meer kan accepteren. Je bent bereid om alternatieven aan te bieden, zoals brood of muesli, maar het moet wel iets zijn wat voor alle kinderen een voedzame bodem biedt voor de rest van de dag.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hoeveel dagen in de week is dat kindje bij jou?
    Ken je al wat langer en je vind al snel dat ouders het verkeerd doen. Grote focus op gezond eten en hoe het in jouw ogen moet!
    Niet alleen nu. In het algemeen ben je al sneller geneigd om andere ouders in een ( kwaad daglicht te zetten).

De kleine meid zit in een fase ouders hebben de oplossing en zijn er blij mee dat ze in elk geval iets eet! En daar in hebben ze een punt!! Beter ontbijten dan helemaal niet ontbijten.
    Jij vind ontbijtkoek slecht hun vinden het een tussen weg! Van wel en niet eten. Ze eet dat is ook belangrijk. Wil jij die opvoed taak op je nemen omdat jij het een slecht punt vind??

Als het je niet zint dan geen omwegen bedenken en zeggen van ik wil geen ontbijtkoek geven omdat het stookt met mijn principes ! Omdat jij het een slecht ontbijt vind je zit nu hier adviezen te vragen om het zo perfect mogelijk te kunnen overbrengen. Die bestaan niet dan maar de waarheid! Of als het die ene keer per week is leg je je er op toe of je zegt er wat van met het risico dat ze een andere gastouder zoeken of het risico dat ze je boodschap accepteren!! Dat zou toch het fijnste zijn voor jou en de ouders.

Alles is mogelijk. Ontbijtkoek is misschien wat slechter maar is lichter dan een boterham. Ook in ontbijtkoek zitten goede voedingsstoffen. Granen ect ect dus tja

Nooit moeilijk gedaan! Twee kinderen die eerder voor kaas of smeerkaas zouden kiezen terwijl ze gewoon pindakaas en pasta mogen.

Succes.

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Elmo gaat iets korter door de bocht dan ik zou willen gaan, maar ik ben het wel eens met dat je hier vooral een probleem hebt vanwege je eigen principes (in dit geval ben ik het met je eens) en dat dat misschien een reden kan zijn om een gesprek te voeren met de ouders. Als de ouders niet achter jouw principes willen staan en jij niet achter die van hen is er misschien geen goede basis voor voortzetting van de opvang.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Even een vraag Tuc...kun je niet tegen je kinderen zeggen dat ze het niet krijgen en dat kindje wel?

Ik vind het raar dat alle kinderen ook iets moeten als 1 kind het ook krijgt. Kinderen kunnen toch leren dat iedereen anders is en anders eet?

18. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ben het ook eens met Elmo.
    Het heeft te maken met je eigen principes.
    Als het meisje een allergie had gehad dan had je haar ook anders behandeld op het gebied van voeding dan de andere kinderen, waarom kan dat nu ook niet?
    Je kunt toch aangeven dat ze niet altijd hetzelfde hoeven te krijgen.
    Als jij een glaasje prik drinkt dan krijgen jouw kinderen dat toch ook niet omdat ze dat willen?
    Als dit echt niet binnen jouw principes past dan kun je het gewoon aangeven op een rechtstreekse, eerlijke manier en dan is het aan de ouders om te bekijken wat zij hier mee doen en of jullie overeen kunnen komen met een andere oplossing of niet...
    Voor mij persoonlijk zou het geen ramp zijn, ik had haar gewoon die ontbijtkoek gegeven en de andere kindjes uitgelegd dat dat alleen voor dat meisje is en verder niet te veel aandacht aan schenken.

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ben het eens met de bovenstaande reacties. Zou ook gewoon aan je kinderen uitleggen dat het meisje ontbijtkoek krijgt en zij niet.

20. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Compleet mee eens.
    Je bent nogal anti suiker begrijp ik uit andere topics( "ik snap wel dat je kind van 2 verder niks wil als ze een boterham met choco pasta mag" ). Terwijl moeder duidelijk zegt dat dat enkel als laatste boterham mag.
    Ik zou dan in jouw stijl terugkaatsen:ik snap wel dat jouw kinderen ook ontbijtkoek willen, als ze verder nooit iets lekkers krijgen. En ja ik geloof best dat ze fruit ook heel lekker vinden maar toch vinden ze ontbijtkoek ook lekker zo blijkt?;)

Ik zeg niet dat het mijn keuze zou zijn hoor voor.mijn kind, maar ik vind het toch echt de keuze van de ouders. Dat scholen en kdv nu zo streng zijn vind ik ook belachelijk. Tuurlijk is aandacht voor gezond eten goed maar om voor ouders te gaan bepalen wat wel en niet mag vind ik echt zot. Ik vind echt dat er een soort suiker angst cultuur ontstaat terwijl het imo zoals met alles om balans gaat.
    Ik vond las een foto van mezelf als baby, zelf een broodje etend. Mijn hele gezicht zat onder de chocopasta. En iknhad ook altijd een beker yoki mee naar school en een brinky. Guess wat. Ik at gewoon mijn fruit en savonds mijn bord leeg en heb geen overgewicht nu.

Ofwel, ik denk dat het vooral goed is duidelijk te maken aan je kinderen dat er voor hen andere regels zijn. daar zullen ze wel vaker mee in aanraking komen en dit lijkt me een goede leerschool.

Stoor je je echt aan het suiker snuiven dan zou ik een soort beleidsplan opstellen voor nieuwe opvang kinderen zodat ouders daar van tevoren heel bewust voor kunnen kiezen.

Deel Deze Pagina