Ik zit in het eerste trimester van mijn zwangerschap en verwacht twee kindjes, werk 40 uur per week en al weken ben ik zo extreem moe dat mijn lijf op vrijdag echt instort. Mijn sociale leven staat op hold en in de uren dat ik thuis ben probeer ik zoveel mogelijk te rusten en slapen, maar dit lijkt niet te mogen helpen. Ik heb mijzelf nu twee keer op vrijdag ziek moeten melden omdat het gewoon niet meer ging, voor mijn gevoel was ik er te laat bij omdat ik direct het hele weekend nodig had om weer bij te komen. De werkdagen vallen me zwaar en ik merk echt dat alles van de zwangerschap me tegen begint te staan door die extreme vermoeidheid. Genieten zit er absoluut niet bij. Nu heb ik het aangekaart op mijn werk en voorgesteld om op woensdagmiddag vrij te pakken zodat ik die middag kon slapen/rusten en ik dan donderdag/vrijdag er weer tegenaan kon. Hier werd op zijn zachtst gezegd erg negatief op gereageerd terwijl ik mijn voorstel vrij redelijk vind. Ik vraag geen hele dagen vrij en heb ook geprobeerd mee te denken wat het gunstigste zou zijn voor hen. Zij zien het als een slaatje slaan uit mijn zwangerschap, want ik wilde de extra pauze uren die je als zwangere tegoed hebt hiervoor gebruiken, maar dan opgespaard. Ik dacht echt serieus mee te denken door het zo op te lossen. Ze wisten overigens niet van deze rechten af en vonden het belachelijk dat ik ze op deze rechten wees, want ze willen niet samenwerken met iemand die alles uit zijn/haar rechten haalt. Maar als ik ze er niet op wijs, wie doet dat dan wel? De oplossingen waar zij mee aankwamen waren mijn vrije uren inleveren op deze middagen en mijzelf ziek melden als het echt niet meer ging. Beide opties ben ik het niet mee eens. Optie 1 vind ik onredelijk omdat als iemand ziek is toch ook niet zijn vrije uren hoeft in te leveren en bij optie 2 ben ik elke keer al te ver gegaan. Nu willen ze dat ik een briefje regel van mijn huisarts/gynaecoloog waarop staat wat zij de beste oplossing vinden, met die oplossing zullen zij dan akkoord gaan. Ik voel me niet serieus genomen omdat we niet samen tot een oplossing kunnen komen en voel me hier erg verdrietig onder. Nog meer vrouwen die in deze positie gezeten hebben, hoe is dit uiteindelijk gegaan?
Schakel de ARBO arts in! Wij hebben er hier op kantoor eentje rondlopen, en dat is een hele schappelijke vent die een advies uitbrengt, waar de werkgever zich dan aan te houden heeft. Als het straks wat beter gaat kun je wellicht weer wat meer doen, maar dat eerste trimester is gewoon drama vond ik.
Ik zou met de arbo arts een afspraak inplannen, die zijn nl helemaal niet blij met dit soort berichten en juist bij zwangerschap voorzichtig. Ik werd juist door hem op de rechten met extra pauzes gewezen.
De extra pauze uren die je op laste van zwangerschap krijgt zijn in principe niet bedoeld om op te sparen maar om je dag beter door te komen. Ik zou daar gewoon gebruik van gaan maken. Je hebt daar recht op en daar hoef je geen briefjes oid voor in te leveren. Het feit dat je zwanger bent is genoeg. Andere optie is toch om je ziek te melden en dan met de arbo-arts te gaan kijken hoeveel uur je kunt werken.
@Rosao, dat begrijp ik, maar de reden dat ik dat voorstelde is omdat ik het nut niet zie van een uur zitten in de kantine terwijl ik eigenlijk alleen maar effect merk bij extra slaap. Wij hebben geen rustruimte/oid dus ik kan niet op mijn werk slapen. Ik heb werkelijk geen idee met wie ik moet bellen als ik contact op moet nemen met een arboarts. Is dat iemand die wij als bedrijf in huren? We zijn een startend bedrijf en veel dingen zijn nog niet echt geregeld. Of is dat iemand van het UWV?
Je werkgever moet een Arbo-arts beschikbaar hebben. Geef aan dat je hem/haar wilt spreken. En neem contact op. Als ik jou zo hoor moet je je gewoon ziekmelden. Ze krijgen 100% vergoed voor jouw ziekteuren ivm zwangerschap dus wijs ze daar ook maar op. (Bij normale ziekte is dat niet zo) Arbo-arts staat los van UWV, maar moet wel ingeschakeld als je langer dan 6 wk thuis bent.
