Ik vind geld geven echt niet leuk. Daarom zou ik het ook niet zo gauw geven. Ik vind wel dat je niet iets kunt boeken waar je het geld niet voor hebt. En er dan maar vanuit gaan dat de mensen je gaan 'sponsoren' Je kunt nou eenmaal geen geld uitgeven als je het niet hebt. Daarnaast hoop ik dat je reacties door de hormonen komen en je niet zo tegen je vriendinnen praat. Dan kan ik me nog beter voorstellen om het juist niet te geven. Ik zou kijken of er cadeaubonnen zijn die je bij de fotograaf kan inwisselen. Toch net wat anders dan geld.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap mijn prima betaalde baan kwijtgeraakt (dit staat ook gewoon in dit topic), toen was die shoot al lang en breed geboekt omdat de fotograaf in kwestie een half jaar van tevoren vol zit. De fotograaf in kwestie heeft alleen cadeaubonnen voor het volledige bedrag van de shoot, dus bonnen vragen heeft imo niet zoveel zin. Fijn te lezen dat er iig een aantal mensen zijn die wél snappen waar ik vandaan kom en waarom het zo belangrijk is voor mij... Ik heb echt geen fijne zwangerschap gehad met een man die er vandoor rent, een aantal ziekenhuisopnames en een baas die je er uit smijt. Dit is het laatste wat ik er over wil zeggen, als jullie verder willen discussieren; prima, maar de manier waarop heeft mij flink gekwetst en ik laat me in dit topic niet meer zien
Foto's zijn blijvend inderdaad. Maar ik vind mijn baby foto's echt niet boeiend. Geen enkele foto eigenlijk. Behalve waar een activiteit wordt gedaan (pretpark; vakantie) Pakje in maat 50 ja, inderdaad heeft hij later ook niets aan. Maar als jij al zo krap zit is kleding wel verstandiger of andere dingen. Het is sowieso niet te zeggen hoe snel je kind groeit. Sommige zitten met 3 maanden al in maat 74 en sommige zitten met 3 maanden nog in 62.
Snap het ergens wel dat dat is wat je graag wilt, maar this afwachten wat je krijgt... maar hoe je het allemaal opschrijft vind jk het ook tenen krommend en zou ik ook zeggen ga jr schamen!
Hier is het de normaalste zaak in de wereld dat er op het geboortekaartje iets staat als "cadeautip:" en dan een prentje van een envelopje. Dan weten de mensen dat je voorkeur uitgaat naar een kaartje met wat geld erbij en niet een of ander prullaria. Ik vind het niet raar om erop te zetten en als ik het zie staan, zal ik het niet raar vinden om een kaartje met geld cadeau te geven. maar ik ben van België dus dat kan wel vershillend zijn als in NL.
Ik snap je, en vind dat mensen heftig reageren. Balen dat je vriendinnen t geen leuk kado vinden, je zou een lijstje kunnen maken met allerlei dingen en dat er bij zetten.
Wat een hoop negatieve reacties hier! Als mensen dus vragen waar ze je een plezier mee kunnen doen en je vraagt een bijdrage aan een groot cadeau dan is dat not done omdat je dan niet je eigen kleine cadeau hebt? Wat een pretentie heb je dan als gever van een cadeau! Of je vraagt waar je iemand ene plezier mee kunt doen en dan vind ik het niet meer dan logisch dat je meegaat in die wens, ook al staat het antwoord je niet aan. Als je dat niet van plan bent en zelf een leuk idee hebt dan is dat ook prima maar vraag dan niet aan een ander wat ze willen! Ik snap dat veel mensen geen geld willen geven, dat doe ik zelf ook niet graag. Daarentegen vind ik bijdragen aan een groot cadeau helemaal niet erg, graag zelfs als ik mensen daarmee een plezier doe! Overigens vind ik het zoooooo hypocriet dat geld geven niet kan maar een cadeaubon dan weer het perfecte cadeau is. Het is gewoon geld, maar dan in een leuke verpakking. Dus TS, ik steun je en hoop van harte dat je het geld voor de fotoshoot hoe dan ook bij elkaar krijgt, ik gun het je van harte!
Ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet. Er wordt gevraagd aan TS wat ze wil en ze geeft een eerlijk antwoord. Nou, klaar en duidelijk dan toch? Hier in BE is het trouwens de gewoonte om geld te geven of om iets van een geboortelijst te halen die het koppel heeft opgesteld. Is toch veel beter als je iets geeft wat de ouders van het kindje graag willen? Hier lijkt het er precies op alsof de meeste het vooral belangrijk vinden wat ze zelf leuk vinden om te geven. Mijn idee van een cadeau was eigenlijk nog steeds dat het de bedoeling is dat je de ontvanger er blij mee maakt, niet jezelf... Daarbij snap ik ook wel waarom TS dit vraagt, ondanks dat het in NL dus blijkbaar niet gebruikelijk is om geld te vragen. Ze heeft een heftige tijd achter de rug en ziet hierin een, welverdiend als je het mij vraagt, verwenmomentje. Terecht toch? De mensen die dan persé iets anders willen geven, die snap ik eigenlijk niet zo goed...
