Terwijl ik aan het voorlezen was hoor ik ineens naast mij: p...o...p pop!; Eh ja dat klopt schat! Ik heel trots natuurlijk en na even doorgevraagd te hebben,kan dochter dus de kleine woordjes al lezen. Heel gemiddeld maar ik ben een trotse moeder,vooral ook omdat ik dat nog niet verwacht had. Maar nu, dochter wil graag meer lezen en ik moet woordjes opschrijven etc.. Hoe leer ik haar dat goed aan of moet ik dit laten liggen tot ze er in groep 2 of 3 (?) mee gaan beginnen.
Naar de bieb en de eerste Avi boekjes lezen. Hebben wij ook gedaan, verder pakken ze het op school snel op hoor. Vooral als het een groep 1 en 2 klas is.
Volgens mij kan je dat niet verkeerd aanleren hoor. Je kan idd de eerste avi boekjes lenen. Ik heb toen een aantal afgeschreven boekjes kunnen kopen. Op de IPad of tablet heb je ook spelletjes voor beginnende lezers. Als ze eenmaal doorhebben dat ze kunnen lezen dan lezen ze in alle hoeken en gaten, je ontkomt er niet meer aan . Gewoon antwoord geven op haar vragen en dan gaat het vanzelf vooruit.
nou vind dat snel hoor! weet niet of ze al bijna 5 is maar vind 4 jaar wel vroeg om al woordjes te kunnen lezen! knap hoor Mijn dochter van 6,5 zit nou in groep 3 en gaat nu echt woordjes lezen en dat gaat echt in een rap tempo en nou kwam zij in groep 1 en 2 echt goed mee hoor en met de toetsen steeds hoogste niveau dus ik vind het persoonlijk wel snel en als ze het zelf wil lekker oefenen
Haha je bedoelt toch niet dat het heel gemiddeld is dat ze kan lezen he *grinnik* Wel supercute En in groep 2 doen ze vooral aan hakken en plakken (zodat je later goed het verschil tussen de letters kunt horen) Als je gewoon de Ah, buh, cee, duh... Letters gebruikt komt het helemaal goed Zou het wel even heel trots tegen de juf vertellen... Wellicht heeft die er een leuk werkje in de klas voor. (Zeker in een combi-klas zal dat er heus zijn) En verder gewoon lekker doen wat ze vraagt... Ze vindt het kennelijk leuk en je leert het makkelijkst iets op het moment dat het je interesse heeft tenslotte
Weet je wat het is, ik heb weinig vergelijkingsmateriaal . Ik heb altijd gemerkt dat ze snel is maar ik wil ook niet overkomen als iemand die overdrijft. Ik ga het even aangeven maandag bij de 10 min gesprekken En woensdag gaan we weer naar de bieb en zal de Avi boekjes meenemen. Letters net als op school doen we ook! Bedankt dames voor de tips!
Gewoon lekker doen ringeling.. Niet alle kindjes zijn gelijk. Maar er is een reden dat ze daar normaal niet in groep 1 mee beginnen Gewoon omdat een hoop kindjes dan nog niet in staat zijn om het te leren. Onze dochter kon dat ook met 4,5 ofzo... Alleen daarna kwam ze gewoon echt niet verder. Ook niet als ik hielp. Van "losse letters = een woord" naar "als ik dat nou zonder te spellen kan uitspreken vormt het een zin met betekenis" In groep 3 merk je echter wel dat ze alle letters kent en kan lezen.. Ze gaat nu als een speer en ze leest echt alles. Zoooo leuk En voor je het weet leest ze gewoon boeken Wat hier wel heel leuk was in die tijd waren samenleesboeken. Speciaal voor kleuters met leesbehoefte. De lezer leest 1 bladzijde en dan op de andere bladzijde staan losse woordjes voor de beginnende lezer. Die natuurlijk op de volgende bladzijde weer terug komen in het verhaal. En daarna krijg je heel veel avi-s boekjes die hier niet zo heel lekker vielen gewoon imdat de verhaaltjes suf zijn. Maar nu hebben wel Koen en Lot van Marianne Busscher en die vind ze wel heel leuk. Avi m3 zijn ze geloof ik. Maar wel echt een leuk verhaaltje en geen "de muis in het huis. De muis wil los. De muis gaat naar het bos" zegmaar. Hier ook geen vergelijkingsmateriaal trouwens... Dat kwam pas toen ze het helemaal niet leuk bleek te vinden op school. Wat dus kwam doordat ze ietwat andere behoeftes leek te hebben. Dingen als rust in de klas en "echt" leren ipv werkjes.. Nu groep 3 gaat het vanaf de eerste dag al veel fijner. Het werk dat ze moet doen is niet moeilijk voor d'r maar het is wel een hele verademing na de kleuterklas
Bij mijn dochter kwamen we er ook bij toeval achter dat ze best al wat kon lezen. Ze wordt in december 5 en zit in groep 2. Ik lees inderdaad de avi start en de samen lees boekjes. Waar mijn zoon vooral letters herkende is mijn dochter vooral van het hakken en plakken en de hele zin herhalen. Inmiddels begint ze kleine woordjes als in geheel te herkennen. Ze mag van haar juf ook al boekjes bij de middenbouw halen maar dat vindt ze erg spannend. Lezen gaat beter als ze alleen thuis is zegt ze. Laatst ook geprobeerd of ze kan rekenen. Daar lijkt ze ook geen moeite mee te hebben. Ik vind het soms wel moeilijk. Wat is wijsheid, ze is nog zo jong en met sommige dingen gaat ze echt heel snel. Ik wil d'r ook niet slimmer maken dan ze is. Haar juf van vorig jaar heeft me op het hart gedrukt er echt voor te zorgen dat ze genoeg uitdaging krijgt. Binnenkort maar eens in gesprek gaan met haar juf.