Ik heb het toentertijd aan het begin van de werkdag mogen opnemen... ik had nogal opstartproblemen en door een uurtje later te beginnen en dan 7 uurtjes te werken heb ik het gered zonder in de ZW te hoeven.
Ik zou inderdaad contact opnemen met de Arbo arts, deze gegevens moet je werkgever verstrekken! Zeker geen vakantieuren inleveren dat is echt onzin! Net of jij er om gevraagd heb om moe te zijn! Denk aan jezelf en die 2 kleine mensjes! En als ze echt moeilijk blijven doen gewoon ziekmelden! sterkte ermee! Ik vind echt dat je zelf goed meedenkt echt belachelijk hoe ze reageren!
Werk je toevallig ook in de zorg? Bericht kan zo van mij afkomen haha. Bij mij deden ze ook heel moeilijk hoor. Ik heb later huilend mn verloskundige gebeld en alles verteld die zij je meld je ziek en daarna kreeg ik een afspraak met de bedrijfsarts en ben toen minder gaan werken. Ging allemaal moeilijk maarja mijn lijf heeft het echt nodig. 1e dag weer op mn werk: wanneer denk je weer hele dagen te gaan werken? ik dacht jeetje ik werk net weer :/ Als je wil mag je me een prive bericht sturen over rest van details ed over dingen regelen.
Vervelend verhaal van je werkgever zeg! Hier heb je op dit moment geen behoefte aan. Bij mij waren ze erg schappelijk toen ik hele werkdagen niet meer trok ivm enorme hoofdpijnen vanaf halverwege de middag. Mijn voorstel was toen om 25% minder te werken, dus 6 uren per dag zodat ik niet elke dag met enorme hoofdpijn thuis kwam en niks meer kon. SAMEN hebben we dit besproken en mocht dit voor mij niet voldoende zijn, zou ik weer een uurtje per dag minder werken. Gelukkig was het zo prima te doen en had ik veeeeel minder en minder erge hoofdpijn en kon zo prima doorwerken tot aan mijn verlof. Bij mij is er geen arboarts aan te pas gekomen, wellicht ook omdat ik toen 'al' 25 weken zwanger was, maar goed. Wellicht is zo'n tussenweg ook iets voor jou? en ja, dan kom je voor een deel in de ziektewet, maar als jij op deze manier dan de rest van je zwangerschap werkend vol kan maken, lijkt dat me voor je werkgever ook prettiger dan dat je straks volledig uitvalt. Vragen om een afspraak bij de arboarts die dan je klachten kan beoordelen en een advies uitbrengen. Zo iemand kan bij je werkgever in dienst zijn, maar kan ook gewoon ingehuurd zijn/ worden bij een arbo-dienst. En geef in evt gesprekken met hen ook aan waarom je bijvoorbeeld aangekaart hebt om de woensdagmiddag vrij te nemen met je zwangerschapsuren en dat je juist met ze mee denkt! En bedenk voor jezelf ook vast alternatieven zoals wat ik gedaan heb bijvoorbeeld. Het is vaak toch een kwestie van proberen of wat je bedacht hebt (voldoende) voor je werkt en je dus op die manier je werk kan doen. Veel succes!