Ik denk niet dat wat ze vraagt het probleem is, maar de manier waarop ze overkomt Je doet haar een voorstel om een oplossing te bedenken en daar reageert ze nauwelijks niet op, dat is net zo vreemd.... Denk dat daarom de meeste mensen zich (voorzichtig uitgedrukt) aan haar manier van reageren irriteren.
Ik vind absoluut dat je wél geld mag vragen voor een geboorte, net zoals je dat doet voor bv een huwelijk. Het is een gebeurtenis dat gepaard gaat met grote uitgaven, dus ik vind dat gerechtvaardigd! Bij ons is het ook de gewoonte om een zichtrekening (pamperrekening) op je geboortekaartje te vermelden, waar mensen als ze dat willen een klein of groter bedrag op storten. Daarnaast staat er eventueel nog een geboortelijst op vermeld. Als de vriendinnen van TS liever geen geld geven is dat hun goed recht, ik snap dat het minder "schattig" is als een rompertje of een knuffel, maar je kan geld ook op een leuke manier verpakken hoor ik ben ondertussen expert
Het is en blijft geschreven tekst en dan is het soms moeilijk om in te schatten hoe iets over zal komen. Ze krijgt een hoop antwoorden maar die lossen haar behoefte niet op. Ik lees in haar verhaal tussen de regels door dat ze het eigenlijk gewoon ook jammer vindt dat haar vriendinnen eerst vragen wat ze graag wil hebben en vervolgens negatief reageren op een voorstel voor iets wat ze echt heeel graag wil. Als je dan een hoop gezeik over je heen krijgt dat je ondankbaar bent snap ik haar korte reacties wel hoor! Ze geeft ook aan dat cadeaubonnen van de fotograaf geen optie zijn. Verder wordt er gesuggereerd om dan online een lijst aan te maken waarop haar wensen staan. Ze is toch duidelijk geweest in wat ze echt graag zou willen, of dat dan op een lijstje staat of niet. Ik vind het trouwens super grappig dat je hier meteen kan zien wie Belg is en wie Nederlander, er is echt een enorm cultuurverschil op dit gebied. Waar het in België erg vervelend wordt gevonden als er geen cadeautip op het kaartje staat (het liefst zelfs gewoon je rekeningnummer!) is het in Nederland al bijna onbeschoft om een cadeaulijstje te hebben. Hier is het tweede kindje met dubbele nationaliteit op komst en ik denk dat we deze keer 2 versies van het kaartje laten drukken om ellende te voorkomen.
Ik vind het heel normaal hoor, als je een bijzondere bestemming hebt voor het geld. Aan de andere kant vind ik ook, dat als mensen ervoor kiezen iets anders te geven, je dat gewoon moet accepteren. Menseb doen hun best om iets leuks en persoonlijks te geven, zij nemen daar moeite voor toch?
Ik vind geld ook een stom cadeau. Zelf geef ik het liefst iets 'blijvends', bijv. een handdoek met de geboortedatum erop geborduurd, een mooi prentenboek, etc. Iets waarvan ik hoop dat het er nog is als het kindje volwassen is. Maar daar tegenover staat dat ik het óók heel belangrijk vind dat de ouders en het kindje blij zijn en iets hebben aan mijn cadeau. Het argument dat je dan meebetaalt aan de boodschappen, vind ik zelf niet zo sterk. Als mijn werkloze, alleenstaande vriendin met baby me zou vragen om geld voor de boodschappen als kraamcadeau zou ik dat nl. ook zonder problemen doen. Het ligt er maar net aan wat iemand het best kan gebruiken of iets een goed cadeau is, toch? Sterker nog: dan kocht ik die boodschappen én een prentenboek. Want dit lijkt me wel het moment om je vriendin te steunen, zelfs al is ze een beetje humeurig...want dat zou ik me ook wel voor kunnen stellen in haar situatie.
Kijk, DIE reactie komt op mij al heel anders over. Als je het zo zou brengen dat zou ik wel geld willen geven of een cadeaubon van de fotograaf ofzo. Willen ze dat niet geven? Een bon van de fotograaf waar jij straks je foto's wil laten maken? Persoonlijk vind ik een bon leuker dan geld in een envelop. Willen ze echt iets anders geven dan geld... leg je er dan bij neer en vraag spullen of kleding die je na het eerste half jaar kan gebruiken. De tijd gaat echt vliegen en voor je het weet moet je alweer nieuwe kleding e.d. in huis hebben.