Hoe weet je of je kleintje toe is aan brood en hoe geef je het haar het best op 6-7 maanden? Ik ben een beetje bang want met 6 maanden (2-3 weken geleden) mocht ik haar een broodkorst geven en ze heeft er een stuk afgebeten dat in haar keel is blijven steken. Schrikken zeg. Gelukkig zat ik er naast en kon ik ingrijpen. Hoe doen/deden jullie dat? En smeren/smeerden jullie er al boter op?
Je kunt een stukje in het wangetje stoppen. Je kindje moet dan kauwbewegingen maken om het er uit te krijgen en leert dus zo te kauwen. Anders gaan sommige kinderen het in het gehemelte opproppen en verslikken zich hier dan in.
Hele kleine stukjes geven en heel langzaam aan. Niet in een keer een halve boterham. Zelf ben ik er pas mee begonnen toen ze 1 jaar waren, maar wij eten zelf dan ook weinig brood.
Mijn dochter stopte de broodkorst achterin haar keel en toen begon ze te kokhalzen. Nu maak ik kleine balletjes en doe die ik haar wangzak en ze kauwt nu. Ze kokhalst niet meer. Geen vers brood geven, want dat plakt te veel.
Hier ook blokjes in de wangzak stoppen. Gaat ie idd kauwen en dan komt er geen kokhalzen aan te pas. Broodkorst ging hier ook niet goed, doodeng vond ik dat. Rijstewafel kan ie inmiddels prima handelen uit het vuistje gelukkig, maar met de broodkorstjes ben ik voorlopig nog ff klaar Ik doe er idd boter op. Nog geen beleg geprobeerd, komt straks wel. Eerst gewoon brood 'puur' laten waarderen
Een vriendin van mij werkt op het cb en zij vertelde al dat het normaal is dat ze gaan kokhalzen. Dat het normaal is en dat je niet moet laten zien dat je schrikt. Dus ik zat er zogenaamd heel flex bij toen onze dochter de eerste keer brood kreeg, ik zat te wachten tot het kokhalsmoment zich aandiende zeg maar , en dat kwam. Ik ook weer zogenaamd heel relaxt dat stukje eruit vissen opdat mijn dochter niet van mij zou schrikken maar ik vond het maar niets, haha. Ik vond het zenuwslopend. En zij kokhalsde echt van elk stukje, hoe ieniemienie ook. Ik heb toen op het kdv gezegd; oefenen jullie maar . Zij zijn het gewend en schrikken niet meer van een kokhalsje meer of minder. Ik werd er nerveus van. Daar vertelden ze overigens dat de kokhalsreflex van baby's vooraan op de tong ligt en dat dat steeds verder naar achteren gaat. Het is echt een natuurlijk bescherming vanuit de baby zelf. Inmiddels eet ze brood als een malle, het heeft even geduurd, ik denk dat ze met een maand of 8/9 echt goed brood at.