Hoe cadeauwens duidelijk maken aan bezoek?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ikkemijik, 25 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.103
    3.491
    113
    Ik vind het zelf ook lastig om cadeaus te verzinnen, vind heel veel dingen niet mooi en wil eigenlijk alle spulletjes zelf uitzoeken.
    Vind het altijd zo zonde om cadeaus te krijgen waar je uiteindelijk niks mee doet.
    Ga zelf maar eens een lijstje maken met dingen die ik nog wel hebben, zodat ik niet straks 20 winterpakjes heb die hij pas in de zomer past, of de 10e bijtring en rammelaar.

Geld geven of krijgen vind ik ook niet leuk.
    Zou dan een lijstje maken met spullen die je sowieso nodig gaat hebben zoals luiers en billendoekjes, zodat je die straks niet hoeft te betalen en dat geld kunt gebruiken voor de fotoshoot.

2. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Spuit 11 hier nog ff.

Ik denk dat het ook al anders is als TS zegt "ik spaar voor een newbornshoot". Of als de vriendinnen van TS samen een mooie shoot cadeau doen. Maar geld vragen voor iets dat je sowieso al gaat doen...

Naja goed, TS is beetje gepikeerd nu..

3. LSQ

LSQ Niet meer actief

Ik kan de situatie van ts wel begrijpen, maar ook gevers die liever geen geld willen geven.

Ts, je zegt dat je erg krom zult moeten om de shoot te betalen. Is het een idee om eten te vragen in ingevroren porties of in potten? Mensen vinden het toch leuk om iets te doen en je kunt daarin veel liefde stoppen. Het scheelt je ontzettend veel tijd in je kraamperiode. Daarnaast zal het je ook in de kosten schelen waardoor het makkelijker wordt om zelf de shoot te bekostigen. Ze geven je dan toch op een indirecte manier waar je om vraagt.
    Dit kan trouwens ook met een luiertaart en andere benodigdheden, zoals al eerder is voorgesteld.

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Gaat er denk ik meer om dat ts erin blijft hangen. Vriendinnen vragen wat ze wil. Zij zegt geld voor shoot, vriendinnen vinden dat niet leuk, hadden kennelijk een leuk cadeau suggestie gewenst, maar ts accepteert dat niet. Terwijl, ja, meer kan je er niet aan doen toch. Blij zijn dat ze komen en geen verwachting hebben van de cadeaus, kan alleen maar teleurstellen. Gaat ook meer om het gebaar lijkt me.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Tja.. wij hebben bij de oudste ook geld gevraagd. Mijn man zat toen werkloos thuis en hebben toen geld gevraagd zodat we vast konden sparen voor een achterwaartse stoel. Eigenlijk begreep iedereen het en hebben we van de meesten ook geld gehad :) Dankzij de bijdrage van hun hebben wij nu een veilige achterwaartse stoel voor onze oudste zoon.

Maar als je zelf het geld hebt vindt ik het onzin om geld te vragen. Dan zou ik gewoon vragen om cadeaubonnen of zoiets.

6. Sannie86

Sannie86 Actief lid

29 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    TS, geld geven als kraamcadeau is echt not done. Is een beetje raar. Voor een verjaardag prima of voor andere gelegenheden. Maar als jij mij als vriendin om geld had gevraagd voor je shoot had je dat zonder problemen van mij gekregen. Als je er maar blij mee bent. Maar niet iedereen is zo en als je vriendinnen geen geld willen geven zal je er daar toch echt bij neer moeten leggen.

7. Logan

Logan Niet meer actief

Als ik iemand om cadeau tips vraag vind ik sowieso meerdere suggesties fijn, zodat ik nog een beetje zelf kan kiezen. Geld geef ik niet graag, ook niet voor een verjaardag ofzo.
    Als kraamcadeau geld geven vind ik ook een beetje apart, ik zou dan eerder een bon doen. Kan je niet vragen of die fotograaf cadeaubonnen verkoopt?

8. Lizzy01

Lizzy01 Bekend lid

14 jan 2015
    819
    0
    16
    Vrouw
    Nederland
    Misschien dat het voor vriendinnen voelt als "wil je thee of koffie?" En jij zegt "betaal maar mee aan mijn cocktail die ik al besteld heb"..

Voor je vriendinnen begrijp ik dat je antwoord tegen kan vallen, want geld vinden de meeste mensen doorgaans niet het leukste cadeau om te geven.. Beetje onpersoonlijk, duidelijk hoeveel geld je hebt uitgegeven en je kan iemand niet meer verassen door je best te doen er echt iets leuks van te maken. Juist bij een geboorte vind ik persoonlijk cadeautjes kopen heel leuk. Daarbij vraag ik ook altijd in welke hoek ik het het beste kan zoeken.. dit om te voorkomen dat ik bijtring nummer 12 geef ofzo.

