faillissement

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Denise001, Jan 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Denise001

Denise001 Bekend lid

Feb 9, 2015
    503
    4
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik gehoord dat mijn werkgever failliet is verklaard. Echter heb ik sinds 02-01-16 zwangerschapsverlof.
    19-01-16 krijgen we een curator aangewezen en vanuit daar krijgen we ons ontslag.
    Nu is het normaal dat je maximaal een week na ontslag je ww aanvraagt zodat het geen nadelig effect heeft op je uitkering. Maar ik heb tot 20-04-16 (schatting) verlof. Wanneer moet ik dan mijn ww eventueel aanvragen? Want ik neem aan dat dat niet in dezelfde periode gaat als het verlof valt.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Denise,

Wat rot dat je werkgever failliet is verklaard! Ik leg je graag uit wat de gevolgen ervan zijn voor je uitkering.

Je bent nu met verlof. Dat je werkgever failliet is gegaan heeft daar eigenlijk geen invloed op; je houdt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

Wat mogelijk wel moet veranderen is de betaling daarvan. Meestal betaalt UWV de WAZO aan de werkgever. Die verrekent het met je loon, en betaalt het dan aan jou door. Maar omdat je werkgever failliet is, kan UWV de WAZO-uitkering beter rechtstreeks aan jou betalen. Ben UWV Telefoon (0900-9294) om de betaling van je WAZO aan te passen.

Pas na de WAZO heb je recht op WW, als je dan nog geen ander werk hebt gevonden. De WW vraag je op z'n vroegst een maand van te voren aan. Dat doe je op www.werk.nl. Daar schrijf je je ook in als werkzoekende.

Is er nog sprake van achterstallig loon van je failliete werkgever, dan kan dat worden vergoed vanuit een faillissementsuitkering. Behalve loon wordt vanuit deze uitkering ook vakantiegeld, vakantiedagen en pensioenpremie betaald over een bepaalde periode.

Op onze website vind je actuele informatie over
    faillissementsuitkering, WAZO en WW.

Ik wens je een fijn verlof verder!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page