Dit is exact wat mijn dochter steeds zegt; ze vindt het té druk en de werkjes vindt ze stom. Liever écht leren lezen en schrijven.
Eef is daar ook mee bezig, maar dat komt volgens mij vooral door mijn nichtje van 8 die graag schooltje met haar speelt ze herkend nu "ik" en "maan" en een paar letters. Ik heb haar een letterdoos gegeven bol.com | Ik Leer Lezen, Jumbo | Speelgoed vindt ze geweldig...
Het is echt zo leuk als ze leren lezen. Er gaat een wereld voor ze open. Knap van haar hoor! De oudste vond het hier met 4 ook al heel interessant. De jongste is bijna 4 en las vrijdag vos en bes. Maar dat zal wel komen omdat hij in alles zijn zus na wil doen. Even een tip. Als je zelf woordjes gaat schrijven om te laten lezen, of als ze tzt zelf dingen wil naschrijven, gebruik de kleine letters. Hier op school klagen ze in groep 3 over het afleren van de aangeleerde hoofdletters.
Update De Avi boekjes zijn gehaald, ze gaat als een speer! Alles waar letters opstaan wil ze graag lezen , melk, vlapakken etc. Erg leuk Ook heb ik het aangegeven bij de juf . De juf gaf aan dat dit niet heel vreemd is omdat ze natuurlijk ook al met letters bezig zijn (1/2 klas) De kleuters worden getest via een computerprogramma en die geeft het niveau aan. Ook vond ze dat ze in groep 1 vooral moeten kleuteren en is het mooi meegenomen als ze dat straks al een beetje kan in groep 2. Niet helemaal wat ik verwacht had. Vooral ook om het computerprogramma . Vorige keer werd er bij de inloop dochter direct achter de computer gezet en moest ze de koptelefoon op en aan het werk. Dochter schrok en wat er dan vaker gebeurt: ze sloeg dicht, begon te huilen en zei dat ze het niet kon. Juf deed dus alles voor en dochter bleef huilen . Ik ben toen bij haar gaan zitten heb dochter even gesproken en beloofd dat ik haar ging helpen. Oftewel ik heb 1 keer een vraag herhaald en nadat die goed was had ze het zelfvertrouwen en ging het prima. Maar hoe betrouwbaar is dan zo'n momentopname met dat programma. Ik heb dit ook wel aangegeven bij juf We blijven thuis lekker lezen als ze dit aangeeft en we zien wel hoe het loopt
Als ze het eenmaal doorhebben gaat het snel! Eva zit in groep 2 (is een gemiddeld (denk ik) slimme meid die vorig jaar qua slimheid wel naar groep 2 kon, maar sociaal emotioneel echt nog niet). Ze zijn nu druk bezig met de letters en ze herkent ze inmiddels allemaal. Ze heeft ook zo'n doos met letters en kaarten waarbij ze de woorden moet maken (zoiets als Moontje als voorbeeld geeft, maar dan de ouderwetse versie ) en ze maakt alle kaarten met gemak. Ze kan ook al een klein beetje lezen door de klanken op te noemen en zo een woord te maken. Voor mijn gevoel gaat ze nu opeens wel heel snel, ik weet niet of dat normaal is? Begin van dit schooljaar kende ze nog geen letters en nu kan ze woorden maken aan de hand van kaarten met de letterbak. Als ze bijvoorbeeld de kaart met gras ziet, zegt ze het letter voor letter en heeft ze zo het woord. Over 1,5 maand gesprek met de juf, ben benieuwd! Ik wil Eva ook best stimuleren, omdat het goed gaat en ze het leuk vindt, maar ook weer niet teveel omdat ik niet wil dat ze zich op school gaat vervelen, bijvoorbeeld volgend jaar in groep 3.
Snoopy, het is zeker niet ongewoon dat kinderen al beginnend kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan. Daarom is er ook een maanlijn en een zonlijn. De maanlijn is voor de kinderen die nog niet kunnen lezen en de zonlijn voor kinderen die al vlot mkm woorden kunnen lezen. Die beginnen meteen boekjes te lezen op M3.
Ok, dat klinkt in ieder geval positief. Ik laat Eva maar een beetje haar gang gaan. Ze vindt leren heel leuk, maar spelen ook heel erg, dus zo lang het nog kan laat ik haar dat vooral ook lekker doen! Ik denk dat als ze straks echt aan de gang gaan met lezen en schrijven dat ze het heel snel oppikt.
Nu mijn dochter leert lezen...en nog flink moet oefenen...kan mijn zoon van 3 ineens al een hele rij lezen Hij gaat naast haar zitten en zij leert hem wat zij moet leren Ha ha
ah wat vervelend voor je dochter! het is veel te spannend om zo maar achter de computer gezet te worden. ik heb een zoon die al ver is en ik ben zo bang dat hij straks de hele tijd achter de computer gaat zitten ipv spelen etc.
Onze dochter is ook vier en leest graag de boekjes van kluitman "lezen is leuk". Het begint bij avi start en dan loopt het op AVI 1, AVI 2 enz. Misschien kun je die eens lenen bij de bibliotheek. Zijn echt heel erg leuke boekjes.
Mijn oudste zoon begon ook begin groep 1 met lezen, zit nu in groep 3 en leest op niveau eind groep 5. Het kan hard gaan als ze echt interesse in lezen hebben Leuk hoor, ik snap dat je best trots bent, was (ben) ik ook Zoals gezegd AVI boekjes van de bieb en er zijn zó veel leuke spelletjes op de pc te vinden met letters en kleine woordjes. Wij hebben ook de 'ik leer lezen'-koffer, echt een aanrader hier