Poeh ik denk dat het hele arbo arts gebeuren nog wel eens lastig kan worden want ik heb zo'n vermoeden dat die er bij mijn bedrijf echt niet in. En als ik die ga opeisen dan hebben ze ook meteen een bepaald beeld bij mij. In het verleden hebben zij andere bedrijven gehad en heb verhalen van ze gehoord over vorige werkneemsters die dan ook zwanger waren en al hun rechten opsomde en opeisten en daar hadden ze nogal een hekel aan. Ik gaf toen aan dat ik zo niet in elkaar steek en dat is ook zo, ik vind niet dat als je ergens recht op hebt wettelijk gezien je dat dan ook maar meteen moet krijgen. Maar toen ik vandaag van die extra pauze aangaf waren ze al not amused en verwezen ze naar die verhalen, want met zulke mensen wilden ze absoluut niet samenwerken. Het is een klein bedrijf en ik werk vrij nauw met mijn werkgevers dus heb absoluut geen zin om die werkrelatie te verpesten, maar aan de andere kant vind ik wel dat zij moeten beseffen dat ik dit niet zomaar aankaart. Ik heb morgen een gesprek met mijn huisarts en bel de gynaecoloog ook nog wel op voor advies en als ze daar niks mee doen kan ik mezelf altijd nog gewoon ziekmelden en dan vragen om een bedrijfsarts. Ik vind 't alleen zo'n rottige situatie allemaal, Had nooit gehoopt hierin te belanden en nou zit ik er middenin
Mijn ervaring is dat een zwangerschap de band met je werkgever altijd aantast. Gewoon omdat jij nu hele andere belangen hebt en die botsen met de werkgever. Ook al krijgen ze 100% vergoeding voor je ziekte uren, het kost toch altijd geld. (denk aan inwerken vervanging) Jij moet nu vooral aan jezelf en die kleine mensjes in je buik denken. En die hebben nou eenmaal hele andere dinge nodig. Die extra rechten voor zwangeren zijn er natuurlijk niet voor niks. Ik werk ook 40 uur in een baan met een behoorlijke hoge werkdruk en ervaar het nu (9wkn zwanger) ook als enorm. Lig regelmatig om half 9 al in bed. Succes
Wat een rot situatie voor jou, vooral omdat je zelf achter de arbonarts aan moet terwijl je zwanger en ontzettend moe bent. De houding van het bedrijf, dat ze niet houden van werknemers die hun rechten kennen en daar gebruik van willen maken is echt onacceptabel. Er is een reden waarom ze er een wet van gemaakt hebben, omdat werkgevers anders allemaal lekker hun eigen ding zouden doen ten kostte van de werknemer. Er is een verschil tussen werknemers die misbruik maken van hun rechten en medewerkers die gebruik maken van hun rechten omdat ze dat nodig hebben voor hun gezondheid. Laat je niet ontmoedigen door je werkgever: je bent zwanger en je hebt een aanpassing nodig. Als ze je niet tegemoet komen met een compromis dan is het tijd om (op de lange termijn) een andere werkgever te vinden. Op de korte termijn: ziekmelden vanwege zwangerschap, als het goed is stuurt het bedrijf een onafhankelijke arbo arts waar je mee kunt overleggen. Sterkte, balen dat ze hier zo moeilijk over doen.
Voor de mensen die gereageerd hebben, allereerst bedankt voor het meedenken. Ik heb vandaag inmiddels een veel fijner gesprek gehad met mijn werkgever en we zijn tot een oplossing gekomen. Ik kreeg al veel meer medeleven en hij gaf ook aan dat hij absoluut niet wist wat het is om zwanger te zijn en al helemaal niet van een tweeling. Er is (nog) geen bedrijfsarts aanwezig dus dat was helaas geen optie, wel is er aangegeven dat deze op termijn komt voor dit soort situaties. We hebben afgesproken dat ik mijzelf ziek meld als ik niet in staat ben om te werken. Als ik wel in staat ben om te werken maar meer rust nodig heb mag ik die rust pakken en extra pauze nemen of even een wandeling maken buiten. Ik heb zelf een veel positiever gevoel na dit gesprek en ben blij dat het hele verhaal deze wending nog heeft aangenomen.
Dandelion87, fijn dat je een beter gevoel hebt bij je tweede gesprek. Kijk wel even na hoe het zit met wachtdagen en ziekmelding door zwangerschapsklachten. Veel bedrijven hanteren een wachtdag, dus die dag krijg je niet uitbetaald. Eigenlijk gewoon een dag onbetaald verlof dus. Ik weet niet of dat ook zo is bij ziekmelding door zwangerschap. Succes!
Echt sneu dat werkgevers het nog zo proberen om je vrije dagen in te moeten leveren. Simpel gezegd is dst zodra je een zwangerschaps verklaring hebt geef je deze en als je je ziek meld gaat dat naar het UWV De werkgever krijgt gewoon geld van UWV om jouw kosten te kunnen dekken. Het kost de wg niks als jij je ziek meld wegens zwangerschap. UWV is erg beschermend heb ik in me eerste Zwangerschap meegemaakt en waren erg meegaand en meedenken.
Ik heb inderdaad geen wachtdagen. Heb mijn salarisstrook van vorige maand ontvangen en heb mijn zieke dagen gewoon 100% uitbetaald gekregen. Dus dat doen ze wel gewoon netjes. Na het gesprek van afgelopen week hing er een hele andere sfeer op kantoor dat maakt het wel weer leuker om naar het werk te gaan. Ben blij dat ik uiteindelijk nog een tweede gesprek heb aangekaart.