Ik begrijp de meerwaarde die je ziet in een newborn shoot en dat je daar ontzettend naar uit kijkt en zin in hebt. Ik ben het met je eens dat dit een mooie herinnering kan zijn voor je kindje (maar sommige kinderen hebben niks met foto's.. dus voor nu doe je het voor jezelf).

Wat ik niet begrijp is waarom je alles al hebt gekocht en dat je bijvoorbeeld niet wat dingen hebt overgelaten die je aan je vrienden/familie kan vragen. Zo vragen wij ook gericht speelgoed en dingen uit bepaalde series, zodat we zeker weten dat we het mooi vinden. Als je die dingen niet allemaal had gekocht, dan had je het geld dat je daarmee bespaard had kunnen gebruiken voor een newborn shoot en hadden je vriendinnen en familie de kans gehad om een cadeau naar wens te kopen.. Blijkbaar kennen ze je goed genoeg door nu al te vragen wat je straks wil hebben. Ze zijn blijkbaar niet van plan geweest om zomaar iets te kopen maar wel rekening te houden met je wensen..

Bij voorbaat er van uit gaan dat mensen met stomme cadeaus aan komen zetten vind ik trouwens wel een beetje kort door de bocht.. Hoop dat je je vriendinnen dat gevoel niet hebt gegeven. Eerlijk? Dan zou ik namelijk echt niet meer mijn best doen om iets leuks te kopen..

9. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Heb je geen vrienden/kennissen/familie die mooie foto's kan maken?

10. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Het is een wens die je aangeeft geen eis! Je moet dus afwachten wat je krijgt! Dit leer ik m'n zoontje van (net) 4 ook!

Ik zou als ik jou was je shoot annuleren en misschien aan al je vriendinnen bij elkaar een shoot vragen, wellicht bij een iets minder duure!

Misschien kan je voeding of een kinderstoel vragen als suggesties. Je kindje stopt namelijk niet met groeien of ontwikkelen als het 6 maanden is...;)

Er is nog een heel scala aan dingen die je nodig hebt als je kindje wat ouder word... En dan heb je niks aan foto's!

Budget tip: ik heb een newborn shoot gedaan bij een fotograaf die toevallig in de prenatal fotograveerden (net zoals bij bv ah) en heb hele gave foto's en jij bepaald welke je wel of niet neemt. Het maken zelf kosten niks alleen de foto's.

Succes! Hopelijk komen er wat normen en waarden bij je boven na het lezen van de reacties. Je komt namelijk echt over als een kind van 5 die iets krijgt waar ze niet om hebben gevraagd...

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Kunnen ze geen cadeaubonnen van de fotograaf geven?

12. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Hahaha hier moest ik echt even om lachen! Geniaal verwoordt 😂

Verder ben ik het eens met vrijwel alles wat gezegd is. Vind het zelf ook echt niet leuk om geld te geven.
    Vind je ook echt enorm ondankbaar overkomen. Als je er echt krom voor moet liggen, had je het dan wel moeten boeken? Want nu ga je er vanuit dat anderen het voor je betalen.
    Vind het idee van Logan een hele goede. Vragen of die fotograaf cadeaubonnen verkoopt. Dat is voor je visite leuker geven dan geld in een envelop en jij krijgt je fotoshoot.
    En dan kun je alsnog uitleggen dat je graag die shoot wil en dan uiteindelijk alle bonnen bij elkaar kunt leggen.

13. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Wat een heftige reacties lees ik van alle partijen...
    Hier schrik ik echt van...

Gelukkig ben ik gezegend met vrienden en familie die weten dat ik zelf bepaal wat ik mijn kindje laat dragen en kleding waar ik niet zelf over heb meebeslist niet aantrek dus zal in die situatie niet snel komen...
    Ik hoor al her en der mensen vragen aan elkaar van hé zullen we een bon doen van dit of dat? Kan ze lekker zelf kiezen...en als ik een wens aangeef en al zou dat in de vorm zijn van geld voor een shoot of van mij part een dure kinderstoel dan zullen mijn familie en vrienden daar achter staan...Ik kan nu zo overkomen als een bitch/ondankbaar/of vul maar in... Maar ik ben ik en ze accepteren me maar zoals ik ben :) ik zou het meer zonde vinden voor diegene die iets uitgeeft aan iets wat ik vervolgens weer wegdoe of in de kast beland...Is dat ondankbaar? Nee ik noem het gewoon eerlijkheid en over het paard getild misschien...Maar ach...gebruik dan het excuus van enig kind zijn maar ;)

14. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nou hier ben ik het volledig mee eens, als mijn vriendinnen vroegen om iets speciaals en ik kon het doen, deed ik het, waarom zou ik in hemelsnaam iets stoms gaan kopen, wetende dat mijn vriendin daar niet blij mee zou zijn, puur voor mijn eigen geefmoment;), nee ik zou dan blij worden als mijn vriendin zo blij is met een foto shoot en zou er trots op zijn om daaraan meebetaald te hebben, en antwoorden met het is voor de baby pfffffffffffff wat een onzin mag mama misschien ook verwent worden na een topprestatie van een bevalling doen (zonder partner ook nog eens)

wat een rare reacties hier zeg, tuurlijk is het een cadeau maar als aan TS gevraagd word wat ze hebben wilt, en ze zegt dit en vervolgens toch iets anders doen, waarom vragen dan :(

15. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Dus als ik het goed begrijp boek je een shoot die je eigenlijk helemaal niet betalen kunt?

16. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Ik ben het ook hier helemaal mee eens.

Natuurlijk is het ontzettend leuk om iets tastbaars vanuit jezelf te geven. Alleen gezien de situatie van ts en als beste vriendin zijnde, zou ik er dan weer geen probleem mee hebben. Ik geef haar liever wat zij 'nodig' heeft of waar ik haar heel blij mee kan maken, dan iets waar ik mezelf een plezier mee doe.

17. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Rprachtig topic dit. Niets aan toe te voegen. Behalve dan dat ik van mijn leven niet aan zo'n shoot zou meebetalen, hoe goed de vriendin in kwestie ook zou zijn. Ik geef ook geen geld als kraamcadeau. En zelfs als mensen zeggen ik heb alles al, is een boek uit de kinderboekwinkel altijd nog leuker.

18. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik vind ts wel ondankbaar over komen MAAR ik snap je punt onwijs goed. ik heb ook mensen die tegen die tijd met zo verschrikkelijk veel troep aan gaan komen dat ik het zonde vind dat hun hun geld erin steken en ik het als ze weg zijn weg leg/gooi. mensen zouden hier vervolgens nog kwaad worden waarom mijn kindje die kleding niet draagt ofzo!

Dus als er aan mij gevraagd word wat ik wil zal ik ook duidelijk zeggen geen kleertjes. doe maar een kadobon, speelgoed ofzo! (speelgoed gebruik je altijd wel denk ik, en anders geef je het makelijk weer weg. spuuglelijke kleertjes zou ik niet eens durven weg te geven;) )

dus als je dan iemand blij kan maken met geld. en zeker een o zo goeie vriendin. die het minder goed heeft als dat ze gepland had. ja dan zou ik meebetalen! wel zou ik het dan leuk vinden om mee te mogen naar de shoot. maar daar kan over gepraat worden toch! en als ik iets voor de kleine wil kopen. dan geef ik iets kleins. iets tastbaars zo hebben ze allebei wat! en een fotoshoot is leuk voor als de kinderen groot worden. is ook leuk voor als de kinderen kinderen hebben!

Dus ik snap die vriendinnen niet zo

Ow en luiers of billendoekjes zou ik NOOIT geven!. welk merk en ook net zo onpersoonlijk! dan zou ik nog eerder gaan shoppen met haar of zo!

19. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als mensen zelf willen bepalen wat ze geven moeten ze ook niet vragen wat je het liefste wilt hebben toch?

Hier ook alles al, zou niet weten wat ik nog moet vragen.... Ik heb persoonlijk liever dat mensen niks geven dan wanneer ze kleertjes gaan kopen die ik toch niet gebruik (ben ook nogal kieskeurig). Vind dat echt zonde van het geld!

Hier trouwens bij de eerste van best veel mensen geld gehad, omdat ze niet wisten wat ze moesten geven. Hebben we in de spaarpot van de kleine gedaan.

20. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik heb een verlanglijstje met spulletjes die ik nog wil. Verder kunnen mensen cadeaubonnen geven zoals veel mensen al hebben geopperd. Ik vind persoonlijk geld vragen meest kunnen maar gepikeerd raken als mensen het niet willen geven minder netjes. Ookal is het voor een fotoshoot.

Op kraamvisite wil je iets geven wat je met zorg hebt uitgezocht. Ik vind dat ook het leukste. Zeker wanneer ik iets geef en het blijkt een geslaagd cadeau te zijn. Kindjes die verknocht zijn aan het knuffeldoekje wat ik gaf, of zien dat het jurkje wat ik heb gekocht gedragen wordt op een verjaardag.

Deel Deze Pagina